Matningsskruven går tungt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pwn
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 00:01
Ort: Gävle

Matningsskruven går tungt

Inlägg av pwn »

Hej

Är det någon som har erfarenhet av hur långa matningsskruvar man kan ha utan hjälpmotor. Tidigare hade jag en 3 meter lång skruv utan problem. I somras byggde jag ett nytt förråd vars placering krävde en skruv på 4 meter. Nu orkar motorn inte riktigt. Den hackar sig fram och tvingar upp matningen till 90% för att tillräckligt med bränsle skall komma fram.
Biona2000 i en EgorV25-panna i Gävle
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag frågad lite om böjar i en annan tråd, men fick mest bara kommentarer om att man inte ska ha några böjar i sitt system.

Så nu undrar jag så klart, har du några böjar i ditt tidigare resp. nya system, i så fall hur många, vilka vinklar etc?

Hejhej

Thomas
pwn
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 00:01
Ort: Gävle

Inlägg av pwn »

3 metersskruven gick i en enda stor radie. Samma radie som plaströret leverades. 4-metersskruven levererades också med en stor radie. Den har jag försökt att göra rak den första delöen som går efter golvet. Resten gör en svag böj upp mot brännaren. Jag har alltså inte tvingat matarskruven till några skarpa böjar.
Biona2000 i en EgorV25-panna i Gävle
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag vet att det fanns två olika storlekar på motorer när jag köpte mitt system. Min leverantör sa att man skulle undvika den lilla, för att den var för klen för det mesta. Den lilla, om jag minns rätt, var med motorn inbyggd som en svart fyrkantig plastlåda. Den stora som jag fick med har en 'vanlig' blå elmotor. jag köpte thermia.

Kanske har du den lilla motorn och behöver byta till den stora?
Det finns ju folk som har fått mycket längre system att funka, med flera böjar, så ur den synvinkeln borde det ju inte vara nåt problem för dig.

Hejhej

Thomas
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

pwn skrev:3 metersskruven gick i en enda stor radie. Samma radie som plaströret leverades. 4-metersskruven levererades också med en stor radie. Den har jag försökt att göra rak den första delöen som går efter golvet. Resten gör en svag böj upp mot brännaren. Jag har alltså inte tvingat matarskruven till några skarpa böjar.
Du kan räta ut rören genom att värma det FÖRSIKTIGT med en varmluftspistol.

Försiktigt är ordet, det tar en stund men när man får upp tempen på slangen närmare 40-50 grader så är den lättare att jämna ut.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar