ECO AIR

Skriv svar
kreoscha
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 12 mar, 2005 00:26
Ort: Vid dellen

ECO AIR

Inlägg av kreoscha »

:D Nu har man äntligen blivit med pelletskamin då.
En Eco air på 13,5 kw. har bara kört på lägsta effekt än, men utan problem. 112 starter på 283 timmar i drift, man måste ju testa.
Den finns på http://www.pelletskungen.se/
Pelletskamin modell:Eco air 13,5 kw
Fabrikat:Ecoforest
kreoscha
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 12 mar, 2005 00:26
Ort: Vid dellen

Inlägg av kreoscha »

Här kommer en bild på min nya kompis just när den har tänt.


Bild
Pelletskamin modell:Eco air 13,5 kw
Fabrikat:Ecoforest
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

:shock: 13,5 kW????? :shock:

Har du ett slott som ska värmas?
Själv klarar jag 150 kvm med max effekt 8 kW.
Funkade även med 7 kW som den andra kaminen hade.

Hur lågt i effekt går din kamin?
Personligen eftersträvar jag en så låg lägsta effekt som möjligt.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
kreoscha
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 12 mar, 2005 00:26
Ort: Vid dellen

Inlägg av kreoscha »

Vet inte, men det har gått åt knappt 16 kg pellets på 48 timmar de senaste tre veckorna. Jag ska kolla lite bättre när jag får tid.
Vi har haft ca 21-22 grader på dagarna och 18-19 på nätterna inomhus.
dygnsmedeltempratur ute ca 5-7 plus.

Det är ju skönt att veta att det räcker till tycker jag. :D
Pelletskamin modell:Eco air 13,5 kw
Fabrikat:Ecoforest
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Det räcker till det kan jag lova dig. I vintras när det var över 20 minus här gick min kamin på 5-6 kW dygnet runt och klarade lätt hela huset. Tror att vi körde den på maxeffekten några gånger i veckan en stund bara för att bränna rent den. Jag kör dock inte mot termostat eftersom jag 1. hatar glappandet och vill minska antalet uppstarter 2. den slår av för fort innan värmen hunnit längst bort ordentligt, jag får en känsla av ojämnhet.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
orca
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 22:14

Grymt fräck

Inlägg av orca »

Grymt fräck design :!: Men problemet med den torde vara att den går på för hög effekt i lägsta läget precis som någon var inne på :roll: Min 7Kw Eco bella tror jag går på 3kw i lägsta läget , svårt vid typ 0 i ute temp.

Nu har jag haft riktig vinter i en vecka med utom hus temp på -15 grader nattetid och 7-8 minus dagtid. För dessa temperaturer fungerar det perfekt att köra på lägsta effektläget :D


Hur låter kaminen :?:
kreoscha
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 12 mar, 2005 00:26
Ort: Vid dellen

Inlägg av kreoscha »

Jag har inte haft några problem ännu. När den går på termostatstyrning så kan jag välja om den ska slå av eller gå på underhåll.
På underhåll så håller den bara igång lågan och reglerar efter givaren i ett annat rum. Det följde med en givarkabel på 7 meter.
Vi blir inte heller störd av den ljudmässigt. ca 38-43db tror jag det fanns skrivet någon stans.
Pelletskamin modell:Eco air 13,5 kw
Fabrikat:Ecoforest
Pellking
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:48
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Dimensionering av pelletskamin

Inlägg av Pellking »

Fördelelar med en lite större kamin är

Större asklåda (ECO AIR ca 8 liter )
Större pelletsförråd (ECO AIR ca 32 kg)

Framförallt har en kamin som är tillverkad för större effekt mer värmeupptagande ytor . Tror jag räknade till 14 tuber i en ECO Air.
Det ger låga rökgastemperaturer och man eldar inte för kråkorna .
En t.ex 8 kW kamin som körs på 6 kW har betydligt högre rökgastemperatur än t.ex en 12 kW kamin som körs på halveffekt .

Dag och nattsänkning som finns i ECO air kräver för att bli effektiv att det finns möjlighet att snabbt höja temperatur , som det krävs effekt för . Man har inte dag och nattsänkning i ett värmepumpsystem men kan väl ha det när olja el används och alltså pellets om utrustningen har bra effekt med reserv.

En ECO AIR kan köras i första effekt steg på drygt 0,5 kg pellets i timmen alltså på ca 2,5 kW . Hur lågt det går att köra en kamin på beror på hur avancerad styrningen är ,brännkoppens storlek och fukthalten i pelletsen som ju stjäl energi . Skall tillverka en "höst och vår kopp" så får vi se hur långt ner det går att komma

En liten kamin som kanske har 6 kW i effekt och körs på max effekt blir oftast så pass varm att säkerhetsystem slår till och minskar effekten till balans åter uppstått, vilket alltså innebär att den inte ger ifrån sig 6 kW hela tiden . Min Jeep Turbo Diesel gick i 180 men inte länge :wink:

Att öka pelletsmatning i en kamin är inga problem tekniskt sett men säkerhetsspärrarna slår till och du får inte mera värme än vad kaminen verkligen är tillverkad för
Skriv svar