Brandsäkerhetsfråga

Skriv svar
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Brandsäkerhetsfråga

Inlägg av Pocca »

Undrar vad det finns för krav ställda för pannrum och då speciellt gällandes dörr.

Har dubbelgips i hela pannrummet så väggarna skall var ok. Nu till min tveksamhet, dvs dörren. Vad krävs där? Har en snygg trädörr som jag vill behålla. Har förstått att en "minaritskiva" (heter de så) är godkänd, stämmer det? Isåfall, var finns sådana att köpa? Ett annat alternativ som jag funderat på är att "plåta in" insidan av dörren. Nån som vet om det är en godkänd lösning? Är lite tveksam själv angående det men man kan alltid fråga..;-).

Vill så gärna ha kvar min "snygga" trädörr och undviker helst en riktig branddörr då de inte är det vackraste att se på....

Tack på föhand!

Ps Bor i Huddinge
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Plåt hjälper inte. Dubbel gips eller minaritskiva funkar. Finns hos bygghandlare
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
evonaj
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 02 apr, 2005 03:24
Ort: Skutskär
Kontakt:

Inlägg av evonaj »

Hej.
Jag har klätt min trädörr med 8mm mineritskiva och det ska vara godkänt
enligt sotningsväsendet.Köpte en skiva på Beijer bygghus för 432:-.Drog fast skivan med sockelskruv funka bra.Lite tung skiva men det gick bra ändå.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=3611
Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Frågan är inte helt klar

Inlägg av Stroker »

Är de frågan om ett nytt pannrum eller? Har just sökt i ämnet och de finns många trådar här på forumet.

Min sotare krävde branddörr i mitt gamla pannrum tex. Han bad mig även att göra en bygganmälan trots att jag bara byter brännare (från olja till pellets) i en befintlig panna. Anledningen att han var hos mig överhuvudtaget är att jag inte låtit sotaren sota min oljepanna sen 2001 utan gjort detta själv. När jag för ett halvår sedan beställde sotning av både kamin o panna sparkade den nye sotaren bakut och dömde ut hela min anläggning. *suck* utan att ens titta på den.

Nåja. Bygganmälans lär jag inte behöva och ej heller bygga om pannrummet för dagens krav. Mycket få lagar är ju faktiskt retroaktiva men vi svenskar som folkslagär väl av tradtion fogliga o snälla o gör bara vad makten säger åt oss..
Senast redigerad av Stroker den ons 27 sep, 2006 08:13, redigerad totalt 1 gånger.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Tack för svaren. Får pallra mig iväg och skaffa skivan som jag anade.
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Frågan är inte helt klar

Inlägg av Becker »

Stroker skrev: ...Nåja. Bygganmälans lär jag inte behöva...
Är du söker på det??
"-Byte av bränsleslag"
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
blindh
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt, 2005 13:27

Inlägg av blindh »

När vår sotare gjorde brandskydds kontroll berättade han att jag inte fick ha bilen i garaget för det gränsade till pannrummet. Vilket har gått utmärkt i 30 år med oljepanna. Men i och med pannbytet är det nya regler som gäller. Nu löste det sig med att jag fick bygga en luftsluss mellan garage o pannrum. Man skall tydligen kunna öppna dörren in till pannrummet gå in stänga dörren efter sig och sen öppna nästa dörr in till pannan. Allt detta för att gaser ifrån en läckande bensintank skulle kunna bättra på värmen i huset
Så nu har man dubbla brandklassade dörrar in till pannrummet lite överkurs tycket jag
Man får ju tolka kraven på rätt sätt. Dom är ju till för att skydda dig o din familj. Inte för att djävlas med folk för skoj skuld
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Re: Frågan är inte helt klar

Inlägg av logaritmen »

Stroker skrev:Är de frågan om ett nytt pannrum eller? Har just sökt i ämnet och de finns många trådar här på forumet.

Min sotare krävde branddörr i mitt gamla pannrum tex. Han bad mig även att göra en bygganmälan trots att jag bara byter brännare (från olja till pellets) i en befintlig panna. Anledningen att han var hos mig överhuvudtaget är att jag inte låtit sotaren sota min oljepanna sen 2001 utan gjort detta själv. När jag för ett halvår sedan beställde sotning av både kamin o panna sparkade den nye sotaren bakut och dömde ut hela min anläggning. *suck* utan att ens titta på den.

Nåja. Bygganmälans lär jag inte behöva och ej heller bygga om pannrummet för dagens krav. Mycket få lagar är ju faktiskt retroaktiva men vi svenskar som folkslagär väl av tradtion fogliga o snälla o gör bara vad makten säger åt oss..
Hej Stroker!!

Anledningen till bygganmälan är att man gör en väsentlig förändring.
Som Becker skrev.

Dvs. Att man övergår från flytande bränsle till fast bränsle. I detta fall olja till pellets/ved.

Många gamla skorstenar ex. stålrörskorstenar som har används till oljeeldning från 60 eller kanske 80-talet kan har tagit skada i form av kondens eller svavelutfällningar från oljeeldningen.I dags läget kommer med all sannolighet dessa skorstenar att användas för pellets eller ved eldning pga stigande olje samt el priser. Det är därför bygglagstiftningen vill att någon sakkunnig tittar eller besiktar skorstenen vid bränsle byte.
Även att tänka på är kanske en högre rökgastemperatur som följd. I alla fall vid vedeldning.


Detta är en tolkningsfråga från byggnadsnämnderna i olika kommuner att ta ställning till .Det är därför det skiljer sig mellan olika kommuner om man behöver bygganmälan eller inte..

Att tillägga är faktiskt att vissa kommuner kräver även bygganmälan när man installerar en insats i en öppenspis i form av kamin insats eller liknande, trots att öppen spisen har varit i drift tidigare.

Det är värt att kolla med kommunen vad som gäller????
Det är även ett försäkringsvilkor..

Mvh. Logaritmen..
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Hej Logaritmen.
Mitt svar att de inte behövdes bygganmälan för ändring av brännare i befintlig panna kom sig av att jag fått de direktiven tidigare. Många tvistar i ämnet.
Nu har jag sökt en man i högre ställning på boverket hela dagen för att få deras tolkning av de hela men trots att han skulle vara anträffbar så var han inte de. Ska försöka igen..
Som byggnadsinspektör så har jag "vana" av diverse olika så kallade "pilsnerregler" som efter ett tag blir lag o rätt.
Har pratat med en kollega idag i en annan kommun och vi är fullständigt överens att den bygganmälan som hans kommun kräver bara är en ren papersexersis inte ens värd pappert den skrivs på. Ingen av de andra jag pratat med har heller kunnat visa på någon godtagbar anledning för en kostnad för en stämpel på ett papper. De bara "är så" som är så vanligt i vårt samhälle. "Snälla bråka inte utan bara gör som vi säger"

Besiktningen av skorstenen kan däremot vara vettigt oavsett bränsle i mitt tycke men den har inget med bygganmälan att göra i vilket fall som helst.
Med facit i hand så var min rostfria insats som ny trots minst 20-kanske 30 är olje/vedeldande. Nu var den tyvärr inte dragen alla de 6,5 metrarna utan bara 4 och därför fick jag byta. En helt okej åtgärd trots allt. Nu VET jag att jag har en frisk o bra skorsten många år framöver för jag har ju gjort den själv.Inget fusk utan svart på vitt bra helt enkelt.

Att det ska vara en egen brandcell i ett nybyggt hus är oxå förståeligt och helt okej men att kräva in alla nya ideer retroaktivt kan inte vara möjligt.. Om vi ser i backspegeln så ser vi oxå alla de fadäser som kloka gubbar så listigt kommit på och avkrävt oss under åren lopp och som senare i flera fall visat sig vara helt fel. Dagens sanning är oftast morgondagens lögn.

Vad jag tycker är trist (men lika förståeligt) är att vi som vanligt folk blir mer och mer fråntagna varje uns av de sunda förnuft man tidigare förväntade att gemene man innehade. Det finns tusen och åter tusen saker i samhället som storebror numera ser till att vi små inbecilla medborgare skyddas mot. Bra? jag personligen tycker varje människa ska få behålla ett eget ansvar för sig själv och sitt släktes överlevnad. Att ta ifrån oss vårt ansvar blir inte bra i de långa loppet.

Naturligtvis kan de tyckas bäst att skydda oss så mycket som möjligt mot alla faror som existerar ellerr rent teoretiskt kan existera men det som irriterar mig oftast är det godtycke som så ofta råder bland beslutsfattarna eller deras underhuggare. Att de finns ett par procent "rötägg" som måste skyddas främst mot sig själva bör inte få skapa regler för alla andra. Jag tror på mänskligheten och dess förmåga till överlevnad av egen kraft.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stroker skrev:Hej Logaritmen.
Mitt svar att de inte behövdes bygganmälan för ändring av brännare i befintlig panna kom sig av att jag fått de direktiven tidigare. Många tvistar i ämnet.
Nu har jag sökt en man i högre ställning på boverket hela dagen för att få deras tolkning av de hela men trots att han skulle vara anträffbar så var han inte de. Ska försöka igen..
Som byggnadsinspektör så har jag "vana" av diverse olika så kallade "pilsnerregler" som efter ett tag blir lag o rätt.
Har pratat med en kollega idag i en annan kommun och vi är fullständigt överens att den bygganmälan som hans kommun kräver bara är en ren papersexersis inte ens värd pappert den skrivs på. Ingen av de andra jag pratat med har heller kunnat visa på någon godtagbar anledning för en kostnad för en stämpel på ett papper. De bara "är så" som är så vanligt i vårt samhälle. "Snälla bråka inte utan bara gör som vi säger"

Besiktningen av skorstenen kan däremot vara vettigt oavsett bränsle i mitt tycke men den har inget med bygganmälan att göra i vilket fall som helst.
Med facit i hand så var min rostfria insats som ny trots minst 20-kanske 30 är olje/vedeldande. Nu var den tyvärr inte dragen alla de 6,5 metrarna utan bara 4 och därför fick jag byta. En helt okej åtgärd trots allt. Nu VET jag att jag har en frisk o bra skorsten många år framöver för jag har ju gjort den själv.Inget fusk utan svart på vitt bra helt enkelt.

Att det ska vara en egen brandcell i ett nybyggt hus är oxå förståeligt och helt okej men att kräva in alla nya ideer retroaktivt kan inte vara möjligt.. Om vi ser i backspegeln så ser vi oxå alla de fadäser som kloka gubbar så listigt kommit på och avkrävt oss under åren lopp och som senare i flera fall visat sig vara helt fel. Dagens sanning är oftast morgondagens lögn.

Vad jag tycker är trist (men lika förståeligt) är att vi som vanligt folk blir mer och mer fråntagna varje uns av de sunda förnuft man tidigare förväntade att gemene man innehade. Det finns tusen och åter tusen saker i samhället som storebror numera ser till att vi små inbecilla medborgare skyddas mot. Bra? jag personligen tycker varje människa ska få behålla ett eget ansvar för sig själv och sitt släktes överlevnad. Att ta ifrån oss vårt ansvar blir inte bra i de långa loppet.

Naturligtvis kan de tyckas bäst att skydda oss så mycket som möjligt mot alla faror som existerar ellerr rent teoretiskt kan existera men det som irriterar mig oftast är det godtycke som så ofta råder bland beslutsfattarna eller deras underhuggare. Att de finns ett par procent "rötägg" som måste skyddas främst mot sig själva bör inte få skapa regler för alla andra. Jag tror på mänskligheten och dess förmåga till överlevnad av egen kraft.
Vad kul med folk som gillar sunt förnuft som allt för få inspektörer har.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Talade igår med en mycket trevlig man vid namn Örnsten på boverket angående bygganmälan. Officiellt är det ännu så länge så att det är varje kommuns beslut om det behövs bygganmälan eller inte. Privat var vi helt överens kan tilläggas men i avvaktan på de nya övergripande energihushållningsreglerna så hänger visssa mindre prioriterade saker i luften.. Trist men sant o vanligt i vår byråkratiska värld.

Nu har jag inför mig själv i alla fall gjort vad jag kunnat "sofar". Ville bara meddela detta som avslutning på mitt inlägg i frågan.

/ Anders
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Stroker skrev:Talade igår med en mycket trevlig man vid namn Örnsten på boverket angående bygganmälan. Officiellt är det ännu så länge så att det är varje kommuns beslut om det behövs bygganmälan eller inte. Privat var vi helt överens kan tilläggas men i avvaktan på de nya övergripande energihushållningsreglerna så hänger visssa mindre prioriterade saker i luften.. Trist men sant o vanligt i vår byråkratiska värld.

Nu har jag inför mig själv i alla fall gjort vad jag kunnat "sofar". Ville bara meddela detta som avslutning på mitt inlägg i frågan.

/ Anders
Ok i Dok!!

Det var ungefär det jag skrev!!
Vi kanske skall eftersträva att alla kommuner beslutar likadant i hela landet.
Byrokrat Sverige?????????

Mvh Logaritmen...
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Hej igen Logaritmen.
Du skrev att anledningen till att man krävde bygganmälan var att det var en väsentlig förändring. Ingen jag vet i beslutande ställning med hum om ämnet tycker att detta är en väsentlig förändring. Det är vad de handlar om.

Alltså. De kommuner som kräver bygganmälan är de kommuner som inte har haft "ork" att ens fundera på frågan i sin helhet. Detta ÄR ingen väsentlig förändring om man nu har ett hum om vad väsentlig förändring är i de vi kallar bygglagstiftningen.

Nää de e så att antingen har byggandsnämnden i berörd kommun för lite att göra o behöver mer papper för statiistiken eller så har dom ( i de flesta fall) för mycket att göra och har inte satt sig in i frågan och bara "vill vara på säkra sidan".

Detta är min personliga slutsats efter alla turer i ämnet.. Som sagt tidigare så är själva besiktningen eller rådgivningen i fråga av en kompetent sotare en väldigt bra åtgärd för gemene man när man förändrar något i "sitt pannrum". Observera.. Kompetent sotare "där. Samma sak gäller sotare eller inspektör eller vilken annan yrkeskår som helst faktiskt..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
poul
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 02 aug, 2006 19:04
Ort: Växjö

Inlägg av poul »

När jag ringde min kommun (Växjö) behövdes ingen anmälan vid byte från olja till pellets.
Skriv svar