kompressor problem uno

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Sebbe stålkula
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 15:49
Ort: Kristianstad/ Östra sönnarslöv

nyfiken

Inlägg av Sebbe stålkula »

jag blev lite nyfiken så jag mailade KMP infogar det här nedan ::


-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Sebastian Eriksson
Skickat: den 12 december 2006 22:40
Till: kenny.andersson@kmp-ab.se
Ämne: kmp uno


Hej jag har köpte en kmp uno

Efter några månader så slutade inte kompressorn att gå, så jag kontaktade min åf som bytte ut den till ett enligt han förbättrad modell.

Och allt fungerade fint. Men nu läser jag på ett pellets forum att ni har slutat med denna åtgärd utan sätter något som gjör att kompressorn pumpar upp tryck bara
När den ska sota och inte hela tiden ?

Ville bara kontrollera sanningshalten i detta och kommer denna åtgärd att ordnas till alla pannor dvs dom som fortfarande fungerar ???



Med vänlig hälsning sebbe



Hej Sebbe,

vi har inte slutat med åtgärden du fått. (En mer stabil kompressor).
Vi kommer som en extra åtgärd bygga om systemet så att det endast står trycksatt strax innan det skall sota ur.

Detta kommer endast göras på de pannor som krånglar.

Med vänliga hälsningar Kenny



------------------------------

Så enligt KMP så ska det i en ny kompressor så det borde dom kunna ordna undertiden som dom fixar fram den andra grejen??

MVH Sebbe
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag misstänkar att de håller på för fullt att se till att allt fungerar, att skicka en installatör på besök kostar mycket pengar och att skicka 2 gg för samma fel är nära nog ekonomisk självmord.

Så jag tror att de håller på att göra ett "färdigt paket" med dokumentation och allt som installatören sedan kommer att få men att det tar lite tid.

Men jag tycker att de borde vara mer tydlig med informationen om detta till de berörda kunder.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tiv
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 01 mar, 2006 21:30

Kompressor trouble

Inlägg av Tiv »

Jag fick åtgärdspaketet för kompressor problem installerat förra veckan.
Paketet består av:

Uno modifiering 2, december 2006
Från och med serienummer 20-06628 har vi infört följande ändringar på Uno:
• Tryckluftslangen mellan brännaren och pannan är gjord av Teflon (tidigare polyuretan).
Denna slangtyp tål väsentligt högre temperatur, vilket gör att problemet med läckande slang
p.g.a. hög temperatur på fallröret försvinner.
• Kompressorns pressostat bryter vid 5 bar (tidigare 6 bar). Därmed minimeras risken att
backventilen ovanför kolven skadas.
• Avlastningsventilen på kompressorn tas bort vilket minskar risken för läckage.
• Processorn får programversion 2v7.2, skillnaden är:
- Min-inställningen på matningen under drift kan ställas lägre.
- Fördriftsmatningen ökad från 30% till 40% av driftsdosen.
- Förlängd kylfas från 4 minuter till 8 minuter.
- När brännaren spänningssätts kontrollerar programvaran om strömbrytaren står i läge I. Under dessa 3 sekunder
som kontrollen tar lyser alla 3 lysdioderna. Om detta är fallet startar brännaren en nedsläckning. Detta för att
undvika problem vid korta strömavbrott. Efter nedsläckningsfasen startar brännaren. OBSERVERA att vid
användning av testdosan måste dosan kopplas in efter att de tre dioderna slocknat. Därefter har man 4 sekunder
på sig att aktivera testdosan.
• Ett tidrelä kopplas i serie med reläet till uraskning från styrkortet. När reläet sluter skickas
spänning till kompressorn som startar och laddar tanken. Efter knappt två minuter växlar
tidreläet, kompressorn blir strömlös och magnetventilerna öppnar. När nedsläckningsfasen
är slut blir tidreläet strömlöst och varken kompressorn eller magnetventilerna får ström.
Ändringarna enligt ovan minimerar riskerna för att läckage i tryckluftsystemet ska uppstå.
Skulle man ändå få ett mindre läckage så påverkar det inte systemet eftersom kompressorn
endast aktiveras under knappt två minuter vid varje nedsläckning.
Installerade pannor som läcker skall modifieras enligt ovan. Komplett sats med alla sladdar,
processor och tidrelä har artikelnummer 4200 och heter Ombyggnadssats Uno m2. Det kan
vara lämpligt att byta kompressorn samtidigt som den elektriska modifieringen genomförs.
KMP Uno solversion + PX21 brännaren, akumulatertank 700l med elpatron, veckoförråd, solpanelor.
Skriv svar