CTC Ecoflex - normalt ljud vid påfyllning i radiatorkretsen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sfb
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 01 sep, 2006 12:13
Ort: Järfälla, Stockholm

CTC Ecoflex - normalt ljud vid påfyllning i radiatorkretsen?

Inlägg av sfb »

Hej,

OK, jag har tillbringat för lång tid i pannrummet med min nyinstallerade Ecoflex tror jag... :shock: (Dessutom kan jag ännu inte köra med pellets - genomslag till ventilationspipan trots insatsrör, inmurningen av stosen måste kollas - men det är en annan historia som nog löser sig på tisdag.)

Hursomhelst, jag har luftat pannan via tryckkärlet och radiatorkretsen med öppen shunt - elementen är varma och sköna så allt tycks fungera bra.

Min fundering är hur tusan det förväntas låta när man "toppar upp" radiatorkretsen med lite vatten för att kompensera för tappet vid luftningen? Det kluckar, lite som ett vattenfall i pannan vilket för mig känns som att det finns luft kvar. Men jag får ju lik förbaskat inte ut någon luft via expansionen eller elementen, så är det normalt och något som uppstår när trycket ökar? (Tryckkärlet är anslutet till den ena expansionsanslutningen, påfyllningen till den andra. Pannan tycks stå rakt.)

Troligen är det troll i ägaren och inte pannan men tänkte att jag skulle jämföra med någon annan Ecoflexare... :)
tobmannen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 03 feb, 2006 15:44
Ort: Karlskrona

Inlägg av tobmannen »

Jag vet inte exakt hur det låter när man fyller på radiatorkretsen, men det "porlar " och "forsar" rätt så ljudligt i min panna när den omsätter vatten, eller vad det nu är den gör. Låter som en stor diskmaskin. Jag frågade installatören och han tyckte det lät normalt.

/Jesper
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Inlägg av schrunken »

Jag hade samma ljud i min Ecoflex när jag fyllde radiatorsystemet för första gången.
Jag har även monterat en automatisk avluftare vid expansionskärlet och i början pyste den ut luft lite då och då.
Det tar hursomhelst ett tag innan all luft är väck ur systemet, har fått det förklarat för mig att när man fyller på med färskt vatten så är det syresatt och att det frigörs luft, därför är det bra att lufta elementen när radiatorkretsen fått snurra några dagar.
Man kan också köra upp temperaturen ordentligt till elementen för att få bort syret ur vattnet (antagligen måste man lufta ytterliggare en gång då)
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Skriv svar