Bromsarna på den förb___de släpkärran.
-
- Gallringsobjekt
- Inlägg: 25
- Blev medlem: tor 23 jun, 2005 20:33
Bromsarna på den förb___de släpkärran.
Hej
dagens fråga har inte med pellets att göra (förutom att pelletsen brukar åka hem på kärran).
Jag fick 2:a på ojämna bromsar på släpet.
Har haft trummorna av och rengjort/smort alla rörliga delar (kopparpasta). Justerat som jag brukar på trumbromsar. Skruvat ut backarna tills det nyper och sedan släppt till det går fritt.
Problemet är nu att en sida alltid tar före den andra. Har ju inga rullar att testa på, men om jag rullar kärran på gatan och drar på påskjutet med ett spännband så tar höger tydligt före vänster.
Finns här möjligen någon med bra tips?
PS. Den sida som tar senare hade en lätt trögande vajer som jag smort/motionerat upp. Kan det vara så känsligt? DS.
dagens fråga har inte med pellets att göra (förutom att pelletsen brukar åka hem på kärran).
Jag fick 2:a på ojämna bromsar på släpet.
Har haft trummorna av och rengjort/smort alla rörliga delar (kopparpasta). Justerat som jag brukar på trumbromsar. Skruvat ut backarna tills det nyper och sedan släppt till det går fritt.
Problemet är nu att en sida alltid tar före den andra. Har ju inga rullar att testa på, men om jag rullar kärran på gatan och drar på påskjutet med ett spännband så tar höger tydligt före vänster.
Finns här möjligen någon med bra tips?
PS. Den sida som tar senare hade en lätt trögande vajer som jag smort/motionerat upp. Kan det vara så känsligt? DS.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
En sida tar alltid före den andra, det kommer den alltid göra med en chans på miljonen att du lycka få bägge att ta samtidigt.
Finessen ligger i avvikelsen mellan bromsverkan, tror det får skilja 30% max. (på bil i alla fall)
Prova att justera backarna lite tightare på den sidan som kommer senare, så de nästan inte går fritt. Det kan hjälpa men var försiktig så de inte tar emot för mycket för då kommer det utvecklas värme tills det självlåser.
Mvh
Finessen ligger i avvikelsen mellan bromsverkan, tror det får skilja 30% max. (på bil i alla fall)
Prova att justera backarna lite tightare på den sidan som kommer senare, så de nästan inte går fritt. Det kan hjälpa men var försiktig så de inte tar emot för mycket för då kommer det utvecklas värme tills det självlåser.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jag hade liknande problem på min tvåaxliga kärra, höll på och fixade och donade till förb...else och fick det aldrig riktigt bra. Till sist åkte jag till besiktningen på vinst och förlust. Ser bra ut det här, sa dom...
Jag smorde också upp mina vajrar och kunde inte känna att de kärvade när jag drog och sköt dem igenom höljet.
En annan 'skum' effekt som jag märkte var när jag drog i handbromsen och ungefär halvvägs gav den plötsligt efter lite lite grann. Jag kunde konstatera att det var en av bromsvajrarna som då plötsligt kom lite extra. Trots en hel del felsökande hittade jag ingen anledning till det. Inte heller detta märktes nåt av på besiktningen.
Om din kärra vrider sig när du bromsar, då lär du väl inte bli godkänd, men som nån sa, helt perfekt blir det nog aldrig heller. Jag fick 0,3 och 0,4 på bromsverkan på min kärra om jag minns rätt. Ett krux är ju också att kärran är så lätt så hjulen börjar slira mot valsen väldigt tidigt, vilket innebär att de inte kan kolla bromsarna i så himla stor utrsträckning. Något som de själva sa när jag var där.
Så lägg inte ner alltför mycket svett och möda, åk till besiktningen istället och få ett utlåtande
Lycka till
Thomas
Jag smorde också upp mina vajrar och kunde inte känna att de kärvade när jag drog och sköt dem igenom höljet.
En annan 'skum' effekt som jag märkte var när jag drog i handbromsen och ungefär halvvägs gav den plötsligt efter lite lite grann. Jag kunde konstatera att det var en av bromsvajrarna som då plötsligt kom lite extra. Trots en hel del felsökande hittade jag ingen anledning till det. Inte heller detta märktes nåt av på besiktningen.
Om din kärra vrider sig när du bromsar, då lär du väl inte bli godkänd, men som nån sa, helt perfekt blir det nog aldrig heller. Jag fick 0,3 och 0,4 på bromsverkan på min kärra om jag minns rätt. Ett krux är ju också att kärran är så lätt så hjulen börjar slira mot valsen väldigt tidigt, vilket innebär att de inte kan kolla bromsarna i så himla stor utrsträckning. Något som de själva sa när jag var där.
Så lägg inte ner alltför mycket svett och möda, åk till besiktningen istället och få ett utlåtande

Lycka till
Thomas
-
- Gallringsobjekt
- Inlägg: 25
- Blev medlem: tor 23 jun, 2005 20:33
Jo, det kan vara en sak till. En som jag aldrig kollade på min kärra, jag bytte direkt!
På min kärra fördelades kraften mellan bromsarna via två trissor med en öppen vajer emellan. En trissa till varje axel-vajer. Den öppna vajern löper sedan över en tredje trissa som dras åt av påskjutet. Den vajern var stel som en pinne, så jag lät min riggverkstad göra en ny i rostfri lyxkvalité (till halva priset av valeryds reservdelspris
Om du har en liknande konstruktion kan det vara den vajern som är så stel att den inte löper runt trissorna, då spelar det nog ingen roll hur du justerar, så blir det alltid samma visa.
Thomas
På min kärra fördelades kraften mellan bromsarna via två trissor med en öppen vajer emellan. En trissa till varje axel-vajer. Den öppna vajern löper sedan över en tredje trissa som dras åt av påskjutet. Den vajern var stel som en pinne, så jag lät min riggverkstad göra en ny i rostfri lyxkvalité (till halva priset av valeryds reservdelspris

Om du har en liknande konstruktion kan det vara den vajern som är så stel att den inte löper runt trissorna, då spelar det nog ingen roll hur du justerar, så blir det alltid samma visa.
Thomas