första driftstörningen (och andra, tredje)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

första driftstörningen (och andra, tredje)

Inlägg av Tobben »

Ingen låga :(

Ska nog öka antalet startförsök eftersom jag kör med hela pelletar..

Det blåser som fan här just nu, och den startade först på andra försöket när jag kvitterade larmet.

+ att jag ska få in elpatronen i veckan :)
Senast redigerad av Tobben den sön 06 feb, 2005 10:53, redigerad totalt 1 gånger.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Idag sket det sig riktigt..

Vet egenligen inte vad som hände.. men jag kom hem och då hade jag inte ström på en fas..

Fixade det (huvudsäkring som pajjat), kollade till brännaren... (det var inte den fasen som va kass som gick till brännaren)

Fläkten gick, skruvmotorn kokhet, slangen full av pellets, displayen visade matning 36%.. (glömde tyvärr kolla om fotocell lös).

Efter utrensning av pellets (där va inga i bränkammaren, men röret va fullt) så fungerade allt igen.

Vet inte i vilken ordning saker har hänt så jag vet inte vad jag ska dra för slutsatser... Nån som har nått elektriskt tips..? :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det kan inte vara så att du har fått en extra lång pellet som ställt sig på tvären i ditt fallrör? Du kör väl med hel pellets?

Min längsta 8 mm pellets som jag har hittat är 70 mm lång :!:
En sådan kan göra mycket om den lägger sig fel någonstans.

Det behöver inte alla gånger vara el eller elektronik fel.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag tror det tyvärr det är mitt eget fel.. :(


Jag kom att tänka på att jag har pillat på fotocells justeringen, och justerat ner den till ett värde jag tyckte dög (genom att titta hur lågan såg ut i kammaren när den tänder)

Om den nöjer sig med för lite ljus (så det inte brinner riktigt utan mest glöder) så tror jag man kan få lite ljus fast brännkammaren e full med pellets.... efter ett tag brinner det som finns i brännkammaren bort. och sen händer inte mer för det e stopp i röret..

Det jag inte förstår är varför brännaren inte stannar om fotocell slutar indikera... (naturligtvis blev jag sur när jag kom ner och såg det så jag kollade inte om lysdioden lös..)

Roli. I denna skruven kan man inte få genom så långa pellets.. dom knäcks innan... (jag har oxå hittat en del sånna abnorma som du säger) :)

Jag får låta den gå, och se vad som händer. Nästa gång måste jag bara titta på lysdioden... (kanske e så att brännaren skiter i den efter uppstartsfasen?)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Tobben skrev:..........Nästa gång måste jag bara titta på lysdioden... (kanske e så att brännaren skiter i den efter uppstartsfasen?)
Tror inte den skiter i lysdioden, testa att ta bort den efter brännaren har startat.
tror jag har gjort det testet förrut, men har taskigt minne :roll:
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

prova med ficklampa svaga och stark belyser mot fotocell och se hur det funkar. Kanske fotocel har blivit "gråstarr"
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

jo den fungerade även under drift...

Brännaren stannar...


Justerade den som den va från början.... och nu verkar det funka,, (iaf idag)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Sen jag ställde tebax värdet så fungerar det som det ska....

allså, pilla inte där :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Hmm fick full slang/kvarn nu igen...

När jag loggade in med pelconfig så stor värdet t4 på 4289sek... (rotor till innan andra varmluftspulsen)

Det kan nog få konstiga konsekvenser... (jag har numera allt originalmonterat allså inga hela pelletar nu)

Vette tusan om det e mitt egna program som ballar ur, för det hände precis när jag hade kopplat om mellan pelconfig och mitt egna.

Jag har inte fått fenomenet när jag haft pelconfig inkopplat, så man kanske kan misstänka mitt program.

Jag noterade även att jag hade gegga i fallröret... ca 3-4mm beläggning.

hmm
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

geggan

Inlägg av snillet »

Gegga i fallröret känns bekant. Det fick jag precis i början när rökgasfläkten krånglade och det gick upp rök i slangen.

Normalt samlas det ju damm där, men gegga ihop ska de ju inte göra.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
apersson69
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 13:08
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av apersson69 »

Får också lite gegga i fallröret men det beror på att jag har drag i underkant och det går upp lite rök i röret, mest precis i början på driftfasen verkar det som. Rökgasfläkt måste till nu när draget börjar avta med årstiden. För övrigt är jag kanonnöjd med min Biona och den support jag fått vid de frågor som dök upp första veckan var bra, man verkar uppriktigt intresserade att finna svar och lösningar. Enda bekymret har varit att få "igång" skorstenspipan efter 20 års elduppehåll. Kolla draget noga (minst 20 mm), eller räkna med rökgasfläkt, om ni har mindre än 7 meter skorsten och vill ha en Biona. Har ca 800 drifttimmar nu utan ett enda driftstopp på typ C-kvalitetspellets (ca 20% spån och resten blandat 8 och 10 mm med längder upp till 7-8 cm... och "ganska" billigt var det också), hoppas den fortsätter i samma stil...
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Hur hög pipa har du? Skulle vilja veta diameter på pipan oxå? Ska sätta Biona i min Bio-Sol när som. Asklådan hur fort fyller du den? Rent allmänt har det funkat bra förstår jag.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
apersson69
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 13:08
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av apersson69 »

Min pipa är ca 6 m eldstad till mynning. Har en rörinsats på ca 2,5 m i toppen som är 19x11 cm. Ligger på ca 15 mm/hg (hade bara eldat i några dagar vid sista mätningen) vid normalväder och det är i underkant för bionan. Har ngt låg rökgastemp också, ligger på 160-170 grader ca och då har jag inte en enda turbulator isatt... Kollade med sotaren och han sade att skorstenen såg perfekt ut så jag behövde inte oroa mig för tempen. Håller fortsatt öga på tempen och hoppas få upp den med rökgasfläkten senare. Asklådan tömmer jag en gång i veckan, drar alla rör också för maximal verkningsgrad. Tar väl 5-10 minuter allt som allt. Rent allmänt skulle jag inte vilja byta bort Bionan mot någon annan brännare, som sagt 800 drifttimmar utan att jag rört en inställning och testat tre pelletsfabrikat utan att den har visat ens antydan till något problem är bara imponerande. Till sommaren blir det solfångare.
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
Skriv svar