Missljud

Skriv svar
Anders N
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 26 dec, 2006 19:50
Ort: Blekinge

Missljud

Inlägg av Anders N »

(Inlägget ska egentligen ligga under "kaminer".)

Jag har just installerat en pelletskamin, ansluten till befintlig skorsten. Störs dock av missljud ibland. Det tjuter och viner i kaminen. Kan det bero på för bra drag i skorstenen?
En annan sak: Hur får man rotation på värmen i huset? Har monterat en takfläkt och det fungerar sådär.

/Anders
Kamin: Quadra-fire Castile
xilak
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 00:51

Inlägg av xilak »

Jag har samma problem med min kamin (Rika Visio). För mig verkar det som att ljudet uppkommer när en slags "kaka" bildats i brännkoppen efter några timmars körning. Rensar jag brännkoppen så blir det tyst igen.
Anders N
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 26 dec, 2006 19:50
Ort: Blekinge

Inlägg av Anders N »

Jag ska kolla detta med brännkoppen. Vi rengör den iofs varje dag. Sotarmästaren sa att det var väldigt bra drag i vår skorsten, och enligt tillverkaren kan det skapa ett tjutande ljud. Tycker det borde vara någon form av spjäll, som på en vedspis.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det kan vara lurigt att få runt värmen, speciellt om du inte har en öppen planlösning, jag har ett elände med min braskamin, den värmer inte ett dugg i köket, så jag har funderat på att sätta en kanalfläkt i väggen och se om det hjälper.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Pellking
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:48
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Inlägg av Pellking »

Det skall inte bildas någon "kaka" i botten , det tyder på att det krävs inställningar för just din miljö, särskilt om du först provar en annan pellets och resultatet blir liknande .

Normalt är det inte några problem med att i kaminen kompensera för skorstenar med olika drag . Kontrollera med tillverkaren . Det finns inte så många återförsäljare som har kunskapen om hur problem skall kunna rättas till . Det låter som om kaminen får för lite syre när den släcker ner . Rökgasfläkten bör då gasa på ordentligt så att brännkoppen töms om det finns en sådan .

Vid installation av pelletsbrännare är det ett måste att dragbegränsare installeras om man bryr sig om ekonomin . Jag har inte varit med om att det krävs för en pelletskamin som ju har rökgasfläkt som styr draget , men löser det sig inte på annat sätt kan det vara en lösning för dig .

Det finns många pelletskaminer av olika kvalitet så jag kan inte uttala mig i samtliga fall
Skriv svar