Givaren fungerar ej-tips!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Anders Petersson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 19:47

Givaren fungerar ej-tips!!

Inlägg av Anders Petersson »

Har under hösten installerat en beg. Pellx P20, men har inte lyckats få den att slå på resp. av automatiskt. Har fått en ny processor med 20 graders intervall och även köpt en nya givare utan resultat. Någon som har tips på vad som kan fela??
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Min PellX har tempgivaren instoppad i ett dykrör för en av elpatronerna i pannan. Pannans termostat för oljeeldning är ställd på max. Matningen till Pellx-brännaren är alltså inkopplad där oljebrännaren tidigare fick sin matning från termostaten (som nu är ställd på max).

Det är inte så att oljetermostaten stör, dvs. går in och bryter innan Pellx-ens egen termostat ska bryta?
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
masen
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 okt, 2006 13:06
Ort: falun

Inlägg av masen »

kan var kontakt dona till temp givaren hade liknande problem med för stor temp skillnad vid tändning
Anders Petersson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 19:47

Inlägg av Anders Petersson »

Min vedpanna, Albin effektiv, är helt befriad från elektronik och termostater, förrutom den som reglerar tömningen mot ack.tankarna. Nej felet sitter troligen någonstans "innanför" anslutningarna till kretskortet.
Gute
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 20:28
Ort: Gotland

Inlägg av Gute »

Hej,

Processorn kan vara felaktig. Min 20 gradare var felprogrammerad och stängde istället av sig efter 6 grader men så skickade dom en ny som jag fick i torsdags och nu funkar det. Kan också vara givaren med sladd. Min gav
1,44 kohm vid 75 grader i pannan.
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Skriv svar