Osäker på brännare (KMP eller Gordic)?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej Notti!
Nej, värme får du väl inte direkt, men mitt syfte är ifall det händer något oförusett så har jag den dyraste elektroniken skyddad.

Detta med statisk elektricitet har jag tillsammans med en duktig elektriker som bygger och utvecklar både CNC styrningar samt plc mm gått igenom flera kort ifrån denna brännare, och konstaterat att felen på komponenterna har orsakats av statisk elekricitet (kortslutning).

Jag vill tillägga att det är inte bara min egna brännare som jag fått bytt kort på.

Hur det än är så får man alltid en liten mängd damm på kortet då det yr upp ifrån fläkten som ett exempel, svårt att undvika. Kortet kan se helt rent ut med ögat, men tar du kortet och tvättar av det med elektronikrengöring så finner du massor av trädamm efter en vecka- 14 dar. Då räcker det med att du plockar bort kåpan till brännaren för att rengöra mellan rören som ett exempel. Tar du då med handen på brännaren eller råkar komma i kontakt med kortet så får du en statisk urladdning om du har otur. Kan också räcka med en liten kall- lödning på kortet som kan orsaka en ström i dammet enkelt förklarat. Detta kan dra med sig flera komponenter på kortet under drift.

Känner fler kollegor i branschen som har samma uppfattning, då vi diskuterat detta. Rent trädamm leder statisk elektricitet väldigt bra.

Därför har jag gjort denna styrenhet till min brännare separerad från brännaren.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"Rent trädamm leder statisk elektricitet väldigt bra."

Jaha..... som elektronikingenjör kan jag bara skratta! Det är rent skitsnack! Trä har den underbara egenskap att det inte kan laddas statisk, denna egenskap finns även i tidningspapper så är det så att man ska packa ner kretskort och inte har speciella antistat-påse till det är tidningspapper mycket bättre än olika vanliga plastpåsar!

Men jag håller helt med om att kretskort ska skyddas och kapslas in!!!! Trädamm samlar fukt och då den fukt kan berikas med de mineraler som finns i trä kan det blir en ytterst intressant upplevelse med en del otur.

Jag anser inte heller att kretskort ska vara åtkomliga om man plockar av huven om detta ingår i att göra rent brännaren, alltså "normalt underhåll" vilket gör att det ska kapslas enkom av den anledning.

Men statisk elektricitet och kortslutning är ju inte heller det samma!

Problemet med trädamm kan vara fler:
* Fukten + mineraler = krypströmmar som kan bli stora.
* Isolerande! Komponenter som driver "tyngre" laster (TRIAC som driver startslinga t.ex.) kan "packas in" av trädamm som håller kvar värmen vilket förkortar komponenternas levtid ganska duktigt.
* Glapp i potentiometra, kontaktdon osv. Att inte ha helkapslade potentiometra i en brännare räknar jag som tjänstfel.....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Är inte trädammet konduktivt ?
Att det inte kan laddas må vara en sak men det är väl konduktivt ?

Man kan alltså i sådana fall få skador när man gör normalt underhåll eller reparationer pga statisk electricitet och även skador pga krypströmmar.

I vilket fall som som helst så är det rent vansinne att ha okapslade kretskort på pelletsbrännare.
En sådan dammig miljö är synnerligen olämplig för ett öppet kretskort.

Alldeles för många brännartillverkare har inte en aning om vad de pysslar med på denna front. Elektronik konstruktören gör inte bättre lösningar än vad som specats i beställningen. Så vet beställaren inte vad som krävs så blir resultatet inte bättre än vad många brännare har i dagsläget.

Jag skulle personligen aldrig köpa en pelletsbrännare med öppet okapslat kretskort. Men sån är ju jag.

Mvh
Senast redigerad av elvis den lör 06 jan, 2007 18:32, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Bra att du svarar IceCap och ger lite fakta, för jag vet att du är påläst.
Elkillen som hjälpte mig med kretskorten beskrev lite om det du också tog upp.
Denna har också byggt många styrenheter till sågverk, och där har typ samma problem uppstått, då det är svårt att skydda vissa saker 100% från damm. Kanske inte rent trädamm som jag skrev leder direkt, men med detta damm inblandat så skapar det problem.

Att kretskorten har blivit ansatta för kortslutning kunde han säga till 100%.
Därför har vi just tagit med detta med statisk elekricitet, då detta kan vara ett av problemen då kretskorten sitter helt öppet under kåpan till brännaren. Då även styrkretsen.

Fastnar säkert mer än trädamm, men då är också trädamm lätt bindande.

Har ibland räckt med att byta processorn, och kortet har fungerat igen.
Därför åter igen detta i bakhuvudet med Statisk elektricitet, samt krypströmmar.

Hur som helst så borde korten vara skyddade från början.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Håller med om att trä(damm) innehåller olika mineraler/salter o skit som i samband med fukt (eller helt ensamt) kan leda ström!!!! Alldeles rätt!!!!

Trädamm vill dessutom suga åt sig fukt och det gör ju saken än värre!

Så kretskortet ska DEFINITIVT vara kapslat, helt överens.

När man tar av en plastkåpa blir man laddad, petar man då på elektroniken som det första kan man mer eller mindre kyssa den adjö, direkt eller inom snar framtid.

Det är ett rent helvete att skydda elektronik, då jag gjorde schemat till Janfire NH använde jag väl halva tiden på att klura ut skydd osv men ändå är jag lite missnöjd, det har dock inte varit några problem vad jag vet om, jag är bara "lite" petig.

Det som oftast händer är att damm samlas, främst vid punkter med hög spänning. Sedan börjar det gå krypströmmar i detta damm, detta utvecklar (lite) värme men då dammet isolerar så pass bra blir det en ganska tunn kanal som blir ganska varm.

Är det då trädamm blir det omvandlat till kol.... som ledar bra vilket ger högre krypström, mer värme och mer kol.

Sedan nås punktet där kretskortet börjar bränna sönder alternativt där matrialvandring ger kortslutningar, den förtenning som finns på nära nog alla komponentben kan under vissa förhållande kristallisera lite vilket ger ledande bryggor som drastisk minskar krypavstånden.

Till slut uppnås ett svart hål eller en kortslutning, det beror på exakt vad som har hänt.

Sitter kretsar sedan i sockel (*ryyyys!*) och har damm nära har vi driftstoppet som brev på posten (eller spam på e-mailen), oftast av "oförklarliga orsaker", "bara ibland" osv. helt enkelt för att de små vibrationer långsamt men säkert får krets och sockel att oxidera på kontaktytorna.

Det finns långa och många avhandlingar om detta och deras konklusioner är likartade: Ingen sockel!

Men som sagt: trä kan inte laddas statisk! Det är också den ENDA trevliga egenskap vid trädamm, allt annat med trädamm + elektronik är negativt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Då har jag inte tänkt så fel ändå IceCap, förutom detta då med att trä inte kan bli statiskt.

Man lär sig något nytt då och då.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Har fått en del utbildningar med åren inom data hårdvara och detta med trä skulle vara ledande är inte sant om nu inte trä är behandlat med lack eller annat ..och att kapsla in all elekronik är överdrift för den är inte så kännslig för damm som vissa tror ..jag har servat datorer från ex stålverk som varit fyllda med metalldamm och från andra verkstäder som är mycket skitiga och dammiga ..det som är problemet med elektroniken är att folk inte respekterar ESD och folk har en vana att pilla på allt och det gör man i icke EDS skyddad miljö och kanske tillsammans med katten ..så jag tror att dessa brännar kort som gått sönder beror mer på klåfingriga människor än att damm.
Nä låt bli att pilla på grejerna så håller dom om nu inte tillverkaren sabbat det från början för just EDS kan det dröja en vecka eller månader innan ESD skadan visar sig.

Och elvis skriver

"Jag skulle personligen aldrig köpa en pelletsbrännare med öppet okapslat kretskort. Men sån är ju jag."

Då säger jag att du ska defenitivt inte köpa någon mer dator för där är allt okapslat :wink: :lol:

PS: Kika här http://web.telia.com/~u22015725/esd.JPG
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

notti skrev:
Och elvis skriver

"Jag skulle personligen aldrig köpa en pelletsbrännare med öppet okapslat kretskort. Men sån är ju jag."

Då säger jag att du ska defenitivt inte köpa någon mer dator för där är allt okapslat :wink: :lol:

PS: Kika här http://web.telia.com/~u22015725/esd.JPG
Men snälla rara du.

Det är väl skillnad på en dator i bostadsytan och en pelletsbrännare som står i ett av pellets nerdammat pannrum.
Har du öppnat en pelletsbrännare efter några års drift och sett hur det ser ut där ?

Pelletsbrännare kräver service och då kan skador uppstå.
Det är meningen att man ska in och pilla i brännaren årligen.
Ingen levande människa skaffar sig en ESD bänk för att byta ex. tändelement.
På vissa brännare måste man ta loss kretskortet för att byta ex. doserhjul.

Pelletsbrännare har en stor fläkt som transporterar stora mängder luft kring kretskortet.
Detta förbättrar inte situationen direkt.

Så därför skulle jag inte köpa en brännare med okapslat kretskort.
Jag anser det vara en undermålig konstruktionslösning.

Angående ditt exempel med öppna kretskort i industrin som är fyllda med metalldamm så är det fullt möjligt att det kan funka.
Men då är det frågan om lackade kretskort.
Det har inte någon pelletsbrännare som jag har sett.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

elvis skrev:
notti skrev:
Och elvis skriver

"Jag skulle personligen aldrig köpa en pelletsbrännare med öppet okapslat kretskort. Men sån är ju jag."

Då säger jag att du ska defenitivt inte köpa någon mer dator för där är allt okapslat :wink: :lol:

PS: Kika här http://web.telia.com/~u22015725/esd.JPG
Men snälla rara du.

Det är väl skillnad på en dator i bostadsytan och en pelletsbrännare som står i ett av pellets nerdammat pannrum.
Har du öppnat en pelletsbrännare efter några års drift och sett hur det ser ut där ?

Pelletsbrännare kräver service och då kan skador uppstå.
Det är meningen att man ska in och pilla i brännaren årligen.
Ingen levande människa skaffar sig en ESD bänk för att byta ex. tändelement.
På vissa brännare måste man ta loss kretskortet för att byta ex. doserhjul.

Pelletsbrännare har en stor fläkt som transporterar stora mängder luft kring kretskortet.
Detta förbättrar inte situationen direkt.

Så därför skulle jag inte köpa en brännare med okapslat kretskort.
Jag anser det vara en undermålig konstruktionslösning.

Angående ditt exempel med öppna kretskort i industrin som är fyllda med metalldamm så är det fullt möjligt att det kan funka.
Men då är det frågan om lackade kretskort.
Det har inte någon pelletsbrännare som jag har sett.

Mvh
Sorry men jag kan inte se någon skillnad på en dator i hemmet och en pelletsbrännare och det skulle inte du heller om du jobbat med dataservice och sett hur det oftast ser ut i en dator som varit i drift hemma i ett år för där finns mycket mer ledande damm än trä ex damm från syntetiska textiler, katter, hundar marssvin, kanniner och äkliga syrliga sura strumpor, mm och det är inte lite damm en del har hemma för det ser mer ut som hela stora djur i datorn.

Och jag vet inte vad du har för konstig dator som inte har fläktar i den för en standard dator har i regel tre fläktar ..men visst fanns det nästan fläktlösa förr ja en styck fäkt hadde dom ..okey visst kan man köpa sig en fläktlös idag med men det är inte många som har råd med det för bara lådan kostar 8000kr och sedan tillkommer datorn på det.

Humm okapslat kretskort finns i batteriskruvdragare med ..du kanske inte har någon sån :lol:

Och varken datorer eller batteriskruvdragare har lackade kretskort ..okey visst är ex moderkort lackade men dom är inte lackade efter att dom monterat dit komponenterna (bara före komponent montering).

Och till sist visst tusan behöver en dator rengörning en gång om året för annars stannar fläktar mm på grund av allt damm ..men kör för tusan inte in en vanlig dammsugare i datorn och rör inga okapslade delar rakt av för ESD skydd gäller :wink:

nää nog om detta :wink: :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar