Procedur vid Pelletstorsk?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Procedur vid Pelletstorsk?

Inlägg av Charlie »

Vad är egentligen rätt procedur vid pelletstorsk?

Som det är nu måste jag (fylla på pellets) ställa brännaren i läge 0, slå av strömmen, slå på strömmen, ställa brännaren i läge 1 och sen vänta i 10 min.

Tycker det är lite omständigt. Varför räcker det inte med att ställa den i läge 0, ev mata fram pellets och sen ställa i läge 1. Och helst skulle den själv ha koll på om det gått lång tid sedan den var igång sist och då skippa startfördröjningen...
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Du kan ju hoppa över startfördröjningen genom att hålla inne knappen för externa pelletsskruven när du vrider från läge 0 till 1-4...håll inne nån sekund sen startar den.

OBS! Gör inte detta om du inte är helt säker på att all aska har slocknat.
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Du har helt rätt procedur... det är ju också enkelt att undvika det fel du beskriver genom att se till att det finns pellets i förrådet!

Det är smart att det fel som gör att brännaren har stannat finns kvar tills du ser det. På så sätt kan man enklare åtgärda felet. OK, om felet är brist på pellets är det ju enkelt att konstatera felet, men alla fel är inte lika lätt att konstatera.

Det skulle naturligtvis kunna finnas en återställningsknapp för att slippa göra brännaren strömlös, men det är kanske inte så viktigt, det blir så sällan fel på en janfire!!

Sen finns det som sagt möjlighet att komma förbi 'startblåset' - om du vet att brännarkoppen är fri från glödande pellets
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Agerod skrev:Det skulle naturligtvis kunna finnas en återställningsknapp för att slippa göra brännaren strömlös, men det är kanske inte så viktigt, det blir så sällan fel på en janfire!!
Jag har hört om ett konstigt fel då jag blev avrådd att köra Janfire i min panna. :lol:
Jo så här sade han: Då Flexa går på hjul och du måste köra med benförlängare i och med att du måste ha den i övre lucka i oljedelen. då blir den hög och ranglig. på ett ställe där dom hade det så så råkade sotaren välta den i golvet.........Åh då gick den sönder :idea:

Va konstigt så tyckte jag så han rekomenderade PELLX elle KMP istället, min fundering: klarar dessa brännare av ett fritt fall från 50-60CM höjd utan att gå sönder :?: :roll: :wink:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Ja, om en Janfire blir hög och ranglig, vad blir då en PellX?? den är kanske lika känslig oavsett installationshöjd??

Sotaren bör väl ha ett visst ansvar om han låter pelletsbrännaren hamna i golvet, jag vet inte om stötkänsligheten är beroende på fabrikat, men jag skulle inte rekommendera att man låter den falla i golvet...
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Agerod skrev:Ja, om en Janfire blir hög och ranglig, vad blir då en PellX?? den är kanske lika känslig oavsett installationshöjd??
HIHIHI ja så dumt men jag skratade gött efter lagt på luren.

Om det nu blir en janfire så hade jag tänkt förebygga detta genom att skruva fast en 5-10 kg viktskiva precis ovanför hjulen.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Haha Bild
Jag skrattar
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar