Kartellbildning i pelletsbranchen?

lage
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 20:15
Ort: Örnsköldsvik/Sundsvall

Kartellbildning i pelletsbranchen?

Inlägg av lage »

Hej.
Har sett att många här på forumet misstänker att det förekommer kartellbildning i pelletsbranchen, så även jag.
Men finns det någon här som har några former av konkreta bevis på att det är så? I så fall är konkurrensverket intresserade. Nedan är det svar jag fick på ett mail till dom:
Hej och tack för ditt brev!

Det finns två situationer när Konkurrensverket kan ingripa med stöd av konkurrensreglerna. Den första är när företag samarbetar på ett konkurrensbegränsande sätt. Den andra är när ett eller flera företag missbrukar sin dominerande ställning på en marknad.

Konkurrensverket ser allvarligt på situationer där konkurrenter kommer överens om försäljningspriser. För att kunna driva ett ärende behöver vi dock kunna utreda och bevisa att det rör sig om en överträdelse av konkurrensreglerna. Vår viktigaste metod för att säkra den bevisning som behövs är oanmälda besök hos företag, s.k. gryningsräder.

För att vi ska få genomföra en gryningsräd krävs tillstånd från domstol och då måste det finnas skäl att anta att en överträdelse har begåtts. Därför behöver vi konkreta uppgifter om vad företagen har kommit överens om och de närmare omständigheterna kring överenskommelsen. Vi behöver också bevis som stödjer misstanken om överträdelse, exempelvis vittnesmål, e-postmeddelanden eller mötesanteckningar. Om vi inte har konkreta bevis kan företaget oftast ge alternativa förklaringar till sitt agerande, eller neka till att ha kommit överens, och då kan vi inte inleda en utredning.

Om du har någon form av konkreta uppgifter om en överenskommelse inom branschorganisationen så är vi väldigt intresserade av att få ta del av den.
Så om ni vet nåt, hör av er.
masen
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 okt, 2006 13:06
Ort: falun

Re: Kartellbildning i pelletsbranchen?

Inlägg av masen »

Här i dalarna finns det ett antal som säljer vad man märker är att dom större märkerna är oftast dyrare billigast jag hittat är 2.10kg hämt pris och 2.30 levererat + om man tar 16 storsäck inom 12 månader får man sista gratis .denna levrantör har nyss höjt priset .

Medans tex neova ligger runt 2.70 leverarat
dalviks kvarn tar 2.55 levererat

Och om det skulle vara kartell så får inte vi köpare tillbaka om dom blir fälda böterna tar ju staten :evil:
lage
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 20:15
Ort: Örnsköldsvik/Sundsvall

Inlägg av lage »

De stora drakarna kan kanske få kalla fötter om de blir granskade :twisted:
Tills dess gäller det nog att vi konsumenter är aktiva och alltid handlar där det för tillfället är billigast. Se bara hur elbolagen lever gott på kundernas passivitet... Tänk om alla kunde köra med 3 månaders avtal och byta bolag hela tiden, då skulle det hända saker!
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Har du tittat närmare på PIR lage?
Pelletsindustins Riksförbund
lage
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 20:15
Ort: Örnsköldsvik/Sundsvall

Inlägg av lage »

Karla1 skrev:Har du tittat närmare på PIR lage?
Pelletsindustins Riksförbund
Nej, finns det info där som kan intressera konkurrensverket :?:
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Du ska nog inte räkna med konkurensverket.
Monopol och pris sammarbete är inofficiell politik i Sverige, med stöd högst upp.

Det är med konkurenskontrollen som med korruptionen. Sverige är ju världens minst korrumperade land.
Någon som vet hur det funkar i byggbranchen? :D :shock:

Den uttolkningen, som konkurensverket ger, är ju den Svenska, av ett EU-direktiv, kolla vad det står i direktivet istället.

Den Svenska prissättningen på pellets påverkar antagligen även andra delar av EU och det blir då gränsöverskridande, eventuellt kan man då få EU att agera istället.

Släng i så fall gärna med den Svenska rörbranchen som "bonus".
:D

PS
Räkna dessutom med att * kommer att leta efter möjligheter att sätta dit dig. Du ska vara ren som snö.
Jag skojar inte, och jag har inte tomtar på loftet.
Tänk på att nu ska dessutom buggning och hemlig husransakan bli tillåten.
Om det är en reell risk beror helt på hur insyltade "toppen" är i pelletsbranchen.
lage
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 20:15
Ort: Örnsköldsvik/Sundsvall

Inlägg av lage »

Så du menar att pelletsbranchen förutom kartellbildning även sysslar med utpressning med maffiametoder? Låter ju kul...
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

lage skrev:
Karla1 skrev:Har du tittat närmare på PIR lage?
Pelletsindustins Riksförbund
Nej, finns det info där som kan intressera konkurrensverket :?:
Nej! men det tecknar ju att dom alla sitter i knä på varandra.
Rätta mig om jag har fel.
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

el

Inlägg av pannlover »

lage skrev:De stora drakarna kan kanske få kalla fötter om de blir granskade :twisted:
Tills dess gäller det nog att vi konsumenter är aktiva och alltid handlar där det för tillfället är billigast. Se bara hur elbolagen lever gott på kundernas passivitet... Tänk om alla kunde köra med 3 månaders avtal och byta bolag hela tiden, då skulle det hända saker!
Nu hör ju inte det här med el hit. Men jag måste ändå säg att jag är med i något som kallas Kundkraft som går ut och förhandlar priser på spottmarknaden. Då har dom med sig tusentals kunder samtidigt.Jag byter varje år.Kanske Kundkraft kan göra samma sak med pellets.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Re: Kartellbildning i pelletsbranchen?

Inlägg av pannlover »

lage skrev:Hej.
Har sett att många här på forumet misstänker att det förekommer kartellbildning i pelletsbranchen, så även jag.
Men finns det någon här som har några former av konkreta bevis på att det är så? I så fall är konkurrensverket intresserade. Nedan är det svar jag fick på ett mail till dom:
Hej och tack för ditt brev!

Det finns två situationer när Konkurrensverket kan ingripa med stöd av konkurrensreglerna. Den första är när företag samarbetar på ett konkurrensbegränsande sätt. Den andra är när ett eller flera företag missbrukar sin dominerande ställning på en marknad.

Konkurrensverket ser allvarligt på situationer där konkurrenter kommer överens om försäljningspriser. För att kunna driva ett ärende behöver vi dock kunna utreda och bevisa att det rör sig om en överträdelse av konkurrensreglerna. Vår viktigaste metod för att säkra den bevisning som behövs är oanmälda besök hos företag, s.k. gryningsräder.

För att vi ska få genomföra en gryningsräd krävs tillstånd från domstol och då måste det finnas skäl att anta att en överträdelse har begåtts. Därför behöver vi konkreta uppgifter om vad företagen har kommit överens om och de närmare omständigheterna kring överenskommelsen. Vi behöver också bevis som stödjer misstanken om överträdelse, exempelvis vittnesmål, e-postmeddelanden eller mötesanteckningar. Om vi inte har konkreta bevis kan företaget oftast ge alternativa förklaringar till sitt agerande, eller neka till att ha kommit överens, och då kan vi inte inleda en utredning.

Om du har någon form av konkreta uppgifter om en överenskommelse inom branschorganisationen så är vi väldigt intresserade av att få ta del av den.
Så om ni vet nåt, hör av er.
Dom verkar alltid höja priserna samtidigt :?
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Givetvis höjer de samtidigt, det görs ju i många brancher tex. bensin.

Det är ju otroligt korkat att ligga långt under konkurenterna då man fölorar mer pengar, även om man vill vara billigast så ser man ju till att inte ligga allt för långt under.
deleted
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jo, och bensinbranschen är ju till och med dömd för kartellbildning så där finns väl inte så mycket att tillägga.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Danne82 skrev:
Det är ju otroligt korkat att ligga långt under konkurenterna då man fölorar mer pengar.
Nja förlorar pengar gör dom nog inte men vinsterna blir mindre..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Att inte få maximal vinst är lika med att förlora pengar enligt mig och säkerligen även enligt företagen :wink:
deleted
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Jag väntar på den dagen, då det är som kallast i Sverige, och någon stor betydande pelletsindustri helt plötsligt får "tekniskt fel" (kan vara planerat förebyggande underhåll) och priserna chock-höjs. När sedan det "tekniska felet" är åtgärdat kommer ingen prissänkning att ske.

Jag bara väntar...
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Skriv svar