Ecotec A4:an nu i drift...
Som sagt,Iwabo är känd för driftsäkerhet.Känner många som kört åratal utan minsta driftstörning.Men jag är inte helnöjd med den,då jag tycker att en modern brännare inte ska behöva askas ur varje vecka.Därför har jag tittat på undermatade,men blivit betänksam efter att ha läst om alla driftproblem.Jag är inne på att byta ut min brännare så småningom,och studerar alla alternativ.Till övermatade enkla brännare är doseraren en välsignelse,kolla hur eran brännare jobbar.Lågan och förgasningen störs stup i ett av att doserna från skruven kastas på lågan med jämna mellanrum.
Roli:
Det fungerade, skulle jag tro, lika bra med siliconspray som med 556.
Det blev bra mycket tystare
Sen om siliconsprayen är bättre för slussvingarna i längden är ju frågan.
Det som talar för siliconet är väl att det även skall "vårda" och smörja
upp gummi och plast. Man har ju silicon på dörrlisterna i en bil tex. för att
de skall hålla sig frächa och hela en längre tid... Men vad vet jag !?!?
Jag tänker testa och köra med silicon en tid nu, så får vi se vad det ger
för långvarig effekt på vingarna.
Sixten:
Ja, varje typ av brännare verkar ha sina för och nackdelar. Man får väl
titta på helhetsbilden innan man beslutar sig. Klart att det är skönt att
slippa aska ur en gång i veckan, men det är heller inte kul om det uppstår
en massa driftstörningar... Även om jag tycker att EcoTec verkar vara
tämligen förskonade ifrån störningar... eller har jag fel ?
Får man problem med slussvingarna vart annat år så är väl det inte hela
världen...
Det fungerade, skulle jag tro, lika bra med siliconspray som med 556.
Det blev bra mycket tystare
Sen om siliconsprayen är bättre för slussvingarna i längden är ju frågan.
Det som talar för siliconet är väl att det även skall "vårda" och smörja
upp gummi och plast. Man har ju silicon på dörrlisterna i en bil tex. för att
de skall hålla sig frächa och hela en längre tid... Men vad vet jag !?!?
Jag tänker testa och köra med silicon en tid nu, så får vi se vad det ger
för långvarig effekt på vingarna.
Sixten:
Ja, varje typ av brännare verkar ha sina för och nackdelar. Man får väl
titta på helhetsbilden innan man beslutar sig. Klart att det är skönt att
slippa aska ur en gång i veckan, men det är heller inte kul om det uppstår
en massa driftstörningar... Även om jag tycker att EcoTec verkar vara
tämligen förskonade ifrån störningar... eller har jag fel ?
Får man problem med slussvingarna vart annat år så är väl det inte hela
världen...
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
hej ang driftstörninga så är det kanke olika på vad man har för panna och injusteringar jag har kört min ecotec i ca:5-6 v. och har ej problem med den inmatningen av pellets kastas inte in i lågan eller dylikt den skruvas/pressas in i glödbäddenoch förorsakar defenitivt inte någon form av störning ,lågan brinner dessutom rent och fint,aska ur gjorde jag efter 3,5 Veckor,inget problem där heller,och skulle kunnat vänta minst dubbla tiden ,men man var ju nyfiken.(hyfsat askutrymme en förutsättning)
det som hänt är att externskruvmotorn förde oväsen (högt ljud) så den bytte jag ut (garantin) till en ny så det blev bra den låter knappt inget alls.
SÅ Sixtens utlägg stämmer iallafall inte ett dugg vad gäller min ecotec-a4
Som sagt detta är tills nu man får väl se framöver hur det fungerar på lång sikt.ev problem förmedlas senare!!
MVH: UB
det som hänt är att externskruvmotorn förde oväsen (högt ljud) så den bytte jag ut (garantin) till en ny så det blev bra den låter knappt inget alls.
SÅ Sixtens utlägg stämmer iallafall inte ett dugg vad gäller min ecotec-a4
Som sagt detta är tills nu man får väl se framöver hur det fungerar på lång sikt.ev problem förmedlas senare!!
MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Hur ä de i a4:an.. har dom en övre internskruv ovan för slusen som på Thermias bequem??
Kolla här http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id331.pdf
Killen från thermia sa att genom att den skruven bara pyttsar fram några pellets i taget så skulle slusvingarna hålla längre.. Han påstod att han inte varit med om att man måste byta vingarna... Hade då inte gjort de än på brännarna som va installerade -98...
Kolla här http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id331.pdf
Killen från thermia sa att genom att den skruven bara pyttsar fram några pellets i taget så skulle slusvingarna hålla längre.. Han påstod att han inte varit med om att man måste byta vingarna... Hade då inte gjort de än på brännarna som va installerade -98...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nej!
Jag tror inte det i alla fall...
Slussen är nog det som matar in pelletsen till den undre skruven.
Rätta mig om jag har fel.
( Har inte hunnit kolla igenom maskinen fullt ut ännu, blir till helgen )
Där kanske Thermia har en smartare lösning !?!
Jag tror inte det i alla fall...
Slussen är nog det som matar in pelletsen till den undre skruven.
Rätta mig om jag har fel.
( Har inte hunnit kolla igenom maskinen fullt ut ännu, blir till helgen )
Där kanske Thermia har en smartare lösning !?!
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Det kanske är ett bättre material i thermians slussvingar än i EcoTecens.Tunsta skrev:Men å andra sidan ska ju samma mängd pellets passera genom slussen
i alla fall. Frågan är om det verkligen är den övre skruven som skonar
vingarna, eller om det är konstruktionen som helhet..
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
De lär ni ju få höra av mej...Det kanske är ett bättre material i thermians slussvingar än i EcoTecens.
Jag sa även slusvingarna hörs en del o att 556 el siliconspray funkar att få den tystare... De va ok att köra med...
Men den går tydligen tyst jämfört med kvarnen på bionan sa han..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd