Spara på energi

Eliasson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 17:36
Ort: västra götaland

Spara på energi

Inlägg av Eliasson »

jag undrar hur ofta ni sotar era pannor och om det finns något
bra tips på att spara energi i huset jag brukar exempelvis stänga av
pannan under natten vad tror ni om det ,för med högre pris på pelletsen
så blir det viktigare att kolla vad man förbrukar. Och om man kan spara in på något som gör att det går åt mindre pellets är det av värde
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att stänga av pannan under natten tror jag inte på! Visst sparar man en aning men det går ju åt desto mer när brännaren ska värma upp pannan och huset igen och då är vinsten minimal.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lars-Erik
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 05 maj, 2006 22:34
Ort: Karlstad

Spara på energi.

Inlägg av Lars-Erik »

För att spara energi tjänar du inget på att stänga av pannan,det du vinner
på det förlorar du på när systemet ska återhämta temperaturen.
Det du tjänar på är att sänka inne temperaturen,motorchunta utgående temp till radiatorerna med (utegivare eller innegivare ) smaksak själv föredrar jag innegivare (det är ju där jag lever). Svaret på hur ofta jag sotar är olika. Jag brukar sota efter att jag förbrännt ett vecko förråd (Mafa mini) under sommaren efter 14 dagar, när det var kallt (ca -8) för några veckor sedan blev det efter en vecka. Inte på grund av att pannan
inte kunde svälja mer aska utan för att rensa brännaren o kolla.

MVH
Alfred
Eryl DP 1965 PellxP21 Mafa mini
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Timer

Inlägg av pannlover »

:) Jag har hört att en del använder timer till brännaren sommartid. T.ex start innan man kommer hem på kvällen, så det finns varmvatten när det behövs.På dan behöver man kanske inte varmvatten. Pannan 85C sjunker till 45C t.ex. Går att ta en dusch vi 45C. Skall testa till i sommar.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Lars-Erik
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 05 maj, 2006 22:34
Ort: Karlstad

Duch vid 45 grader i pannan

Inlägg av Lars-Erik »

När pannan håller 45 grader finns det inte så mycket värme (energi så det räcker till en dusch. :D När du börjar förbruka rusar kallvattnet rakt igenom (om du inte har en acctank) brrrr,.Då ä det bättre att du installerar en vv beredare ifall du endast behöver duscha. 8)
Eryl DP 1965 PellxP21 Mafa mini
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Spara på energi

Inlägg av BG »

Eliasson skrev:jag undrar hur ofta ni sotar era pannor och om det finns något
bra tips på att spara energi i huset jag brukar exempelvis stänga av
pannan under natten vad tror ni om det ,för med högre pris på pelletsen
så blir det viktigare att kolla vad man förbrukar. Och om man kan spara in på något som gör att det går åt mindre pellets är det av värde
Hmmm Jag tror nog inte att det skulle upplevas så behagligt kanske... men jag ser din tanke i det hela ...
Om du tex skulle stänga av brännaren under ett antal timmar på natten ... så skulle den största vinsten vara att antalet start och stopp skulle minska . och visst skulle det gå åt endel energi till att få upp värmen igen. men det är effektivare för pannan med en lång bränntid än många korta .....
Det kanske är något som du lite enkelt skulle kunna pröva... kanske låta pannan stå medans ni e på jobbet oxå .... det gäller ju bara att se till att pannan har temperaturen uppe när ni vaknar på morgonen och när ni kommer hem från jobbet ....
En timer som bryter signalen från termostaten (starttermostaten) skulle det räcka med...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Spara på energi

Inlägg av André »

BG skrev:
Eliasson skrev:jag undrar hur ofta ni sotar era pannor och om det finns något
bra tips på att spara energi i huset jag brukar exempelvis stänga av
pannan under natten vad tror ni om det ,för med högre pris på pelletsen
så blir det viktigare att kolla vad man förbrukar. Och om man kan spara in på något som gör att det går åt mindre pellets är det av värde
Hmmm Jag tror nog inte att det skulle upplevas så behagligt kanske... men jag ser din tanke i det hela ...
Om du tex skulle stänga av brännaren under ett antal timmar på natten ... så skulle den största vinsten vara att antalet start och stopp skulle minska . och visst skulle det gå åt endel energi till att få upp värmen igen. men det är effektivare för pannan med en lång bränntid än många korta...
Helt klart får du bättre verkningsgrad med långa gångtider då brännaren går på max effekt så helt klart kan det va nått att testa iaf, Blir ju lite som med acktank..
Timer är ju en ide som testats på sommaren för vv o funkar fint..

Blir automatisk nattsänkning.. :wink:
Men hur mycket vet man ju inte..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Duch vid 45 grader i pannan

Inlägg av André »

Lars-Erik skrev:När pannan håller 45 grader finns det inte så mycket värme (energi så det räcker till en dusch. :D När du börjar förbruka rusar kallvattnet rakt igenom (om du inte har en acctank) brrrr,.Då ä det bättre att du installerar en vv beredare ifall du endast behöver duscha. 8)
Är det förrådsberedare i pannan är det inga problem med en dusch då den är 45°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Duch vid 45 grader i pannan

Inlägg av Krister »

André skrev:
Lars-Erik skrev:När pannan håller 45 grader finns det inte så mycket värme (energi så det räcker till en dusch. :D När du börjar förbruka rusar kallvattnet rakt igenom (om du inte har en acctank) brrrr,.Då ä det bättre att du installerar en vv beredare ifall du endast behöver duscha. 8)
Är det förrådsberedare i pannan är det inga problem med en dusch då den är 45°
Är det inte samma sak med plattvärmeväxlare? De ger väl varmvatten vid lägre panntemperaturer än en "vanlig" värmeväxlare? Själv har jag ingetdera och hamnar pannan under 60 grader så är det inte lika trevligt att duscha längre. :(
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Försök spara på husshålselen oxå.Finns mycket pengar att spar där :)
Undvik standby.Jag kör timer på tv dvd hemmabio system,dator.
På natten slås systemen av.
Skaffa lågenergi lampor.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Duch vid 45 grader i pannan

Inlägg av BG »

Krister skrev:
André skrev:
Lars-Erik skrev:När pannan håller 45 grader finns det inte så mycket värme (energi så det räcker till en dusch. :D När du börjar förbruka rusar kallvattnet rakt igenom (om du inte har en acctank) brrrr,.Då ä det bättre att du installerar en vv beredare ifall du endast behöver duscha. 8)
Är det förrådsberedare i pannan är det inga problem med en dusch då den är 45°
Är det inte samma sak med plattvärmeväxlare? De ger väl varmvatten vid lägre panntemperaturer än en "vanlig" värmeväxlare? Själv har jag ingetdera och hamnar pannan under 60 grader så är det inte lika trevligt att duscha längre. :(
Kolla upp din blandningsventil (för varmvattnet) och kanske du skall byta den mot en ( ESBE mod AS ) tror jag att de skall heta,, för de har en helt slutande ventil för det kalla blandvattnet....
vanliga blandningsventiler stänger aldrig helt mot kallsidan så det betyder att de alltid späder ut det varma vattnet med lite kallvatten , vilket då innebär att när beredaren inte är jättevarm späds vattnet ned så att det upplevs kallt

Kolla upp det å byt om du tycker att du har behov av att kunna låta pannan gå kallare ibland ( tex om du vill byta till å frånslagstermostat till en som har större hysteres för att minska antalet starter)
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: Duch vid 45 grader i pannan

Inlägg av elvis »

Krister skrev: Är det inte samma sak med plattvärmeväxlare? De ger väl varmvatten vid lägre panntemperaturer än en "vanlig" värmeväxlare? Själv har jag ingetdera och hamnar pannan under 60 grader så är det inte lika trevligt att duscha längre. :(
Med plattvärmeväxlare och hög fart på cirkpumpen går det att duscha vid 60 grader och även vid 50.
Det kräver dock att du har en hyffsad volym vatten om tempen är så låg.

Jag tidigare 300 liter vatten och det gick finfint.
200 går nog också alldeles utmärkt men börjar det närma sig 150 liter så ska du upp i temp för att kunna duscha, 60-65 snarare än 50-55.

mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Inlägg av knutte »

Tips på spara energi.

Sätt in lågenergilampor i varenda sockel i huset. Det har jag gjort för 2-3 år sedan.

En timer skulle va en bra idé hos mig. Eller en knapp man stänger av alla enheter. T.ex. TV, DVD, dator. Sitter iofs kopplat på ett grenuttag med strömbrytare där. Men då måste krypa på golvet :)
går ju det med.
Lars-Erik
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 05 maj, 2006 22:34
Ort: Karlstad

Besparing

Inlägg av Lars-Erik »

Det finns en sak till att tänka på när man spar energi.
Genom att sänka varmvatten temperaturen för mycket
finns faran att legionellabakterien växer till över 55 grader har den svårt att föröka sig :D .Detta år nog inget problem när man är frisk men varför chansa :?:
Eryl DP 1965 PellxP21 Mafa mini
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Re: Besparing

Inlägg av knutte »

Lars-Erik skrev:Det finns en sak till att tänka på när man spar energi.
Genom att sänka varmvatten temperaturen för mycket
finns faran att legionellabakterien växer till över 55 grader har den svårt att föröka sig :D .Detta år nog inget problem när man är frisk men varför chansa :?:
Ja, då kan man dra 60 grader som gräns och se till att vattnet inte står stilla. För det är väl stillastående vatten mellan 20-55 som den uppkommer?
Skriv svar