Beslutshjälp! Thermia eller Janfire

Skriv svar
FC600
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 11:41
Ort: Skåne

Beslutshjälp! Thermia eller Janfire

Inlägg av FC600 »

Hej!

Jag tampas med ett beslut angående brännare till min EGOR Duplomat D-1F från tidigt 80-tal.

Beslutet står mellan Thermia BeQuem 20D och Janfire Flex-A.

Finns det någon klok här med erfarenhet, tyck eller tänk som kan hjälpa mig att välja?

Prisskillnaden är i stort sett försumbar (och jag har en favorit, men är osäker på om den känslan är befogad eller bara ren fåfänga ;-) )

/joakim
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Jag körde Flex-a innan jag bytte till NH. Det var den trevliga erfarenheten av flexen som gjorde att jag köpte Janfire igen.
Saker som gör att jag gillar Flex:

1. Gedigen ordentlig godstjocklek på allt material.

2. Kapslad fläktmotor på kvalitetsfläkten från Östberg

3. Ordentlig kapslad kvalitetsmotor till internskruven

4. Kapslad elektronikbox som skyddar kretskortet mot damm. (Alla Janfire har detta)

5. Matarskruv med stålrör, innerskruv med kärnrör av stål, skruvmotor av rejäl dimension på några hundra watt med startkondensator.
Egentligen är detta sketdyra lantbruksgrejer för spannmål. Många andra tillverkare kör med plaströr typ avloppsrör och elkabelrör med en liten tanig motor i toppen. (ingen nämnd, ingen glömd)

6. Sketdyr kapacitiv givare från Carlo Gavazzi i nedfallsröret från skruven. (pelletssensorn kostar 750 kr på Elfa)

7. Finfin tempswitch till flamvaktsfunktionen (inga problem med igensotning)

Summa sumarum: Kan du leva med att aska ur brännkoppen var 300 kg så har du en brännare du får fem års garanti på och det är av en enda anledning - Den går inte sönder

Ta i den, känn på den - Flexen är en maskin, det mesta andra är hushållsapparater.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Beslutshjälp! Thermia eller Janfire

Inlägg av MP »

FC600 skrev:Hej!

Jag tampas med ett beslut angående brännare till min EGOR Duplomat D-1F från tidigt 80-tal.

Beslutet står mellan Thermia BeQuem 20D och Janfire Flex-A.

Finns det någon klok här med erfarenhet, tyck eller tänk som kan hjälpa mig att välja?

Prisskillnaden är i stort sett försumbar (och jag har en favorit, men är osäker på om den känslan är befogad eller bara ren fåfänga ;-) )

/joakim
Varför inte en CTC bio. Bra pris på Rinkaby Rör.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Beslutshjälp! Thermia eller Janfire

Inlägg av André »

MP skrev:
FC600 skrev:Hej!

Beslutet står mellan Thermia BeQuem 20D och Janfire Flex-A.


/joakim
Varför inte en CTC bio. Bra pris på Rinkaby Rör.
Den ligger bra i pris o är exakt samma brännare som thermia bequem men då du kanske vill ha brännaren monterad o justerad så kanske det är någon av nämnda brännare som gäller..

Jag har kört både janfire o thermia o där är det ingen tvekan om vem som jag anser är den bästa.. :D

Ta thermian om det är samma pris.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FC600
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 11:41
Ort: Skåne

Inlägg av FC600 »

Tack för era svar hittills.

Samma pris är väl en sanning med modifikation, Thermian är något dyrare...

30 papp installerad och klar med pappförråd resp. 32 med samma förutsättningar. (1,7 resp 2 m skruv).

Vad bör man betala för ett MAFA Mini resp. Midi tycker ni? Finns det andra mer eller mindre färdiga fabrikat?

/joakim
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

FC600 skrev:Tack för era svar hittills.

Samma pris är väl en sanning med modifikation, Thermian är något dyrare...

30 papp installerad och klar med pappförråd resp. 32 med samma förutsättningar. (1,7 resp 2 m skruv).

Vad bör man betala för ett MAFA Mini resp. Midi tycker ni? Finns det andra mer eller mindre färdiga fabrikat?

/joakim
Ja det va ju inngen skillnad för du kanske vill köpa till en TK1 till janfiren för 1500:- oxå.. :roll:

Bygg ett eget förråd av sj pall o pallkragar istället el av spånskiva..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FC600
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 11:41
Ort: Skåne

Inlägg av FC600 »

André skrev:
FC600 skrev:Tack för era svar hittills.

Samma pris är väl en sanning med modifikation, Thermian är något dyrare...

30 papp installerad och klar med pappförråd resp. 32 med samma förutsättningar. (1,7 resp 2 m skruv).

Vad bör man betala för ett MAFA Mini resp. Midi tycker ni? Finns det andra mer eller mindre färdiga fabrikat?

/joakim
Ja det va ju inngen skillnad för du kanske vill köpa till en TK1 till janfiren för 1500:- oxå.. :roll:

Bygg ett eget förråd av sj pall o pallkragar istället el av spånskiva..
TK1??? Där tappade du mig ;-)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

FC600 skrev:
André skrev:
FC600 skrev:Tack för era svar hittills.

Samma pris är väl en sanning med modifikation, Thermian är något dyrare...

30 papp installerad och klar med pappförråd resp. 32 med samma förutsättningar. (1,7 resp 2 m skruv).

Vad bör man betala för ett MAFA Mini resp. Midi tycker ni? Finns det andra mer eller mindre färdiga fabrikat?

/joakim
Ja det va ju inngen skillnad för du kanske vill köpa till en TK1 till janfiren för 1500:- oxå.. :roll:

Bygg ett eget förråd av sj pall o pallkragar istället el av spånskiva..
TK1??? Där tappade du mig ;-)
:lol: Det är en modul som gör att du får ställbar hysteres (ställbar start/stopp temp) t.ex brännaren startar då pannan är 60° o stoppar vid 80°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Jag köpte ett Mafa Mini 300l från Rinkabyror.se och betalade 1800 kr.

Otroligt enkelt att montera ihop samt tar lite plats (650x650mm).
1.7m skruv kostade drygt 3000kr oxå från Rinkaby, allt levererat fraktfritt.

Jag ska bara köra mitt Mini denna vinter, sedan ska jag bygga ett stort bulkförråd.
Tror inte det är något problem att sälja Mini förrådet på Blocket, dock med lägre pris.

Angående brännare, Jag valde en CTC Bio från Rinkaby för 16800kr
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

TJ skrev: Angående brännare, Jag valde en CTC Bio från Rinkaby för 16800kr
Vad ingick ?
Skruv ?
Nedfallsslang ?
Monteringsdetaljer?
Snabbfäste för smidig sotning ?

hur mycket blev det totalt ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: Beslutshjälp! Thermia eller Janfire

Inlägg av elvis »

André skrev:
Jag har kört både janfire o thermia o där är det ingen tvekan om vem som jag anser är den bästa.. :D

Ta thermian om det är samma pris.. :wink:

Kan förtydliga och nämna den lilla detaljen att den flexen du körde var en gul som var tillverkad före 1998 och var utan eltändning. Att jämföra det med en ny brännare är väl inte riktigt rättvist.
Kan ju vara passande att vara lite saklig när man ger någon råd inför ett köp.

Jag har kört analog Bequem och var inte alltför imponerad.
Men det är ju en äldre produkt det också.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

elvis skrev:
TJ skrev: Angående brännare, Jag valde en CTC Bio från Rinkaby för 16800kr
Vad ingick ?
Skruv ?
Nedfallsslang ?
Monteringsdetaljer?
Snabbfäste för smidig sotning ?

hur mycket blev det totalt ?
CTC Bio 16800:-
Skruv 1.7m 3875:-
=20 675:-
Mafa Mini 1800:-
=22 475:-

Slang ska inte ingå, men det låg en vit slang i brännarkartongen.
En packning mot pannan.
Ingen fästram eller snabbfäste. Kostar 1500 för en ram med profilskenor.
Jag tänker bygga en liten vagn under, typ janfire istället.

Nu sitter brännaren i 4 st M8 bultar i en gjutjärnslucka.

En styrtapp som ska sitta mitt under brännaren ingick. Den ska jag använda så att brännaren enkelt kan lyftas av vagnen.

Jag jämförde brännardata hela sommaren och kollade in brännare på Nolia innan jag bestämde mig för CTC/ Thermia.

Utrustning och pris var något som inte i första hand styrde mitt val.
Utan jag ville helt enkelt ha den brännare som jag trodde skulle ge bästa verkningsgrad och längsta driftstiden mellan askning.
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Re: Beslutshjälp! Thermia eller Janfire

Inlägg av TJ »

elvis skrev:
André skrev:
Jag har kört både janfire o thermia o där är det ingen tvekan om vem som jag anser är den bästa.. :D

Ta thermian om det är samma pris.. :wink:

Kan förtydliga och nämna den lilla detaljen att den flexen du körde var en gul som var tillverkad före 1998 och var utan eltändning. Att jämföra det med en ny brännare är väl inte riktigt rättvist.
Kan ju vara passande att vara lite saklig när man ger någon råd inför ett köp.

Jag har kört analog Bequem och var inte alltför imponerad.
Men det är ju en äldre produkt det också.

Mvh
Min tvillingbror har kört tre olika versioner av Ecotec brännaren och kunde inte förstå varför jag valde CTC istället för Eco. då han är jättenöjd med sin ett år gamla Ecotec.
I veckan har han fått pilla på min nya brännare och har erkänt att den verkar inte så dum den heller.

På ett forum kommer dom flesta att trumma för sin brännare. Det blir upp till alla att sila åsikter och tyckande....
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

TJ skrev: Jag tänker bygga en liten vagn under, typ janfire istället.
Det är nog det bästa alternativet. Glidskenor funkar sådär, och är definitivt inte värda 1500 om man känner någon med en svets.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

ecotec a3 körde jag med, jag sotade brännaren ca varannan månad, och det var värt mycket.
Skriv svar