Tar det lång tid för alla att värma upp pannan?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mitche
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 19 okt, 2006 10:40

Tar det lång tid för alla att värma upp pannan?

Inlägg av mitche »

För mig tar det ca 1,5-2 timmar att få upp tempen till ca 75-80 grader.

Jag kör Bionan med en Duplomat kombi panna.

Det känns som om man aldrig kan duscha riktigt varmt....har fått vissa klagomål från frun, :-(
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Inlägg av matso59 »

Hej för min panna tar det ca 45-50 min från 65 till 90 grader Mvh Mats
Diom topp o Biona. Numera Bio Björn Kör pellets året runt.
mitche
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 19 okt, 2006 10:40

ok,

Inlägg av mitche »

matso59 skrev:Hej för min panna tar det ca 45-50 min från 65 till 90 grader Mvh Mats
vad har du för rökgas temp?

I min värld skulle det gå snabbare om man ökar tempen till tex 750 grader. Är det så enkelt?
ahagman
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 18 jan, 2006 16:23

Inlägg av ahagman »

För mig tar det c:a 1,5 timmar att höja temperaturen 15 grader i pannan nu när jag har värmen på.
Biona 2000 i Värmebaronen ELO 20K.
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Inlägg av matso59 »

Rökgastemp är ca 170 nysotat och jag brukar sota när stigit till 190-200. jag har dragbegränsare Mvh Mats
Diom topp o Biona. Numera Bio Björn Kör pellets året runt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Tar det lång tid för alla att värma upp pannan?

Inlägg av André »

mitche skrev:För mig tar det ca 1,5-2 timmar att få upp tempen till ca 75-80 grader.

Jag kör Bionan med en Duplomat kombi panna.

Det känns som om man aldrig kan duscha riktigt varmt....har fått vissa klagomål från frun, :-(
Hur mycket vatten innehåller pannan o vilken tempdiff kör du med??

Testa o värm pannan med stängd shunt utan att tappa vv o kolla då vilken tid det tar att värma.. Vet man då även vattenvolymen i pannan är det lätt att se om något är fel..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: Tar det lång tid för alla att värma upp pannan?

Inlägg av snillet »

mitche skrev:För mig tar det ca 1,5-2 timmar att få upp tempen till ca 75-80 grader.

Jag kör Bionan med en Duplomat kombi panna.

Det känns som om man aldrig kan duscha riktigt varmt....har fått vissa klagomål från frun, :-(
Som sagt, hur mycket vatten ryms totalt i pannan, inklusive VV beredaren (om det inte är en slinga).

Nu är ju matningsvärdena lite olika beroende på hur skruvarna löper m.m. på bionan har jag förstått, men vad ligger matningen på under stadig drift ? (säg 20 minuter efter att brännaren nått sin arbetstemperatur, vilket är 740 på äldre varianter med det gamla brännarhuset och 700 på de nyare ?, bytte dom inte vid serienummer 1000 ?).

Men iaf... ligger matningen å jobbar lågt så tar du ju ut väldigt låg effekt ur brännaren, då tar det lång tid.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Biona-1370
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 08 okt, 2006 09:18

Inlägg av Biona-1370 »

Det tar runt 60 minuter att värma upp pannan från 65'c till 90'c .
Matningen ligger kring 40% och rökgastemperaturen mellan 170'c och 190'c.

Kör en Biona 2000 i en Diom 20-Hundra. 2m spikrak matningsskruv.
Har 10m hög, grov, skorsten och en Tigex 25 dragbegränsare.
Värmer upp ca 200m²

Tycker att brännaren går fint när den väl kommit upp i arbetstemperatur (700'c) men att det tar alldeles för lång tid att komma upp i temperatur.
Från att låga är detekterad tar det bortåt 20 minuter innan pannan är uppe i 700'c. Tips om snabbare uppstart mottages tacksamt!

/ Johan
Biona 2000, Diom 20-Hundra, 2m matarskruv,
10m Syrafast rökkanal dia. 100mm, 7 kubik pelletsförråd,
ZRS180 Rökgasfläkt, Tigrex 25 Dragbegränsare, CO Varvtalsregulator.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Efter att ha kört min brännare mycket (iaf i början) med pelconfig och ändrat inställningar m.m. så kan jag intyga att det underlättar att ha pelconfig.

Sedan ändra minmatning och även driftsparametrarna lite fram å tillbaka och se vad som händer.

Beteendet blir ganska olika på olika anläggninar skulle jag tro, har modifierat turbulatorer ,baffelplåtar m.m. i min panna också och sett att brännarens beteende ändras kraftigt beroende på vilken typ av motstånd den stöter på i pannan. Inte nödvändigtvis HUR MYCKET motstånd, då jag har rökgasfläkt och reglerar draget gentemot motståndet på det viset.

Men över lag behövr bionan ett stadigt och relativt kraftigt drag för att fungera väl är min erfarenhet.

Du kanske inte blev så mycket klokare på detta iofsig :lol: , men skaffa pelconfig, ändra minmatningen å se hur kurvan går upp för varje steg du ändrar den vid uppstart. Hitta det bästa värdet, och tar det fortfarande för lång tid så kan man börja fiffla med driftsparametrarna också. Främst Ti.integrator verkar vara viktig att den ligger någorlunda rätt gentemot just din anläggning i övrigt.

10 minuters uppstart nämnde någon i en tråd här som siffran MBIO anger ?

Tror aldrig jag haft en så snabb uppstart.... faktiskt. mellan 10 och 15 minuter vanligen, e de mycke sot i pannan kan det bli närmare 20 men då e de akut sotningsbehov :lol: .

Men...jag har gamla brännkammaren, än så länge... skall byta till den nya inom en vecka, återkommer om det blir någon avsevärd skillnad.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

snillet skrev:
Men...jag har gamla brännkammaren, än så länge... skall byta till den nya inom en vecka, återkommer om det blir någon avsevärd skillnad.
OT. Hur fixar du detta byte? En ny brännare eller går det att på ett enkelt sätt att byta själva brännkammaren?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

ztz skrev:
snillet skrev:
Men...jag har gamla brännkammaren, än så länge... skall byta till den nya inom en vecka, återkommer om det blir någon avsevärd skillnad.
OT. Hur fixar du detta byte? En ny brännare eller går det att på ett enkelt sätt att byta själva brännkammaren?
Enkelt, nja, men den nya passar i det gamla skalet ja.

Kolla med Mbio, dom har en utbytessats.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Det tar ca:28 min att gå från 60grader till 82 då börjar min
laddomat att ladda tanken.

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
Skriv svar