PELLETSFÖRRÅD - TIPS

Skriv svar
feb
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 22 feb, 2005 11:07
Kontakt:

Inlägg av feb »

Lothis skrev:Kör själv med ett förråd av en SJ-pall och ett antal pallkragar. Har bara skruvat fast vinklade sidor för att förbättra "glidningen" lite grann -> Fungerar perfekt. Med 6 st pallkragar rymmer förrådet ca 40 st säcar, dvs 900 liter vilket räcker ett tag! :lol: :lol:

Tog mig ca 2 timmar att bygga detta! :shock: :lol: Mycket enklare kan det inte bli! :wink:
Lothis; det verkar ju perfekt..har du några bilder? Vart får man tag i pallkragar billigt i Växjö-området?
sökte lite, här kanske..?

http://www.skrufstra.se/
Senast redigerad av feb den tis 22 feb, 2005 12:24, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

feb skrev:
Lothis skrev:Kör själv med ett förråd av en SJ-pall och ett antal pallkragar. Har bara skruvat fast vinklade sidor för att förbättra "glidningen" lite grann -> Fungerar perfekt. Med 6 st pallkragar rymmer förrådet ca 40 st säcar, dvs 900 liter vilket räcker ett tag! :lol: :lol:

Tog mig ca 2 timmar att bygga detta! :shock: :lol: Mycket enklare kan det inte bli! :wink:
Det verkar ju perfekt..vart får man tag i pallkragar?

mvh Fredrik
Jag har 7 st liggande i garaget.. :wink: från mitt tidigare föråd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
feb
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 22 feb, 2005 11:07
Kontakt:

Inlägg av feb »

hehe, ok..nu har jag hittat lite småländska priser
65 kr plus moms för pallkrage
90 kr plus moms för EUR-pall.
helt acceptabelt :)
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

När du köper din första pall med pellets så får du en pall direkt. Frågar du hos försäljaren så kan du nog få en pall extra dessutom. Dom brukar vara hyggliga över lag.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Ville bara säga.
Man kan fråga hos sin arbetsplats, som har massor av pallar och kragor.
Som ej godkänd så ta den då, annars de kastar den.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
homann
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 11:21

Inlägg av homann »

[quote="Magnus"]Jag har plats i garaget och har tänkt göra ett förråd där.
Avstånd från gatan är inget problem, bilen kan backa ända fram, men tanken är att bygga ett förråd som är långt och smalt. Garaget är ca 5,5M
Går det att fylla ett förråd som blir tex

L=5,5 m
B=0,7 m
H= 1,9 m

Nån som provat?[/quote]

Själv lite sugen på att göra ett långsmalt förråd, tror att det lättare går att tömma utan manuell inblandning. Vad skall du ha för skruv?

Homann
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

homann skrev:
Magnus skrev:Jag har plats i garaget och har tänkt göra ett förråd där.
Avstånd från gatan är inget problem, bilen kan backa ända fram, men tanken är att bygga ett förråd som är långt och smalt. Garaget är ca 5,5M
Går det att fylla ett förråd som blir tex

L=5,5 m
B=0,7 m
H= 1,9 m

Nån som provat?
Själv lite sugen på att göra ett långsmalt förråd, tror att det lättare går att tömma utan manuell inblandning. Vad skall du ha för skruv?

Homann
Med så smalt föråd blir de ju nästan helt tömt med plant golv..
Förutsatt att skruve ligger längst efter fickan med flera intag..(öppningar)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

homann skrev: Själv lite sugen på att göra ett långsmalt förråd, tror att det lättare går att tömma utan manuell inblandning. Vad skall du ha för skruv?

Homann
Jag kör med Biona så tanken är att köpa längre slang och skruv till den motor/kvarn jag redan har.
Bionas skruv är gjord av 50 mm plaströr (vattenrör) med en flexibel stålskruvspiral inuti. Minsta böjradie är 1 m. Passar mig då jag tänkte gå igenom en betongvägg och ha böj på ca halva skruven, andra halvan rak och liggande på golvet i förrådet.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Tomas
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 10:21

Inlägg av Tomas »

Är det någon som byggt ett bulkförråd som töms med dammsugare istället för skruv? Har tänkt byggt ett förråd på ca L4m H2m B1,4m som jag tänkte tömma med dammsugare som transpoterar pelletsen till ett mellanförråd. Är det någon som har erfarenhet av detta. Eller är det en dum ide.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tomas skrev:Är det någon som byggt ett bulkförråd som töms med dammsugare istället för skruv? Har tänkt byggt ett förråd på ca L4m H2m B1,4m som jag tänkte tömma med dammsugare som transpoterar pelletsen till ett mellanförråd. Är det någon som har erfarenhet av detta. Eller är det en dum ide.
Jag har ett bulkförråd med ett luftmatningssystem in till pannrummet.

Om du tittar på mina bilder från pannrummet så ser du lite hur det ser ut.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=68&start=15

Har nog beskrivit funktionen någonstans på detta och andra forumen. Men hittar du det inte så återkom så får jag fixa till en ny beskrivning.

Det finns som jag ser det två "problem" med denna lösning. Det minsta är att det låter som en liten "hagelskur" när dammsugaren förflyttar pelletsen från externförrådet in till pannrummet. Ett litet problem som man dessutom inte märker av efter ett tag (man blir van, endast gäster reagerar). Sedan har vi egentligen systemets akilleshäl, det fina dammet i pelletsen. Jag har ett filter i min dammsugare och detta filter MÅSTE rensas med jämna mellanrum annars tappar dammsugaren orken och systemet tätnar med driftstörning som följd.

Installatören som monterade (jag har inte själv konstruerat systemet utan det är köpt) tyckte att man skulle hoppa över filtret och skicka ut dammet genom ytterväggen. Vilket jag inte ville, därav filter i sugaren.
Och med det rensning......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tomas
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 10:21

Inlägg av Tomas »

Ser bra ut men jag tänkte suga direkt ifrån förådet utan skruv, och sedan skruva ifrån ett ca 0,5 kubik stort mellan föråd. med typ en industridammsugare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tomas skrev:Ser bra ut men jag tänkte suga direkt ifrån förådet utan skruv, och sedan skruva ifrån ett ca 0,5 kubik stort mellan föråd. med typ en industridammsugare.
Om du enbart skall använda dammsugare för att få ut pelletsen ur ett extern förråd så tror jag att du får problem med att tömma det.

I bästa fall får du ut den pellets som "rasar" ner mot ditt utsug, när detta är klart måste du in och "skotta om" pelletsen så att det går att suga igen.

Jag har inte sett något system vilka transporterar med sug eller fläkt som klarar sig utan en skruv i botten på externförrådet. Men jag har förvisso inte sett allt........än........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
quality
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 20 jan, 2005 10:30
Ort: Danmark

Inlägg av quality »

Windhager/Viessman/PellX/Titanheating (DK) har ett vakumsystem med en modul som suger från tre stællen i førådet med automatisk væxling mellan dessa.

Svårt att førklara men titta i http://www.titanheating.dk/Files/Filer/ ... ochure.pdf

sid 9 och 14 mm

Tyska webshops dær man kan køpa grejorna (viessman)
http://www.heizungs-discount.de/Online- ... tolig.html

http://www.heizungs-baumarkt.de/shop/de/dept_404.html

http://www.loebbeshop.de/viessmann/pd10 ... egoryId=50

Mvh Magnus
Windhager Biowin Exclusive 15kW, Keramiskt insatsrör i skorstenen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Där fanns det lite intresanta grejer. Får studeras när tiden räcker till......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tomas
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 10:21

Inlägg av Tomas »

precis vad jag letade efter har nån provat att bygga själv ?
Skriv svar