Inställningar B16.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Inställningar B16.

Inlägg av pannlover »

Tjenare ! Vad har ni för inställningar på era brännare ? Kul att veta. Själv har jag Fläkt 12 , Matning 2,8, 6mm pellets SCA BioNorr. Vet inte säkert om jag ligger rätt.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Bio-Mek
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 15:45
Ort: Edsbyn
Kontakt:

Inlägg av Bio-Mek »

Hej!
Vad matning och fläkt inst ska vara beror på hur många kwh du behöver. Hur stort huset är osv. Skruvens vinkel spelar oxå in Ju tvärare lutning du har ju mindre pellets matar den fram.
Nuvarande programvara i B 16 levereras med inst Matning 3,7 uppehåll skruv 15 och fläkt 10. Det ger ca 16 kwh, och inställningarna behöver sällan justeras och i såfall neråt. Dvs mindre kwh.
I vår Nibe city tex måste vi elda lite försiktigare ca11-13 kwh, för att den är så trång. Där ligger vi på matn -3,1 ,skruv uppehåll 12 och läkt 11.

Mvh/Stefan
SP ENERGI & BYGG
Återf. för BioNordic Pelletsbrännare!
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Inlägg av pannlover »

Bio-Mek skrev:Hej!
Vad matning och fläkt inst ska vara beror på hur många kwh du behöver. Hur stort huset är osv. Skruvens vinkel spelar oxå in Ju tvärare lutning du har ju mindre pellets matar den fram.
Nuvarande programvara i B 16 levereras med inst Matning 3,7 uppehåll skruv 15 och fläkt 10. Det ger ca 16 kwh, och inställningarna behöver sällan justeras och i såfall neråt. Dvs mindre kwh.
I vår Nibe city tex måste vi elda lite försiktigare ca11-13 kwh, för att den är så trång. Där ligger vi på matn -3,1 ,skruv uppehåll 12 och läkt 11.

Mvh/Stefan
Brännaren är inställd på ca 12 kw.Matnings uppehåll var förinställt på 10.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

Har nu kört 5 veckor med Viking B16 utan ett enda problem. Uraskat 4 gånger, askan är som sånt där beskt skånerost kaffe :x
Hade väntat mig lite ljusare aska som i en vedspis. Verkade inte bli någon skillnad när jag ökade fläkthastigheten.
Har versionen där de flesta inställningarna är borttagna. Underhållseld saknas helt.
Kan ställa in skruvens uppehåll, fläkthastighet och sluttemperatur.
Är nu inställt på skruv uppehåll 16,9, fläkt 13 och sluttemp 79.
Svårt att jämföra med vad någon annan har. Uppsnappade någonstans att den fasta inställningen för skruvens matning är 3,1. Hysteresens fasta inställning verkar vara 10 grader eller är det starttemperaturen som är fast inställd till 69 grader.
Förstår iden om så få inställningar som möjligt - mindre serviceproblem.

Pelletsmatningen är 1,93 kg/tim = 9,65 kW
Vid 23 minusgrader ute går pannan hela tiden - ingen el eller värmepump påslagen.
Vid temperaturer kring noll startar pannan och går korta stunder, borde man inte ha en större hysteres för att slippa så många starter?
Jag har ju faktiskt en mini "acktank" inkopplad. Det är en isolerad CTC tank på 110 liter som står i garaget. Till den tanken är ansluten en elkassett. Mellan tanken och pannan sitter också en cirkulationspump. Ledningarna mellan tanken och pannan är oisolerade, bra på vintern för att hålla lite värme i garaget men till sommaren behövs isolering.
Fastän jag alltså har 110 liter extra pannvolym som cirkuleras så tycker jag att det blir väldigt många starter.
När temperaturen kryper ned mot minus 8-10 grader vore det väl inte så tokigt med underhållseld. Varje renblåsning och tändning förbrukar ju en del extra enegi.
Jag har nog den senaste versionen av programvaran. Kunde man nedgradera programvaran och få inställning för hysteres och möjlighet till underhållseld så kunde nog pelletseldning inte bli så mycket bättre!
Ja tryckluftsuraskning förstås - bra till en bättre panna.
Den här pannan måste ju ändå askas ur en gång i veckan.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Holger skrev:Förstår iden om så få inställningar som möjligt - mindre serviceproblem.

Jag har nog den senaste versionen av programvaran. Kunde man nedgradera programvaran och få inställning för hysteres och möjlighet till underhållseld så kunde nog pelletseldning inte bli så mycket bättre!
Har köpt en B16GL för några månader sedan men av olika anledningar är den ännu ej installerad.
Vad jag kan läsa i den manual jag fått så är även min programvara den som är strippad. DETTA ÄR LURENDREJERI.
En av de avgörande punkter varför jag valde denna brännare var att den enligt hemsidan hade ställbar hysteres och automatisk övergång till underhållsfyr/on-off. Och nu finns inte ens funktionen med.
Även på deras nu uppdaterade hemsida så står det att denna funktion finns.
Egentligen så borde man anmäla företaget till ARN för vilseledande marknadsföring.

Sedan när det gäller iden med mindre inställningsmöjligheter ger mindre serviceproblem så håller jag inte med. Mindre inställningsmöjligheter minskar ju chansen för att åstadkomma en optimal installation av brännaren. Man får väl göra som databranchen ha en hotline servicetelefon som man kan ringa till under installationstiden.
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

MP skrev:Vad jag kan läsa i den manual jag fått så är även min programvara den som är strippad. DETTA ÄR LURENDREJERI.
Vad jag förstår så är det inte omöjligt att från Bionordic erhålla en annan programvara med fler inställningar. Tycker själv nästan att det har varit bra att inte ha så många inställningar tills man har lärt sig systemet.
Nu är det väl så att Viking B16 och Roslagsbrännaren är de enda brännare där självmontage öppet supportas. Andra tillverkare vill helst att en återförsäljare installerar.
Skall man låta vilken fickelnisse som helst installera kan nästan vad som helst inträffa - 2 graders hysteres har man hört talas om!
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Det jag tänker på är först och främst att man erhåller en leverans som inte inte innehåller de funktioner som finns specificerade i informationen på deras hemsida.

Får man brännaren installerad av en firma och dom installerar rätt så behöver man ju själv inte peta i anläggningen och då spelar det ju ingen roll om det finns många inställningsmöjligheter.
Och har man så dåliga installatörer så att de missar hysteresen då är det ju illa med installatören. Men att man då skall ta en sådan incident som intäkt och försvar för att fimpa funktioner tycker jag är mycket dåligt.

Det borde ju vara så att man i programvaran har sådana kontroller att det inte går att ställa in sådana tokiga inställningar. Det är nog så att de är lite slarviga på den fronten.

Brännaren tänker jag installer själv och jag förväntar mig inte att det skall leda till några stora svårigheter, jag har tidigare utan problem även installerat mera komplicerade fastighetsbrännare, så lite erfarenhet har jag.
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Inlägg av Sandviken »

Hej MP :)

Vet inte var du bor eller köpt din GL men det var lika när
jag köpte min :!:

Men jag ringde Mårten och han skicka ner en Plc med
hög och låg effekt samt underhålls eld inga problem :o

Men efter bytet upplever jag mer oförbrända pellets
men det kan bero på andra omständigheter :?:

Mvh Tommy :D
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Norén
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:00
Ort: ÄLVSJÖ

Inlägg av Norén »

Hej,

Jag har kört min brännare sedan 24 januari. Har den strypta programvaran.
Allt funkar perfekt. Väldigt lite oförbrända pellets som ramlar igenom.
Skruv 18.5, Fläkt 11, Termostat 80, startdos 23.

Fick 2 st driftstopp med igensatt slang första dagarna men det var för att slangen inte var tillräckligt brant .

Det ända jag reagerat på är att det är så mycket spån i pelletsen. 6 mm SCA Bionorr Härnösand köpt från telge energi.
Det var nästan en hink med spån i skruven och botten på förrådet efter ca 20 säckar !!! Är det normalt ???? :?: :?:

Annars verkar urbåsningen funka sådär..får sintring samt aska i ena främre hörnet. Har dock ej fått brännaren intrimmad ännu så jag får uttala mej efter denna.
Viking B16GL i olje hålet på en :
Parca Norrahammar 3000 Kombi
KW draglucka.
Matsb
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 28 jun, 2006 20:17
Ort: Bygdeå

Inlägg av Matsb »

Jag själv har kört min B16GL sedan i början av september.
Installationen var busenkel.
Har haft ett driftstopp vilket var mitt eget fel. Man måste ju fylla på förrådet ibland. :D

Tyckte när det blev kallt att den startade väldigt ofta. Kontaktade Mårten på Bionordic och funderade över om inte grejerna slit mycket med många start och stopp. Ville ha en hysteres på 15 grader istället för standard 10.

Han skickade mig direkt en PLC med underhållseld och inställbar hysteres. Denna funkar perfekt. Har inga som helst oförbrända pellets. Jag är skitnöjd.
Skall konvertera om huset till vattenburen ved med acktank m.m

Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

Norén skrev:Det var nästan en hink med spån i skruven och botten på förrådet efter ca 20 säckar !!! Är det normalt ???? :?: :?:
Har också onormalt mycket damm i 6mm pellets från SCA Bionorr. Körde tidigare några säckar 8mm från Lantmännen som innehöll mindre damm. 6mm är nog inget bra alternativ. Annars inga problem och knappast någon sintring.
Var i kontakt med någon som skulle importera 8mm pellets och sälja i upplandsområdet. Blir det av så tänkte jag prova några pallar om priset blir bra.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
atvmicke
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 14:32
Ort: Askersunds trakten

Inlägg av atvmicke »

Bio-Mek skrev:Hej!
Vad matning och fläkt inst ska vara beror på hur många kwh du behöver. Hur stort huset är osv. Skruvens vinkel spelar oxå in Ju tvärare lutning du har ju mindre pellets matar den fram.
Nuvarande programvara i B 16 levereras med inst Matning 3,7 uppehåll skruv 15 och fläkt 10. Det ger ca 16 kwh, och inställningarna behöver sällan justeras och i såfall neråt. Dvs mindre kwh.
I vår Nibe city tex måste vi elda lite försiktigare ca11-13 kwh, för att den är så trång. Där ligger vi på matn -3,1 ,skruv uppehåll 12 och läkt 11.

Mvh/Stefan
hur mycket klarar brännaren innan tempsäkringen löser?
Osby -65 kombipanna men körs på ved
Viking B16 som körs var 3:e vecka.
Skriv svar