PELLETSFÖRRÅD - TIPS

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Men dom ä inte billiga......
Gjorde ett själv för under 4000:- o en lördag detta inkl bulkanslutning...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mållgan
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 22:38

Pelletsförråd

Inlägg av Mållgan »

Här finns också en modell av veckoförråd, halva priset mot mafas.
http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... nare/pellx

/M
andreas123
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 09:59
Ort: Stockholm, Stuvsta

Inlägg av andreas123 »

Hemsnickrat pelletsförråd för bulkpåfyllning med matarskruv (info from Thermia men grundidén passar alla brännare)

http://www.mrpellets.com/thermia/montflexsystem.pdf
Carla
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 11:24
Ort: Linköping

Inlägg av Carla »

Jag har läst om på flera ställen att det skall finnas förråd som man kan gräva ned i trädgården. Är det någon som sett bilder på någon sådan lösning och tror ni att det är en bra lösning, jag tycker att det är rätt tilltalande skulle vilja slippa ett extra hus utomhus och jag vill inte heller bli av med utrymmet som ett förråd tar inomhus.
Iwabo Villa S-1 i Diom 25 panna, modell äldre
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jo det borde gå. eftersom jag har sett en stor behållare under mark hos en stor fastigheten, den kör med flis. Den byggde bara betong (golv och väggarna) och det tak är någon slag av metallbalk och med plåt, är ej under mark utan lite upptitt på ca 20 cm höjd, som lucka att öppna för lasta flis med tippen.

Jag har också i min tanke med min oljetank, förut då jag körde oljeeldning. men blev aldrig gjort.

Min tanke var då att gräva ner hål utanför hus och murar golv och väggarna och därefter rev en vägg i pannrum och skjut (knuffa) tank in ut utanför pannrum och dolda med gräsmatta ovanpå där tak.. så skit i att söka bygglov för det synds inte.. Då har jag stor plats i pannrum. och funderade på att bygga om till bastun, det blev aldrig gjort.

Men nu har jag pellets så tycker ändå går bra som nu, jag fyller varje vecka samtidig uraska. Så bryr mig inte om det och bärra är bara ca 10 meter lång till pannrum från ute. Behöver lite motion och styrka iallafall :cry: och skit i att ha bastun för jag gör på jobbet eller i badhuset helt gratis.

Eller hur
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
mbqmbq
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 09:52
Ort: Herrängen, Stockholm

Inlägg av mbqmbq »

Hej!

Jag kollar på alternativen för uppvärmning och pellets verkar intressant.

Jag har en fundering om man kan sätta ett veckoförråd (400 L) framför pannan och sätta hjul på det. Vid sotning rullar man undan det.
Hur lätt är det att koppla loss skruven?

/Magnus
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

mbqmbq skrev:Hej!
Jag kollar på alternativen för uppvärmning och pellets verkar intressant.
Jag har en fundering om man kan sätta ett veckoförråd (400 L) framför pannan och sätta hjul på det. Vid sotning rullar man undan det.
Hur lätt är det att koppla loss skruven?
/Magnus
Du sätter fast skruven i förrådet så följer den med vid flyttning. Det är då bara att ta loss slangen från skruv till brännare samt dra ur stickproppen till skruvmotorn sedan flyttar du ditt veckoförråd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Kutterspan skrev:Det var det här jag av en slump sprang på angående 'lego elektronik' och konkurs, men det är nog ett annat företag som heter lego elektronik. Isf konstigt att de får ha samma namn?? :?

http://www.comitnet.se/konkurs/6999
Namnskyddet för ett företag söks bara länsvis, dvs det finns möjlighet för mindre företag att heta samma sak i olika län.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Jag har plats i garaget och har tänkt göra ett förråd där.
Avstånd från gatan är inget problem, bilen kan backa ända fram, men tanken är att bygga ett förråd som är långt och smalt. Garaget är ca 5,5M
Går det att fylla ett förråd som blir tex

L=5,5 m
B=0,7 m
H= 1,9 m

Nån som provat?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Magnus skrev:Jag har plats i garaget och har tänkt göra ett förråd där.
Avstånd från gatan är inget problem, bilen kan backa ända fram, men tanken är att bygga ett förråd som är långt och smalt. Garaget är ca 5,5M
Går det att fylla ett förråd som blir tex

L=5,5 m
B=0,7 m
H= 1,9 m

Nån som provat?
Sätt en hängränna 20 cm från taket så ska väl detta inte va något problem... Då glider pelletsen i rännan till den hoppar över längst in i förådet...Utan ränna kommer de inte att komma någon pellets längst in i förådet.. Rännan gör även att du skonar pelletsen genom att farten bromsas upp.. Detta ä förutsatt att pelletsen ska blåsas i längst efter förådet.. Annars går de inte att ha ett föråd som detta...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Precis... så länge inblåsning sker i längsriktningen så bör det gå bra som Andre beskriver.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

André skrev:Sätt en hängränna 20 cm från taket så ska väl detta inte va något problem... Då glider pelletsen i rännan till den hoppar över längst in i förådet...Utan ränna kommer de inte att komma någon pellets längst in i förådet..
Tack för bra tips.
Nån idé om hur långt rännan ska gå?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har ett förråd i mitt garage som är 4,4 m långt och 1 m brett. Det är inga problem att fylla detta med en ränna monterad ca 2 dm under taket, rännan skall gå ända fram till förrådsgaveln.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Magnus skrev:Jag har plats i garaget och har tänkt göra ett förråd där.
Avstånd från gatan är inget problem, bilen kan backa ända fram, men tanken är att bygga ett förråd som är långt och smalt. Garaget är ca 5,5M
Går det att fylla ett förråd som blir tex

L=5,5 m
B=0,7 m
H= 1,9 m

Nån som provat?
Du kommer även att kunna fylla detta föråd i stort sätt helt fullt upp till tak då de bara blir 70cm brett..
Så volym mässigt kommer de inte att va några problem med detta föråd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar