Elda med ved - vad tänka på?

Skriv svar
Daniel K
Ungskog

Elda med ved - vad tänka på?

Inlägg av Daniel K »

Hallå!

Är på gång med att fixa en pelletsbrännare till min gamla ctc (http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5195).

Dock har jag rätt dåligt med olja i väntan på detta - kände mig tvungen att beställa en halv kubik för att vara på den säkra sidan.. nu visade det sig att det kan dröja tills på tisdag innan oljan kommer - o då kan den redan vara slut eventuellt!

Frågan lyder alltså: för att elda med ved - vad behöver jag göra? läste i annan tråd att man helst ska ta bort brännaren, men är det något annat jag bör tänka på (ang vad som helst om vedeldning, anta att jag inte fattar någonting av detta, för det gör jag egentligen inte ;))

(har precis flyttat in i huset så därför kan jag ingenting om hur man hanterar värmepannor)

tack!

/daniel
Panna: CTC 171 från ca 1967
Brännare: Pellex PX21 (KMP), 2006
Hus: 1,5-plan, 139 m2, 1923

fick brännaren installerad dec. 06 :)
tecno
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej Daniel,

Flyttade in förra året i huset, eldade med ved och olja förra säsongen.
Oljebrännaren va en Bentone, tidigare ägaren hadde svarvat ett lock som sattes på brännaren då man eldade med ved.

Nu täcker jag pelletsbrännar stosen med ugnsfolie då jag eldar med ved och det fungerar utmärkt.
Euronom A25B/77 - VikingBio - Mafa Mini - EVR reglersystem
1-pl/källare 100+30 1948
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Annars åker du till macken och köper 50 liter diesel och så klarar du dig till oljebilen kommer...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Daniel K
Ungskog

Inlägg av Daniel K »

Annars åker du till macken och köper 50 liter diesel och så klarar du dig till oljebilen kommer...
- jo, faktiskt så tipsade min pelletsinstallatör om detta oxå! grejen är att de e järnrör som går från tank till brännare, o de är kanske inte så lätta att böja till för att stoppa i en dunk som han annars sa man kunde göra..

men förresten - är det möjligt att hälla i dieseln i min tank, genom det vanliga bulkpåfyllningsröret?!? de hade ju varit smidigt :)

?? går det att göra så??

johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Häll oljan i tanken så den passerar genom alla filter som det ska. Inga problem. Sätt en tratt på röret ute på väggen och häll i dieseloljan.

Jag eldade med med vanlig diesel en hel vinter för några år sedan. (Köpte ett parti billigt...)
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu är det väl diesel av klassen mk3 (gamla dieseln) som är eldningsolja o på macken är det mk1.. :roll:
Det är då inga problem att köra bilen på eldningsolja som man köper nu iaf.. Nu skiljer det knappt i pris men för några år sen så körde många bönder på eldningsolja i bilarna o traktorerna då den va billigare... Bilarna o traktorerna gick både bättre o snålare på gamla dieseln..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Daniel K
Ungskog

Inlägg av Daniel K »

kom hem från jobbet precis... oljan är levererad :) att man kunde bli så glad över att få ett halvt ton olja dumpat i sin källare, hehe...

nu kan man avvakta pelletsinstallatören i lugn o ro iallafall... känns himla skönt!

tack för tipsen ändå!

Skriv svar