PELLETSFÖRRÅD - TIPS

Skriv svar
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Hej,
Nu är bastun bortplockad så nu ska det byggas pelletsförråd. Vad är det för kopplingsrör som behövs för att kunna koppla in slangen från bulkbilen samt vart köper man dessa kopplingar?

I övrigt har jag tänkt koppla en hängränna i taket på förrådet och en gummimatta i motsatta väggen för att dämpa kraften när pelletsen blåses in.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Fredde skrev:Hej,
Nu är bastun bortplockad så nu ska det byggas pelletsförråd. Vad är det för kopplingsrör som behövs för att kunna koppla in slangen från bulkbilen samt vart köper man dessa kopplingar?

I övrigt har jag tänkt koppla en hängränna i taket på förrådet och en gummimatta i motsatta väggen för att dämpa kraften när pelletsen blåses in.
Prova www.mafa.se
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev:Hej,
Nu är bastun bortplockad så nu ska det byggas pelletsförråd. Vad är det för kopplingsrör som behövs för att kunna koppla in slangen från bulkbilen samt vart köper man dessa kopplingar?
Pelletsleverantörerna säljer bulkkopplingar...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

André skrev:
Fredde skrev:Hej,
Nu är bastun bortplockad så nu ska det byggas pelletsförråd. Vad är det för kopplingsrör som behövs för att kunna koppla in slangen från bulkbilen samt vart köper man dessa kopplingar?
Pelletsleverantörerna säljer bulkkopplingar...
Great, det är ju enklast. Ska på Nolia i veckan och förhoppningsvis kan man få in lite offerter. Kollade in Mafa men det är ju svårt att veta vilka kopplingar man behöver då man inte vet riktigt hur det fungerar.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

http://www.mafa.se/pdf/Bestallningslist ... e_2005.pdf titta på inblåsningssats. kan ju ringa dom brukar vara bra svar :wink:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev:
Great, det är ju enklast. Ska på Nolia i veckan och förhoppningsvis kan man få in lite offerter. Kollade in Mafa men det är ju svårt att veta vilka kopplingar man behöver då man inte vet riktigt hur det fungerar.
Bullkkopplingarna va billigare hos skelleftebränslen än mafa´s.. :wink:
Sen så är det snabb leverans, dom skickar med första bulkbil som ska åt ditt håll.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Bild :D mitt :!:
14 säckar à 8mm. 415L
Senast redigerad av Patrik den lör 24 sep, 2005 10:56, redigerad totalt 1 gånger.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Ulla
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 18 jul, 2005 10:08
Ort: Linköping

Inlägg av Ulla »

[quote]Ulla har du tänkt göra om tanken till bulkförråd??
Har du så stor oljetank den bör va på minst 6 m3 om du ska få bulkleveransen fraktfritt o utan extra avgifter..
Förrådet "bör" va helt tätt för de dammar ordentligt så även om tanken/förrådet ligger i ett eget rum så är det nog lätt hänt att du får in dammet i resten av huset.. Om du inte har tanken i ett fristående hus som de inte spelar någon roll om de dammar..
...............
Tanken är på 5 m3 så då är det väl tveksamt.
Den står i ett eget utrymme med ett större, gammalt ved/koks inkast så hela rummet skulle kunna bli förråd om jag bygger för ingången men det känns onödigt stort. Alt ta bort tanken så att jag kan använda nedkastet, nu bär vi säckar i trappan och staplar i alla hörn. Får tänka ett varv till - Nuvarande förråd rymmer 5-6 säckar och jag vill gärna ha något som funkar en vecka i sträck när jag inte är där.
Tänkte jag i alla fall innan brännaren la av...
IWABO 30 kW i Jäspis panna
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Fredde skrev:Hej,
Nu är bastun bortplockad så nu ska det byggas pelletsförråd. Vad är det för kopplingsrör som behövs för att kunna koppla in slangen från bulkbilen samt vart köper man dessa kopplingar?

I övrigt har jag tänkt koppla en hängränna i taket på förrådet och en gummimatta i motsatta väggen för att dämpa kraften när pelletsen blåses in.
Nääääää har du tagit bort bastun :shock: ..den e ju helig :D
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Säljaren som jag köpte brännaren av är plåtslagare, så jag skissade på hur jag ville att mitt förråd skulle se ut. Förrådet rymmer 416 kg pellets och priset för förrådet var endast 500 kr. Svårt att köpa plyfa till ett förråd med den storleken för det priset, sedan tillkommer ju reglar och skruv... mm
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

notti skrev:
Fredde skrev:Hej,
Nu är bastun bortplockad så nu ska det byggas pelletsförråd. Vad är det för kopplingsrör som behövs för att kunna koppla in slangen från bulkbilen samt vart köper man dessa kopplingar?

I övrigt har jag tänkt koppla en hängränna i taket på förrådet och en gummimatta i motsatta väggen för att dämpa kraften när pelletsen blåses in.
Nääääää har du tagit bort bastun :shock: ..den e ju helig :D
:D Funderar på att bygga en vedeldad utomhus bastu iställer. 80-tals bastu i källaren är inte speciellt trevlig, tro mig.
Knutknop
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 aug, 2005 16:04
Ort: Kalmar

Inlägg av Knutknop »

Kanske inte ett tips om Bulkförråd. Snarare en fråga...

När man fyller en oljetank från tankbil finns ett överfyllnadsskydd.
Hur funkar det från en bulkbil med pellets? Blåser dom på tills det tar stopp? :?

/Knut
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Knutknop skrev:Kanske inte ett tips om Bulkförråd. Snarare en fråga...

När man fyller en oljetank från tankbil finns ett överfyllnadsskydd.
Hur funkar det från en bulkbil med pellets? Blåser dom på tills det tar stopp? :?

/Knut
Jepp o ryms inte beställd mängd så tar vissa leverantörer ta ut en extra avgift...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Hej,
Vilken dimension har nu på erat avluftningsrör från bulkförrådet? I en beskrivning som jag hittat står det att det ska vara 200mm men sådana spirorör hittar jag inte. Funkar det med 160mm? Inmatningen kommer att ske med 100mm sprirorör med 2st 45graders böjar. :-( Kanske går det med bara med 1st böj men då måste han ha minst 10m slang från bulkbilen. Tanken var att det var bättre att vinkla tillbaka och gå närmare bulkbilen med röret.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Fredde skrev:Hej,
Vilken dimension har nu på erat avluftningsrör från bulkförrådet? I en beskrivning som jag hittat står det att det ska vara 200mm men sådana spirorör hittar jag inte. Funkar det med 160mm? Inmatningen kommer att ske med 100mm sprirorör med 2st 45graders böjar. :-( Kanske går det med bara med 1st böj men då måste han ha minst 10m slang från bulkbilen. Tanken var att det var bättre att vinkla tillbaka och gå närmare bulkbilen med röret.
200 mm spirorör finns men det är väl kanske inte någon lagervara?

Kommer inte ihåg vilken dim jag har på avluftningsröret, får återkomma med den informationen när jag har varit hemma och kollat.

Men om du har 160 mm rör så kan du väl sätta dit två i så fall.

När det gäller krökar så skall du ha så få och med så stordiameter som möjligt.

Det är lite svårt att ge dig något röd när man inte vet hur det der ut hos dig. Men om du kan uteslut en krök och få lite längre "rak" slang så tror jag det är bättre.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar