PLC programmet- >Stort frågetecken Blåser ut UH elden !!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

PLC programmet- >Stort frågetecken Blåser ut UH elden !!

Inlägg av Stroker »

Har nu fått min tredje plc samt mitt andra "moderkort" i brännaren.

Med orginal PLC:n dvs den nyare variaten där man endast kan ställa stopp temp på pannan så visade det sig att pannan i vissa fall startade en gång i kvarten då tempen flackade väldigt. I med nytt kort som sagt med ny tempmodul. . Resulat- vet inte riktigt men de verkar inte flacka på tre grader som innan så där är väl allting okej men NU.. va i helskotta. Fick en PLC där man kan ställa hystesen (eller va de heter) samt så finns de UH eld.. Om denna funktion fattar ja inget.
AV en händelse fick jag uppfattningen att den blåste pannan innan start???? så va ska man med underhållseld till då?

Tömde systemet snabbt för att se vad som hände. Underhållselden slog nämligen ifrån efter en halvtimme med nya PLV:n Vad hände. JO DÅ BLÅSER skitet bort underhållselden o startar upp med vanlig förvärmning o hela köret. som vanligt. Vad ska undehållselden vara bra för.

Så här ser jag de nu.
Jag vill ha enh PLC som-minst klarar följande>

1: går att ställa hystesen. Ex på sommaren kanske de är lämpligare med värdena start 50 stopp 85 samt på vintern start 70 stopp 80.. typ..

2:går att välja om jag vill ha en underhållseld som innebär att pannan inte behöver använda tändelementet utan kan starta snabbare (för de måste väl vara de som är meningen med de hela).
Bäst vore om man kunde ställa (och detta borde vara fullt möjligt) så att pannan känner av under en period då stort värmeuttag sker under en lite längre period , typ under 24 timmar räknar stillestånd gentemot antal starter, och själv ställer in underhållselden..

Naturligt vis måste man kunna ställa skruv o fläkt men vad hög o låg effekt ska vara bra för fattar jag inte riktigt.

Som tur är gillar jag folket på Bionorduc annars vet jag inte va ja skulle gjort. Detta eviga pillande kostar pengar.. mina pengar. för att inte tala om all tid. Tur igen att man gillar utmaningar *suck*
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

U-Held

Inlägg av pannlover »

:D HIHI ! Går det inte att ställa tiden på underhållselden? Min brännare är från April-06 med justerbar hysteres samt underhållseld. Jag har testat underhållseld och den går att ställa tiden på, minst en timme.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Kan man ställa om man vill ha underhållseld eller ej? De måste i så fall ske genom att gå in bakvägen och måste man ju veta vilket block denna parameter ligger på.

Oavsett vilket. Blåser din undehållseld ut oxå?? för då fattar jag inte vitsen.

Nu gav ja upp för tillfället o satte hystesen så att någon grad innan pannans oljetermostat stänger så går brännaren ner i lågeffekt o sen stänger pannan av helt enkelt. Får väl ha de så till Mårten hittat på en ny programvara. :roll:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Tarvar nog en förklaring det här.
2 effektägen är till för att få brännaren att gå så långa tider som möjligt.
Den går in på lågeffekt 5 grader under inställd stopp temp.
Det kräver också att matning och luft ställs in på bägge effektlägena.
Högeffekt bör ligga på på ca: 3 kg/timmen dvs 14,4 kW och lågeffekt på ca: 2 kg/timmen 9,6 kW (inmatad effekt) sen kräver detta att luftmängen justeras till rätta, dvs att bränsle luft blandningen är de rätta.

OK nu till tiden för UH eldning, brännaren växlar själv mellan el tändning och UH eldning med automatik, den mäter tiden som pannan står i paus.
Är paustiden på pannan mindre än 1 timme går den på UH, är paus tiden längre en 1 timme växlar den över på eltändning.
Ett bra exempel var hemma hos mig i våras, dagtid med varmgrader och solen som passiv värmare gick den på eltändning, nattetid då det var -10 växlade den över till UH eldning, alltid det optimalla.

Ställer ni värdet för UH eldning på 0 jobbar den bara med eltändning.
Värdet UH eldning är den paus tid som brännaren ska växla mellan el och UH-eldning.

Brännaren är programerad att gå max 3 timmar på UH sen växlar den över på PAUS, Vandrar tempen iväg över 90 grader stänger den av sig, slocknar elden växlar den också över till Paus och tänder med El nästa gång.
UH eldning kräver att ni har en dragregulator, samt att den är korrekt inställd. Tja alla ska ha en sådan.

UH eldningen går alltid en viss tid, sen måste den PLC:n stänga av och rensa koppen, tja den har ju automatisk uraskning och den ska ju även fungera med UH eldning därför måste den gå in och rensa på givna tider.

Stroker din panna är liten så den borde gå på UH för det mesta vintertid.
Men UH spar ca: 15% så du har bara att tjäna på det.
Fråga var har du placerat givaren i pannan, med tanke på att den startar och stoppar inom en kvart, den bör vara placerad i bef dykrör, samma som mäter panntempen, eller så har du ett STORT hus

Mats/ BioNordic
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

2 effektlägen verkar ju bra och jag förstår principen och ställde direkt de värde jag provat fram tidigare. Allt bra där med andra ord.

Men åter till UH elden. Ska den blåsas ut varje gång innan uppstart ? Två gånger har jag observerat pannan o bägge gångerna har den blåst ut alla pelletsen i pannan.. Verkar inte bra tycker jag. Kanske kan vara vettigt en gång om dagen typ eller nåt. -de va ju de ja tyckte var så konstigt?

Givaren har jag provat på olika ställen men dykröret där panntempen orginal sitter där sittter nu även brännarens givare.

När pannan startade upp en gång i kvarten så var det för att tempen diffade väldigt.. Blippade på många grader upplevde jag. Kunde stå att de va 76 grader men blippa till 80 blixtsnabbt, Inte så konstigt den startade så ofta med andra ord.

Visst. Har ett stort hus men för att hålla värmen gick de åt 2.5 kubik olja och då försvann det säkert massor av värme rakt ut på grund av att plåten i botten inte fanns med när jag köpte pannan.
Senast redigerad av Stroker den lör 25 nov, 2006 11:15, redigerad totalt 1 gånger.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Jo den ska blåsa ut innan start vid el tändning och står den i UH skall den blåsa mellan jämna mellan rum, hmm osäker hur långt mellan, måste kolla med mårten, men det för att rensa ur är tanken, för att den ska gå optimalt.

Tyvärr sitter matningen inställning för UH gömt i blocken bakom, hör av dig så ska vi lotsa dig. (Det är igentligen en programvara som ska gå via ÅF som vet hur det till)

Ok förtår att det startar om ofta om givaren blipar, ska det självklart inte göra, ska blippa på 1 grad är ok, måste vara glapp eller knas på den. Men själv klart återkomm om det så får vi fixa det.

Sitter givaren där oljans satt är det ok, har varit med om dem som satt den på toppen av pannan, då har det verkligen varit många start o stopp, samt hög pelletsförbrukning, pannan hinnar ju inte lagra så mycket.

Hoppas det var svar, skriv igen annars

Mats/BioNordic
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

uops Satt o filade på svaret innan där..
Att den ska blåsa ut innan elstarten är bra och väl förståeligt men att den ska blåsa ut elden som redan finns där vid UH eldning är något jag inte fattar, Vad är då menaingen med UH eld. Borde vara bra att bara sparka igång igen när de redan finns eld i koppen. Ska säkert vara så men kanske jag haft otur som bara sett dessa två tillfällena där den blåst.

Tack för svar Mats. Gillar er verkligen.

Ska bli intressant med nya programvaran då brännaren i sig är en väldigt bra produkt.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Att den blåser ut direkt med tryckluften för att rensa vid UH och nog för att det ska gå snabbare. Jag ska kolla med mårten för att ge ett bra svar till dig, så jag återkommer, (håller mest på med det mekaniska).
Kul att du gillar den annars. Bara bra med omdömmen det är ju trots allt det vi kan förbättra produkten på :-).
Mats /BioNordic
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej Mats!

Har installerat några B16GL och sett till min förvåning att ni har på PLC manöverknappen (B) att man när som helst kan göra en renblåsning även under drift. Varför har ni gjort det så? Borde inte fungera under driften utan enbart under viloläge.

Har faktiskt upptäckt att på vissa pannor har det lett till att glödande pellets blåst ur brännarkoppen och ligger och göder. Gengas har bildats och när brännaren sedan skall starta så har det blivit en poff.
Detta har hänt under årstid då draget är minimalt omkring 10 hpa.
Räcker med en klåfingrig ägare..... eller misstag.

Har försökt att kontakta er via mail men aldrig fått något svar.
Bättre att detta endast går att göra manuellt när brännaren nerbrinningsfas färdigt.

Annars en jäkligt bra brännare!

Kontakta mig via pm om du vill ha mer fakta.
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Hej Karla
Ja nu har jag inget bra svar tyvär, har nog kommit till så när vi håller på provar och startar under tester så var det helt enkelt bekvämt sätt att avsluta lite snabbt, tyvär har vi inte råkat utför att det blivit en puff, (borde varit en med små bokstäver, hoppas jag eftersom det inte kunde rört sig om såmycket pellets). Men det får vi givetvis ändra på så att det endast går att använda B knappen i stillestånd.
Draget var för övrigt helt OK vi rekomenderar 10-15 hpa i drag (undertryck) i skorstenen.
Kul att du gillar brännaren.
Mats/BioNordic
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Ni kanske inte lagt med i beräkningen att det kan skilja sig mellan olika pannor, skorstenar mm. Exempel en panna som är riktigt tät i alla luckor samt med en mindre eldstad, tuber eller turbulatorer i under sommaren då det är ett mindre dragförhållande i dom flesta skorstenar. Här kan det lätt bli att när glödande pellets hamnar i pannan och ligger och pyr så evakueras inte rökgaserna lika lätt. Gengas bildas och när brännaren åter igen skall till och tända så kommer poffen. För har brännaren varit i drift när man råkat komma åt urblåsningen, så troligtvis så vill den starta om då när pannan inte uppnått temperatur igen.

Det är som du säger att poffen är inte stor, på grund av att mängden bränsle styr detta. Men man ska aldrig vara säker på vad som kan hända i en annan anläggning.

Bra att ni lyssnar och åtgärdar detta!
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Inlägg av Sandviken »

Hej :)

Har tömt min panna på aska 2 gånger nu sen jag fick den nya PLC:n,
det är mycket oförbränd pellets i den, så min blåser nog också ut
underhållselden :?:
Med gamla PLC:n var det ren fin aska, men många starter och kompressor som bråkade :(
Men hög & låg effekten funkar bra :o
Förbrukningen ligger lika 8 säckar i veckan men det är ju varmt ute 8)

Mvh Tommy
Stroker skrev:uops Satt o filade på svaret innan där..
Att den ska blåsa ut innan elstarten är bra och väl förståeligt men att den ska blåsa ut elden som redan finns där vid UH eldning är något jag inte fattar, Vad är då menaingen med UH eld. Borde vara bra att bara sparka igång igen när de redan finns eld i koppen. Ska säkert vara så men kanske jag haft otur som bara sett dessa två tillfällena där den blåst.

Tack för svar Mats. Gillar er verkligen.

Ska bli intressant med nya programvaran då brännaren i sig är en väldigt bra produkt.
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Jo draget kan skilja mycket mellan olika pannor skorstenar det är sant, därför kan man aldrig sluta tjata om denna dragregulator som alltid skall användas, skulle vara kul och se en ankät undersöknig som typ vilken brännare som de flesta använder ( Och vår viking finns inte ens med :evil: ). Men det kanke inte var det vi diskuterade..
Jo vi får ta bort den funktionen nu, men klart det är ju effektfullt :) , men det kanke inte riktigt uppskattas he he.

Helt klart, mycket man kan missa så påpekande är bra :D

Mats/BioNordic
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Tjena Sandviken
Jag ska kolla med Mårten om det finns möjlihet att ändra i programet så att den gör en ureldning istället, så kan du få vara försökskannin.
Återkommer om det, under detta inlägg.

Är det ok med starterna nu då på kompressorn, den är ju ställd att inte starta efter kl 19 eller 20 för att inte orsaka onödiga skillsmässor pga av brännaren och får börja igen efter kl 8 på morron.
Koppla ett tidur alla ikea eller dyligt för att hindra kompressorn att starta
på olämplig tid.

Förbrukningen verkar helt OK.

Mats/BioNordic
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Inlägg av Sandviken »

M_O skrev:Tjena Sandviken
Jag ska kolla med Mårten om det finns möjlihet att ändra i programet så att den gör en ureldning istället, så kan du få vara försökskannin.
Återkommer om det, under detta inlägg.

Är det ok med starterna nu då på kompressorn, den är ju ställd att inte starta efter kl 19 eller 20 för att inte orsaka onödiga skillsmässor pga av brännaren och får börja igen efter kl 8 på morron.
Koppla ett tidur alla ikea eller dyligt för att hindra kompressorn att starta
på olämplig tid.

Förbrukningen verkar helt OK.

Mats/BioNordic
Hej Mats

Jag testar gärna :D

Har tidur på kompressorn så den får gå en stund på förmiddan och
en stund på kvällskvisten, det räcker mer än väl :)

Mvh Tommy
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Skriv svar