Varför styrning av shunt (Dum fråga?)

saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Varför styrning av shunt (Dum fråga?)

Inlägg av saabstefan »

Hej vänner,

Ska beställa en styrning till shunten på min Janfire Integralpanna. Har läst senaste tidens inlägg om var man bör placera givaren. Men så kommer det upp en fråga i mitt tomma huvud:

Varför ska man hålla på att ändra den utshuntade temperaturen? Alla radiatorer (hos mig) har ju termostater. Räcker inte deras justering till? Jag har hört flera gånger att man inte vill elda för kråkorna. Kan inte förstå hur man kan göra det. Känns ju som att det behövs en viss mängd värme(energi) för att åstadkomma en given temp i rummen. Om sedan värmevattnet är hett och termostaten bara släpper igenom lite vatten, eller att vattnet bara är varmt, och termostaterna tillåter ett högre flöde borde med mitt resonemang inte spela någon större roll.

Upplys mig!

Tack
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har ingen shuntstyrning heller (än) men fördelen är att rören till elementen ju avger värme och ofta är de placerat på ställen där man inte behöver/vill ha värmen.

Dessutom är termostater ganska bra men de är inte helt korrekta, de utför ju bara en P-regulering (det lät teknisk): Är det 0°C ute och man ställer termostaten på 20°C inne kommer innetemperaturen att sjunka när utetemperaturen sjunker till t.ex. -15°C.

Detta då termostaten fungerar som den gör. Med en shuntstyrning kan man höja framledningstemperaturen och "hjälpa till" när det blir kallt.

En del har också gammaldags ventiler på elementen: ingen styrning, bara mer eller mindre strypning av flödet. I det fall kan en rätt inställd shuntstyrning ge en skaplig värmestabilitet i huset.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Vad är poängen med att låta 45C vatten cirkulera om det bara behövs 35C? Du sparar mängder med energi med en motorshunt...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Blev lite konfunderad av IceCaps svar där. Vet inte vad du har för termostater i dina rum, men min hederliga Danfoss termostater är iallafall utrustade med bimetallfjäder. Sjunker tempen utomhus hos mig så sjunker inte innetempen. De håller förinställd temp om det så är +20 ute eller -15.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det kanske du har men då de fortfarande reglerar efter P-principer (alltså Proportional-reglering) kommer det rent faktisk inte att vara sant!

Avvikelsen är inte så himla stor beroende på framledningstemperaturen men den finns! Om det är vaxkropp eller bimetallfjäder har mindre betydelse, ett "vanlig" termostatvred regulerar i enlighet med skillnaden mellan önskat temperatur och verklig temperatur.

Detta gör att när det behövs mer värme till ett rum för att det blir kallare ute kan inte termostaten öppna mer innan temperaturen på avkännarkroppen sjunker, därav måste temperaturen sjunka!

Det kan vara t.ex. 0,5°C beroende på termostatens "förstärkning" men så är det, det blir en avvikelse.

Jag har också stabil värme oberoende på om det är skitkallt ute eller inte men det finns en avvikelse kan jag se på mina termometra lite varstans.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

tack för era svar

Inlägg av saabstefan »

Jag förstår ditt resonemang Icecap. Och jag förstår dig Abbe. Då jag har nya termostater på de elemnt jag har, och har lagt golvvärme i stora delar av huset, så kommer jag att avvakta innan jag köper en shuntstyrning. Jag har bara några få meter rör i en yttervägg, där jag kan tappa energi. Övriga rör går där jag vill ha varmt. Hoppas nu bara tt jag inte får lida av en variernade temperatur i vinter.

Tack
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Kalixtus
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 sep, 2006 19:38
Ort: Ringarum

Motorshunt sparar energi

Inlägg av Kalixtus »

Jag har radiatortermostater i alla rum, men satte ändå dit motorshunt med utegivare eftersom det var krav för att få bidrag för omställning från olja till biobränsle. Och nu skulle jag inte vilja vara utan motorshunten för den sparar energi. Motorshunten fungerar som en maxgräns för den temperatur som är nödvändig. Var är då besparingen? Jo säg att det är runt noll grader ute. Motorshunten är då öppen en aning. Samtidigt kanske sovrummet ska vädras eller ytterdörren öppnas ofta. Temperaturen i rummet sjunker och termostaten på radiatorn öppnar för att snabbt få upp värmen. MEN då finns det inte fri tillgång till värme, utan bara det som motorshunten bestämmer med hjälp av utegivaren. Rummet värms upp lite långsammare, men vad gör väl det.
Värmebaronen Star -06
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
HET
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 sep, 2005 10:04
Ort: Mitt i Skåne

Re: Motorshunt sparar energi

Inlägg av HET »

Kalixtus skrev:det var krav för att få bidrag för omställning från olja till biobränsle.
Om det är konverteringsstödet skribenten skriver om så är detta FEL. (Ursäkta trådkapningen men detta påstående grundar sig i ett missförstånd.) Motorshunt är inget krav för konverteringsstöd. Sedan kan det, som skribenten skriver, finnas andra skäl att investera i motorshunt. Var det inte någon test i Råd&Rön som visade att man sparar energi även om man redan har termostatventiler på radiatorerna?
Viessmann Vitodens 222 F
Niclas
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 18:59
Ort: Höör i Skåne

Hur bör man ställa in radiatorerna

Inlägg av Niclas »

Jag har motorshunt och vanliga danfoss termostater på mina radiatorer.
Vad är lämpligt att ställa termostaterna på om man har skalan 1-5
Ska de vara maxade så man låter motorshunten reglera det mesta eller vad tycker ni?
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Re: Hur bör man ställa in radiatorerna

Inlägg av notti »

Niclas skrev:Jag har motorshunt och vanliga danfoss termostater på mina radiatorer.
Vad är lämpligt att ställa termostaterna på om man har skalan 1-5
Ska de vara maxade så man låter motorshunten reglera det mesta eller vad tycker ni?
Det vanligaste är att termosterna är av typen 21 grader (finns även andra typ 23-24 grader) och om det är typ 21 graders så bör dom ju vara på 5 i så fall för kallare än 21 grader vill man väl inte ha inne ..dom flesta termoster kan man själv justera genom att dra av yttre höljet och flytta på en liten pinne innanför höljet och då kan man ju ex göra som jag har gjort att jag har 22grader i V-rum, kök, hall och 20 grader i källaren och 18 grader i S-rum och 15 grader i garaget ..och detta styrs via en shuntautomatik som har givare på norra sidan av huset och den justerade jag för en massa år sedan genom att ha rummstermostater på max och så justerade jag ner typ ett par grader om dagen tills det började kännas kallt i huset och då visste jag att framlednings tempen är för låg och måste upp lite och då la jag på en 1-2 grader + på framledningstempen men det visade sig att det inte räckte när det blev snabba tempsvängningar ute så jag fick höja den till 4-5 grader + och nu har jag jämn värme oavsett väder
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Niclas
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 18:59
Ort: Höör i Skåne

Inlägg av Niclas »

Okej jag förstår, då börjar jag med att justera min shuntautomatik som du gjorde.

Tack för hjälpen notti
Kalixtus
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 11 sep, 2006 19:38
Ort: Ringarum

Inlägg av Kalixtus »

Ang. inlägg från sign. HET
Gå in på www.boverket.se och läs på
"Bestämmelser och allmänna råd" och stycket "Förordning om stöd för konvertering från oljeuppvärmningssystem i bostadshus" så står det så här:

6 § Stöd får ges till en konvertering som innebär att
oljeuppvärmningssystemet i en bostadslägenhet ersätts med en
anordning för uppvärmning med biobränsle.


För att stöd skall ges till en sådan konvertering krävs att
anordningen är effektstyrd samt medger en kontinuerlig och
automatisk bränsletillförsel.


Om konverteringen innebär installation av en
fastbränsleanordning krävs att anordningen uppfyller
utsläppskraven enligt föreskrifter som Boverket meddelar för
sådana anordningar i tätort.
Värmebaronen Star -06
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
HET
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 sep, 2005 10:04
Ort: Mitt i Skåne

Inlägg av HET »

Kalixtus skrev:Ang. inlägg från sign. HET
För att stöd skall ges till en sådan konvertering krävs att
anordningen är effektstyrd samt medger en kontinuerlig och
automatisk bränsletillförsel.
Som sagt så står det inget om motor- eller automatshunt. Jag har fått konverteringsstöd utan att ha motorshunt. Jag vet andra som har fått konverteringsstöd utan att bli tillfrågade eller redovisa om de har motorshunt.

Anordningen är ju effektstyrd i och med att matningen av pellets (samt förbränningen) styrs av panntemperaturen. På detta vis sållar man bort vedeldning där bränsletillförseln är manuell och inte styrs med automatik.

Ämnet har debatterats förr på forumet. Använd sökfunktionen. Kalixtus hade fått konverteringsstöd utan motorshunt men verkar nöjd med sin investering ändå. Själv kommer jag troligtvis skaffa det när min panna måste bytas ut.

Det är ett missförstånd att det krävs automatshunt för att få konverteringsstöd!
Viessmann Vitodens 222 F
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"Effekstyrd" betyder helt enkelt att brännaren ska kunna variera sin effektutveckling efter det befintliga behovet, precis som en oljebrännare.

En del pelletsbrännare gör det vid att pys-elda mellan de "riktiga" eldningar, oljebrännaren vid att starta/stoppa per termostatstyrning och många pelletsbrännare gör likaså.

Det är effektstyrd, shuntstyrningen har inget med det utvecklade effekt i pannan att göra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mrEson
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 jan, 2006 13:22

Inlägg av mrEson »

Har precis installerat en ny panna och satsade samtidigt på en shuntstyrning, Automix 20 med innegivare.
Fördelar med innegivare; Du får den temeperatur du vill ha i huset, inte hur kallt det är ute!
Fördelar med shuntstyrning; Hade inte det på min förra panna och det var en varm upplevelse att komma hem när exempelvis det hade varit kallt på natten och slagit om under dagen till varmt... *puh*

Sedan hade denna en "nattsänkning" som jag använder på dagen, när man inte är hemma... Så den är inställd på att sänka under tiden man arbetar och ökar sedan efter 7 eller 9 timmar... Funkar fint tycker jag..

Jag ser bara fördelar! :lol:
KMP UNO -06
Månadsförråd
Skriv svar