Köpa pelletskamin i Danmark

Skriv svar
Inger.P
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 02 okt, 2006 08:57
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Köpa pelletskamin i Danmark

Inlägg av Inger.P »

Är det någon som köpt sin pelletskamin i Danmark?
De verkar ligga långt före oss i användandet av pelletskaminer. Utbudet är större och billigare.

Frågan: Hur fungerar det med P-märkningen? Vid bygganmälan för kamin skall certifikat för kaminen bifogas. Godkänns även danskt certifikat?
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Re: Köpa pelletskamin i Danmark

Inlägg av knutte »

Inger.P skrev:Är det någon som köpt sin pelletskamin i Danmark?
De verkar ligga långt före oss i användandet av pelletskaminer. Utbudet är större och billigare.

Frågan: Hur fungerar det med P-märkningen? Vid bygganmälan för kamin skall certifikat för kaminen bifogas. Godkänns även danskt certifikat?
Fråga kommunen om bygganmälan och fråga om går med danskt certifikat.

vad är det för kamin du tänker köpa?
Inger.P
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 02 okt, 2006 08:57
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Inger.P »

DET har jag inte bestämt ännu. Jag har under det senaste året sökt lite sporadiskt då och då. Jag märker en stor skillnad på priserna... Dock har jag blivit lite fundersam över den svenska P-märkningen.

En länk: http://www.fyr-flamme.dk/ecoteck.htm

Annars kan man googla på " træpillefyr "
Pellking
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:48
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Inlägg av Pellking »

P märkning är en frivillig märkning och är inget som krävs . Det viktiga är att en kamin är CE märkt . Ce märkning är ju till för att varor fritt skall få röra sig inom Europa och att handelshinder ej skall uppstå . Regelverket är detsamma i alla länder och tester utförs på samma sätt . Har en produkt CE certifieras i Sverige får den säljas i alla länder och tvärtom naturligtvis.

P märke . P märke är inget kvalitetsmärke utan säger bara att kaminen uppfyller vissa normer . det kostar även för tillverkare att få en produkt P märkt . Tror det rör sig om 100.000 kronor exkl moms . P märkning fördyrar alltså en produkt men kan ju vara en viss garanti för den som inte vill undersöka vad P märkning egentligen innebär .

Den behandlar områden som säkerhet . det skall finnas tre av varandra oberoende säkerhetssystem . MEN DET HAR VÄL ALLA P märkt eller ej

Effektivitet skall uppgå till jag tror 75% , men det torde även alla kaminer klara .

Ljudnivå skall vara under 45 db . Lite fel anser jag eftersom det innebär att en tillverkare bara tar bort högsta effektsteget (där fläktarna låter mest ) de flesta kaminer kan även ljudnivån sänkas enkelt på . Ljudisoleringsmatta i obrännbart sätts fast på insidan av sidor

Sveriges Provningsanstalts "kvalitetstest " är ett skämt . En person som har tveksamma kunskaper om produktion åker till fabriken över "EN DAG" för att se hur kvalitetssystemet fungerar hos tillverkaren .
Ett ISO 9001 certifierat företag som många tillverkare är har jobbat kanske ett år för att få just beviset på att företaget använder kvalitetssäkring . En dags besök ett skämt !

Märkningar är till för att företag och organisationer som håller på med det skall tjäna pengar . Eftersom SP är ett statligt bolag är det vidare lätt för stat kommun landsting att propagera för det , men tillför det något ?
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Inlägg av knutte »

Håller med dig. Har funderat flera gånger dessa organisationer som utfärdar ISO certifiering T.ex. för hantering av avfall. Det är en gigantisk avgift och som innebär att högst några åker dit och kollar att man har sophantering, avfall elektronik, sorterar sina sopor m.m.

Jag är säker på att de flesta företag ändå gör detta frivilligt. Åtminstone de seriösa. För idag är miljö ett starkt "varumärke". Och om någon ser att att ett företag struntar i att sopsortera m.m. Då talar denna person dåligt om företaget och ev anmäler företaget.

ISO organisationen KONTROLLERAR BARA.
Skriv svar