Eurifire matning Min ,9 Max 1,1 Fläkt 228, Norsk Pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Gaude
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 03 okt, 2006 10:40

Eurifire matning Min ,9 Max 1,1 Fläkt 228, Norsk Pellets

Inlägg av Gaude »

Jag har installerat en Eurifirebrännare i min Albin 330DL från 1997 . Brännaren sitter i Oljeluckan och jag får full förbränning. Tidigare körde jag på högre effekt med en förlängningsstos från Baxi men för mkt av värmen gick ut mellan brännaren och pannan. Mitt problem är dock att rökgaserna håller 75 grader mellan panna och skorsten vilket ju är för lågt. Jag har prövat att öka effekten också men då hamnar mycket pellets oförbränd på botten av pannan. Förslag på lösning mottages tacksamt

Annars funkar allt kanon. Jag ska ta dit sotare om ngn vecka för en koll.
Albin trio 330 DL 1997, Eurofire 2006, 2 acktankar*500l.
ThomasBergström
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:09

Svaret är lätt.

Inlägg av ThomasBergström »

För att få upp rökgastempraturen så behöver man en draglucka som man monterar på röret som sitter mellan pannan och skorstenen eller om det går kan man även montera den i skorstenen om rökkanalen är lättilgänglig. Hör med en kunnig fackman så du vet hur du skall göra exakt. Lycka till!
Riktig fakta!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

För att få upp rökgastempraturen så behöver man en draglucka som man monterar på röret som sitter mellan pannan och skorstenen eller om det går kan man även montera den i skorstenen om rökkanalen är lättilgänglig. Hör med en kunnig fackman så du vet hur du skall göra exakt. Lycka till!

Öööööh :shock: Vad har en motdragslucka med höjning av rökgastempen att göra ?

Låg rökgastemp kan bero på ex:

1. Pannan / installationen är för effektiv och för mycket av värmen i rökgasen överförs till pannan med följd att rökgastemp efter pannan är för låg.

2. Förbränningen är inte optimal, för lite luft gör att temperaturen inte kommer upp och förbränningen är riktigt kass.
(Vanligt fenomen bland folk som jagar låg rökgastemp i tron att det är ett självändamål.)

Åtgärder:

1. Kontrollera förbränningen att den är bra med ex. rökgasanalys.

Om du av någon anledning inte vill anlita någon till detta så går det ganska hyffsat att ställa förbränningen med ögonmått och genom att se och känna på askan. Det är inte bästa sättet men det går att jämföra med att lägga en fotbollsstraff med förbundna ögon. Bollen (förbränningen) kommer hamna i målområdet men kanske inte i mål så ofta.

2. Om steg 1 inte hjälpte så gör något åt installationen. Sitter det turbolatorer i denna pannan så korta dem eller ta bort någon/några.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
lage
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 20:15
Ort: Örnsköldsvik/Sundsvall

Re: Eurifire matning Min ,9 Max 1,1 Fläkt 228, Norsk Pellets

Inlägg av lage »

Gaude skrev:Jag har installerat en Eurifirebrännare i min Albin 330DL från 1997 . Brännaren sitter i Oljeluckan och jag får full förbränning. Tidigare körde jag på högre effekt med en förlängningsstos från Baxi men för mkt av värmen gick ut mellan brännaren och pannan. Mitt problem är dock att rökgaserna håller 75 grader mellan panna och skorsten vilket ju är för lågt. Jag har prövat att öka effekten också men då hamnar mycket pellets oförbränd på botten av pannan. Förslag på lösning mottages tacksamt

Annars funkar allt kanon. Jag ska ta dit sotare om ngn vecka för en koll.
Prova att öka hysteresen i PLC:n, dvs större skillnad mellan start och stopptemp. Då får du längre gångtider vilket kan öka rökgastempen på slutet av gångtiden, samt att du får mer rökgasflöde genom skorstenen vid varje gångtillfälle, vilket borde minska risken för kondens i skorstenen.
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Beginner
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:53

Inlägg av Beginner »

Om du har Baxis skruv med c:a 45 graders lutning och använder 6 mm pellets tycker jag att du har låg effekt. Kanske bara 8-10 kW. Det kan vara förklaringen till den låga rökgastemperaturen.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Gaude
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 03 okt, 2006 10:40

Inlägg av Gaude »

Beginner skrev:Om du har Baxis skruv med c:a 45 graders lutning och använder 6 mm pellets tycker jag att du har låg effekt. Kanske bara 8-10 kW. Det kan vara förklaringen till den låga rökgastemperaturen.
Jag har försökt att öka effekten, då med en förlängningsstos för att inte slå in med lågan i bakvägg. Detta resulterade dock bara i att stor del av pelletsen förblev oförbränd. Nu kör jag utan "stos" på lägre effekt allt funkar superb förutom temp. på rökgaserna. Vet inte hur jag löser detta, jag har fått förslag på att sätta den i vedluckan men då kommer förlusterna att bli mkt stora enl. tillverkaren av Albinpannan så jag vet inte lösningen Bra effekt kondens i skorsten eller ingen kondens i skorsten men "eldning för kråkorna" :cry:
Albin trio 330 DL 1997, Eurofire 2006, 2 acktankar*500l.
Beginner
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:53

Inlägg av Beginner »

Kolla den här tråden viewtopic.php?p=10519
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Skriv svar