Fråga ang. modulerande drift

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Torparen
Ungskog

Fråga ang. modulerande drift

Inlägg av Torparen »

Något som jag undrar över på våran Viking Bio är att brännaren i modulerande läge efter lyckad tändning (fast sken på låga-dioden) samt en kort gångtid på fläkten börjar den att stänga av fläkten vid skruvmatning trots att lågan brinner.
Efter att fläkten stått still en liten stund kommer den sakta igång igen för att stanna vid nästa skruvmatning och fortsätter så en tid. Detta sker inte varje start eller endast från start utan kan uppenbara sig efter en tids driftgång också. Jag har rengjort flamsensorn, kollat drag, sottal = ca 1 men borde dock inte ha så stor betydelse, fläkten lägger av i synk med att skruven börjar mata. Brännaren verkar vara otroligt startsäker, vet inte att den missat någon enda gång sedan installationen i maj.

Är detta normalt i modulerande läge?
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Nej.

Det är något fel på din brännare!

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Anders_F
Späd planta

Inlägg av Anders_F »

Så uppför sig inte vår brännare. Verkar skumt! Kolla upp den!
Värmebaronen Comet, Viking Bio
Christer W
Ungskog

Inlägg av Christer W »

Detta har även jag råkat utför. Kontaktade Värmebaronen och fick till svar att sensorn som kollar lågan är mkt känslig och reagerar tidigt på om lågan sviktar.

Anledning till detta kan vara för liten startdos eller för låg matning.

I mitt fall ökade jag både startdosen och matningen. Har kört sedan dess i c:a 1,5 år utan några problem. I ditt fall kan du ju börja med att öka startdosen.

Samma sak kan hända om den stannat pga slut på pellets. När man sen kör igång efter påfyllningen blir pelletsmatningen för låg. Försök därför att koppla skruven till ett eluttag och kör upp en halv spann pellets innan du kopplar på slangen och kör igång brännaren.
Värmebaronens Viking Bio i CTC171B
Skriv svar