Kassa doserhjul?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
emil
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 09 apr, 2006 13:09

Kassa doserhjul?

Inlägg av emil »

Hej,

Efter att fått min Ecoflexpanna installerad i maj-06 har den fungerat utan problem.
Upptäckde dock vid sotningen vid 800h totaltid för brännaren att doserhjulet var kraftigt slitet.
På pinnarna som driver hjulet syns inget.
Det verkar vara rena blötjärnet i hjulet.
Vad händer, går det trögt att driva hjulet eller fastnar pelletsen?
Ser era hjul bra ut?

mvh
emil
CTC pionjär-90 Bentone oljebrännare
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag ser lite slitmärken efter pinnarna men inget som ser alarmerande ut än. Vi kanske borde kolla med Thermiagänget. Det är ju samma brännare så de borde ha samma kugghjul.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Såg på kompisens biomatic att det fanns lite märken o han har kört ca 7,5 ton pellets, Brännaren hade då gått totalt 3693 tim igår sen pannan startades i slutet på mars..
Jag har liknande märken, Varken mer el mindre än i hans panna o jag har kört ungeför lika mycket..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Mitt "kugghjul" blev så slitet så att "pinnen" inte klarade att putta kuggen förbi backspärren. Jag har fått ett nytt hjul av min installatör... Tiden får utvisa om även detta hjul kommer att slitas ut i förtid. :?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Svenne
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 10:20
Ort: Svenne

Inlägg av Svenne »

Droppa lite olja på slitytorna så glidet pinnarna lättare på hjulet, har haft problem med efter oljan har det gått bra. OBS ta inte för mycke olja!!!
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

Hej, Intressant att detta problem kom upp. Jag har en Ecoflex installerad våren 2006, driftstartad i April/Maj. Hade en hel del problem med anläggningen i början och fick byta hela brännaren i Oktober p.g. av 'krashad' intern matning med kraftiga slitmärken på hjulet och sprintarna. Både jag och min installatör trodde jag fått ett 'måndagsexemplar', men tydligen har CTC ngt problem med matningsmekanismen. Bra om fler kan rapportera om sina problem.
CTC EcoFlex, installerad April 2006
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Svenne skrev:Droppa lite olja på slitytorna så glidet pinnarna lättare på hjulet, har haft problem med efter oljan har det gått bra.
Kanske det finns något som minskar friktionen samtidigt som det sitter kvar bättre än olja (fett eller något annat kul).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

finns det inte en olja för kedjor som ska sitta kvar lite bättre :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Jag hade mitt första driftstopp i natt, efter bara 20 dagar.

Det har smällt i brännaren när den matar pellets ungefär som om den krossade hård pellets. Vissa säckar är rejält hårda andra inte.

I natt när jag kom hem lös lampan röd och brännaren meddelade "blockerad pellets kolla nivå vakt".
Jag gjorde rent de inte särskilt smutsiga dioderna (fick krafsa undan pellets).

När jag startade brännaren verkade det som om den kärvade, så jag vred i matningen för hand (åt fel håll blev det visst) och då gick den runt.

När jag efter några timmar gick ner i pannrummet var det samma fel!

Jag gjorde rent dioderna och försökte starta.
Internmatningen gick så trögt att hela underplåten buktade.
Stängde av och vred lite för hand och den startade.
Och har gått hintintills, peppear peppar.

Jag har inte stängt ner och kollat koppen ännu, ska fixa en askfälla först.


Så vitt jag kan förstå så orsakas felmeddelandet av att internskruven kärvar fast och pelletsen i internförådet blockerar dioderna.
Skriv svar