Bygga om A3 till A4 ??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pelletsson
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 16:42

Bygga om A3 till A4 ??

Inlägg av pelletsson »

Hej

Har hört att man skall kunna bygga om en A3 till A4 med varmluftständning.

Någon som vet mer??
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag är också intresserad av att få veta lite mer. Fick själv höra(läsa) ryktet av peje under följande inlägg: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=378

Varmluftständning är det man saknar på den brännaren. Då skulle den ju bli perfekt som backup till solfångarna under sommarmånaderna i stället för elpatron.
PLC styrning är nog inte heller helt fel, borde bli lättare att justera och ändra brännarens gångtider och att anpassa den till sin egen panna lite mera optimalt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
pelletsson
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 16:42

Bekräftelse

Inlägg av pelletsson »

Har fått bekräftelse från Ecotec att det går, väntar på pris från min återförsäljare, återkommer.
pelletsson
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 16:42

Vem vet??

Inlägg av pelletsson »

Ecotec hänvisar till återförsäljaren och återförsäljaren vet ingenting..

Förvirringen är total, tydligen skall något erbjudande komma till befintliga kunder.

:?:
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Inlägg av Roger »

PLC-styrning på brännarn vad menas med det?

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Roger skrev:PLC-styrning på brännarn vad menas med det?

/Roger
En liten "industridator" sköter styrfuktionerna: fläkt, pelletsmatning, effekt mm mm. Där det sedan går att ändra inställningarna för varje enskild panninstallation. För att få ut bästa möjliga effekt/värme mm mm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Jag skall ta reda på hur det ligger till med EcoTec.
Hoppas att jag hinner svara imorgon....

Jag antar att det är tändningen som är mest intressant, och möjlighet att koppla ur värmeaktiveringsfasen.

I'll be back...

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

MatsH skrev:Hej

Jag skall ta reda på hur det ligger till med EcoTec.
Hoppas att jag hinner svara imorgon....

Jag antar att det är tändningen som är mest intressant, och möjlighet att koppla ur värmeaktiveringsfasen.

I'll be back...

//MatsH
Ser fram emot lite mer info om PLC-styrning och varmluftständning till A3:an. Vad man får mm mm av PLC:n.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej på er.

Tyvärr finns ingen uppgraderingssats framme ännu.
Kanske det finns något till hösten, men det återstår att se.

Skulle tro att de jobbar på så mycket de kan med att producera A4 och AgroTec, så jag tror det dröjer att tag
innan vi får se om och isåfall hur ett kit skulle se ut(och kosta).

Mina gissningar:
1. Tändelement och ny processor
2. Tändelement PLC och kabelsats
3 Inbyte av komplett A3 mot en komplett A4....

Vi får se hur det blir. Jag skriver här och på min hemsida om jag får veta något mera.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Inlägg av Roger »

Roli och alla andra!

Vad är det för skillnad på dagens styrning och PLC styrningen. Styrningen som idag sitter i styrskåpet övervakar ju fläkt motor/internskruv/externskruv/kallar på värme genom termostaten osv. Vad är den stora skillnaden mellan den och PLC:en?

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

I A3 styrskåpet kan man bara ändra internskruvens gångtid(och stopptid).
Fläkten går alltid på 100%. Ingen bra larmutgång finns, utom summern.

I A4 PLC kan man justera fläktens hastighet, ställa internskruvens gångtid resp stopptid separat.
Ställa in när optovakten skall indikera ljus, köra externskruven på valbar tid(Ladda skruven när man kört slut).
Man kan även lägga in underhållsfyr om tändelementet skulle gå sönder. Man ställer även in driftstemperaturen, då det ingår en elektronisk termostat med A4'an. Och mycket mer.
Dessutom är det en tydlig display som i klartext skriver ut vilket larm som löst ut. T.ex "Extern pelletsbrist", "Flamvakt". Man slipper räkna diodblinkningar.
En potentialfri larmutgång finns också, och den indikerar alla larm.

Enkelt enkelt att uppgradera mjukvaran i PLC'n.

Hoppas det var till hjälp
//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

MatsH skrev: Man slipper räkna diodblinkningar.
Jag har inte ens den funktionen i min A3-styrbox.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

Pris?

Inlägg av peje »

Hej har någon hittat/hört något pris på uppgradering till PLC,

att byta A3-> A4 känns lite dyrt då de enlig andra trådar betalar 3 000 sek för din gamla brännare.
Ecotec A3 20 kW, Parca Norrahammar -75, SAAB BioPower och etanol i gräsklipparen....
Skriv svar