Skruven krymper!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jang
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 19:20
Kontakt:

Skruven krymper!

Inlägg av jang »

Senare leveranser av BIONAN verkar ha drabbats av dålig spiral till skruven!
I två brännare som jag monterat har spiralen blivit kortare (och förmodligen ökat i diameter)!!! En hade krympt 8cm efter 19 driftstimmar och den andra 5cm efter 24timmar. :o
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Re: Skruven krymper!

Inlägg av knutte »

jang skrev:Senare leveranser av BIONAN verkar ha drabbats av dålig spiral till skruven!
I två brännare som jag monterat har spiralen blivit kortare (och förmodligen ökat i diameter)!!! En hade krympt 8cm efter 19 driftstimmar och den andra 5cm efter 24timmar. :o
vad är det för material de består av?

Har du anmält detta till biona och hört med dem?
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Är du säkert på det,,, det är inte så att den drar ihop sig när den får motstånd som den borde?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
jang
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 19:20
Kontakt:

Skruven krymper!

Inlägg av jang »

Jag vet inte exakt vilken materialbeteckning skruven har men det är en italensktillverkad spiral som importeras och säljs av Sveaverken i Katrineholm. Jag har tidigare varit med om att spiraler brustit.
Givetvis har jag påtalat det för Jörgen och Tomas (tror jag) på Biona.
Det låter alltid som att det är första och enda gången som de hört talas om felet, även när man som jag ringer och påtalar felet för andra eller tredje gången! Man drabbas ju av upprepade fel när man sålt ett 20-tal brännare.

Rent spontant käns det som om skruven skulle bli längre när den belastas! Dessa skruvar var ju dessutom av standardlängd dvs ca 2m och borde inte kunna ändra sig så mycket.
Skriv svar