Nu då, fick en rökpuff? (snart blir det f-n värmepump)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Re: rökgraspuffar

Inlägg av AndersJ »

notti skrev:
kaison skrev:Alla mina turbulatorer sitter i. När installatören mätte upp allt för dryga året sedan fick han kanonvärden även med dessa i sade han.

Jag tar alltid ur dem när jag sotar och kör med tubrensare där.

Det där med fläkten har jag förstås inte tänkt på. Jag kanske får plocka isär brännaren och se hur det ser ut där. Det var inte så länge sedan jag hade isär den för att rensa mellan inner och ytterrör, men det var knappt något skräp där alls.

/Kaison
Om alla turbolatorer sitter i så tror jag att problemet är där att fallröret blir stekhet ..jag skulle plocka ur hälften till att börja med och se hur det blir då och sedan kanske plocka i en i taget men absolut inte alla
För mig är det ganska tydligt. Han kör med för hög effekt i förhållande till vad turbulatorerna kan släppa igenom. Ett alternativ till att ta bort turulatorer är att sänka effekten om man jagar bränsleförbrukning. Förutsatt att den räcker till för kåkens värmebehov förstås.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Re: rökgraspuffar

Inlägg av kurre_44 »

AndersJ skrev:
notti skrev:
kaison skrev:Alla mina turbulatorer sitter i. När installatören mätte upp allt för dryga året sedan fick han kanonvärden även med dessa i sade han.

Jag tar alltid ur dem när jag sotar och kör med tubrensare där.

Det där med fläkten har jag förstås inte tänkt på. Jag kanske får plocka isär brännaren och se hur det ser ut där. Det var inte så länge sedan jag hade isär den för att rensa mellan inner och ytterrör, men det var knappt något skräp där alls.

/Kaison
Om alla turbolatorer sitter i så tror jag att problemet är där att fallröret blir stekhet ..jag skulle plocka ur hälften till att börja med och se hur det blir då och sedan kanske plocka i en i taget men absolut inte alla
För mig är det ganska tydligt. Han kör med för hög effekt i förhållande till vad turbulatorerna kan släppa igenom. Ett alternativ till att ta bort turulatorer är att sänka effekten om man jagar bränsleförbrukning. Förutsatt att den räcker till för kåkens värmebehov förstås.
Visst är det viktigt att hålla fläkten ren från damm det påverkar fläktens kapacitet. Det är även viktigt att hålla alla lufthål rena i innerröret det påverkar också luftflödet.
Beträffande startdosen anser jag att det är mycket viktigaste att den är rätt. Det är nästan alltid fel på startdosen när det blir gengaständning i pannan förutsatt att inte innerröret är fullt av slagg. Jag anser att 2.5 till 3 dl är lagom. Om brännaren har lite svårt att tända på första försöket första gången vid rengörning av brännarröret brukar startsatsen var lagom. Om man då " snapsar " med 0.5 dl eller vad som rymms i en hand och den då tänder bra är startsatsen rätt.

Testen med att kunna hålla på kröken av nedfallsröret är en mycket bra test för kontroll av övertryck i brännkammaren med det finns ett bättre.

Lossa slangen från nedfallsröret och håll den med en springa på 5 mm i ena sidan. Håll en cigarettändare i springan och kontrollera att lågan drar in i röret. Om det trycker ut varmluft är det för stort övertryck i brännkammaren och det är därför röret blir varmt.
Åtgärd: Minska effekten i brännaren eller plocka bort turbulatorer i pannan.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Ett sätt är också att kapa turbulatorerna eller retardrarna.
Men det får man göra med försiktighet så man inte kapar för många.
Testa då också som Kurre beskriver så att trycket lättar.
När man plockar ur turbulatorer samt retardrar så ska man också kolla i beskrivningen till pannan, eller höra sig för med panntillverkaren vilka dom rekommenderar att plocka ur i första hand.

Med kortare turbulatorer i så höjs inte rökgaserna lika mycket.
Man eldar mindre för kråkorna men trycket i elstaden minskar.
Skriv svar