Pelletkaminer utan fläkt

Skriv svar
xilak
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 00:51

Pelletkaminer utan fläkt

Inlägg av xilak »

Jag sitter fast i "direktel-träsket" och har funderingar på att installera en pelletskamin.

De säljare jag pratat med har dock sagt rent ut att en pelletkamin är inte något man har i vardagsrummet eftersom fläkten lever om så mycket. Trist, eftersom vi vill ha kaminen i vardagsrummet (ca 2 m från TV-soffan). Det är ju bra att de upplyser en om detta så att man inte blir besviken.

Därför har jag riktat in mig på kaminer utan fläkt och de som finns att tillgå verkar vara Hwam Elements samt Iwabos Premio och Memo. Elements går bort eftersom den inte har några finesser överhuvudtaget (typ termostat och timers). Då är det bara Premio och Memo som återstår.

Det finns dock vissa frågetecken kring hur bra värmespridningen är med en fläktlös kamin. Iwabo säger att den blir lika bra som hos en kamin med fläkt.
Är det någon här som har erfarenhet av kaminer utan fläkt och kan säga om det verkligen fungerar som det ska? Någon som har Premio eller Memo och kan dela med sig av erfarenheter kring dessa?

/Lars
Garage
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 26 aug, 2006 22:37

Inlägg av Garage »

Alla kaminer har väl fläkt för förbränningsluften ?

men den fläkten är kanske väl inkappslad så den inte låter så mycket.

Fläkten som cirkulerar rumsluften kan man väl ha reglering på

så du kan smygköra när du sitter i soffan.


mvh Anders
Vi är 4 personer som bor i en villa på 117m² byggår-72, har en Kronspisen Kakelugn, samt en 5kw IVT luftvärmepump.
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Usel säljare som troligtvis har usla kaminer om han säger att fläkten är så fruktansvärd.

Jag har pelletskamin sedan 6 år tillbaka, har haft flera varianter, lite av en hobby :-)

Just nu en Wodtke Topline. Den är placerad 2 m från soffan och 1 m från tunn innervägg mot sovrum. Jag älskar och avgudar den pjäsen! Tyst, vacker och helt underbar! Man får helt enkelt det man betalar för och jag vill verkligen ha fläktar i min kamin eftersom jag har den som primär värmekälla och inte använder någon el alls för uppvärmning på 150 kvm.

Tycker att du drastiskt ska omvärdera dina tanker om pelletskaminer och dess fläktar.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
ErikE
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 07 sep, 2006 12:16

Satsa på kamin MED fläkt. Se till att den är P-märkt

Inlägg av ErikE »

Hej,

Förstår mig inte alls på vad säljarna snackar om. Har själv en EcoTec Tyr med inbyggd fläkt som till råga på allt står i närheten av sovrummet och den stör mig knappt alls. Se bara till att kaminen är P-märkt för genom att den är det så blir du också garanterad en ok ljudnivå. När jag går och lägger mig kan jag stänga av fläkten om jag önskar och då låter den knappt någonting alls.

Att kaminen har fläkt medför naturligtvis att värmen har lättare att nå större delar av huset och därmed sparar du uppvärmningskostnader vilket jag förmodar är ditt huvudsakliga mål. Se också till att kunna ha ett externt förråd som i alla fall rymmer ett 20 tal småsäckar så slipper du springa och fylla på hela tiden.

Lite om mina egna erfarenheter av ha värma med pellets: Jag bor i ett en plans hus (c:a 120 kvm) med direktel (har även braskamin i vardagsrummet). Planlösningen är väl i och för sig idealisk med ganska öppna ytor. Kaminen klarar av att värma i stort sett hela kåken förutom badrum (där jag har golvvärme) samt ett litet gästrum som vanligtvis inte behöver värmas upp. När det är riktigt kallt ute "hjälper" jag kamínen något genom att sätta igång en brasa i vår braskamin men egentligen tror jag inte det skulle behövas. Om jag är nöjd? Definitivt, jag tror ärligt talat inte att jag kommer behöva slå på något el element igen och det sparar mig många sköna slantar!
xilak
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 00:51

Inlägg av xilak »

Tack för alla kommentarer!
Det verkar ju helt klart vara så att kaminer låter olika mycket. Tänker framförallt på en kommentar av orca i en annan tråd i detta forum. Han skriver att kaminen "låter som en orkan". Men han verkar vara mer tillfreds nu efter att han kört in den.

De kaminer som säljarna tycker låter för mycket är av märket ExtraFlame, Typ EcoBaby, EcoBella etc.

/Lars
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

P-märkta ska inte låta mer än 45dB, men det är ju inte speciellt tyst, så man ska nog leta efter en som har ännu lite lägre ljudnivå.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ErikE
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 07 sep, 2006 12:16

Se till att du kan stänga av fläkten

Inlägg av ErikE »

Nej 45 dB är inte knäpptyst men så vitt jag förstår görs mätningen med fläkten påslagen. Se som sagt var därför till att fläkten går att stänga av.

När vi stänger av fläkten på vår kamin så låter det inte mer än vad fläkten på en modern bärbar dator gör (med konstant ljud vilket upplevs som mindre störande). Självklart är vi alla olika känsliga för ljud men jag personligen blir lätt störd och jag kan ärligt säga att så fort jag stängt av fläkten så märker jag knappt av kaminen (förutom värmen då så klart :D )
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Min fläkt på Wodtken som för övrigt är Svanmärkt går dygnet runt och stör aldrig.

Kollade däremot lite extra på en fläktlös idag HWAM Elements från Ariterm. Den är nog inte så himla dum ändå faktiskt. Vanliga element har ju inga fläktar som den säljaren sa ... :-)

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
xilak
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 00:51

Inlägg av xilak »

Nu har jag beställt en kamin... det blev denna:
http://www.solentek.se/index.php?section=45

Det är en fläktlös kamin från samma tillverkare som Premio och Memo (Rika). Ok, helt fläktlös är den inte eftersom den har fläkt för förbränningsluften. Men den ska tydligen vara mycket tyst...

Bestämde mig för denna kamin eftersom det under oktober månad är en kampanj med bra pris. Den kostar 25000, mot 38000 som Premion kostar.

Så om några veckor vet jag om det verkligen fungerar med en fläktlös kamin...
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

WB skrev:Vanliga element har ju inga fläktar som den säljaren sa ... :-)
Vanliga element har ju ingen brasa inuti med värme som behöver evakueras för att inte försvinna ut i skorsten.
Thermia Biomatic 20+
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Joachim A skrev:
WB skrev:Vanliga element har ju inga fläktar som den säljaren sa ... :-)
Vanliga element har ju ingen brasa inuti med värme som behöver evakueras för att inte försvinna ut i skorsten.
Va, lägg av det trodde jag :D

Allvarligt så måste jag rätta mig själv lite här, Toplinen som jag har har inte konvektionsfläkt utan ngn annan lösning. Lite för tekniskt för mig men det är troligen därför den är nästan ljudlös :wink:

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
LAPPEN
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 21:33
Ort: GÄLLIVARE

Inlägg av LAPPEN »

Joachim A skrev:
WB skrev:Vanliga element har ju inga fläktar som den säljaren sa ... :-)
du värmer ju sällan mer än ett rum med ett element, fläkten gör ju att värmen sprider sig bättre till övriga rum........
nrjjlf
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 04 dec, 2006 14:54

Inlägg av nrjjlf »

Tacksam för feedback från Pelletkaminägare på matarskruven för pelleten och dess motorljud.

Min RIKA Visio har ett surrande motorljud varje gång den matar fram pellets. Det låter ungeför var fjärde sekund och varar någon sekund eller längre beroende på effekten.

Jag skulle gärna vilja veta ifall andra Pelletkaminägare har liknande surrande ljud.

Eftersom Visio är fläktlös blir detta ljud ganska så märkbart.

Om det är någon som har tips på eventuell isolering eller anna lösning för att minimera detta ljud tas det mycket tacksamt emot.
delDiablo
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 23:20

Inlägg av delDiablo »

Hade em kamin tidigare som också lät kopiöst från matarskruven, jag tvingade killarna från generalagenturen att komma hit och isolera den. Tror att de satt fast gummibussningar eller liknande runt den. Sen gick det fin fint.

DD
xilak
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 00:51

Inlägg av xilak »

Nu när vi kört vår kamin (Visio) en månad tänkte jag skriva ned lite erfarenheter.

Installation
Vi installerade kaminen själva. Tack vare svärfar som är snickare gick det på ca en dag med skorsten och allt.
Jag tycker dock att säkerhetsavstånden som anges i manualen är smått vansinniga...
Enligt manualen ska man ha en bottenplatta som stäcker sig 50 cm framför kaminen och 30 cm på vardera sida. Dessutom ska den bakändan av kaminen stå minst 20 cm från brännbart material. Jag förstår inte riktigt varför. Det blir inte det minsta varmt bakom kaminen.

Manualen är en tyvärr en sorglig historia. Det fanns ingen på Svenska när vi köpte kaminen, bara en på Tyska och Italienska. Jag var tvungen att maila tillverkaren för att få loss en engelsk manual. Tyvärr tycker jag att manualen är dåligt skriven och ibland svår att förstå...

Drift
När vi körde kaminen de första gångerna luktade det fruktansvärt illa. Tack och lov försvann lukten efter ett antal timmar. Jag kan fortfarande känna en svag lukt om jag kör kaminen lite hårdare.

Kaminen fungerar som så att man ställer in en procentsats hur hårt man vill köra kaminen (0-100). Det går även att programmera in två timers per dag så att man slipper manuell på- och avslagning.

Vad gäller tändning så har jag aldrig råkat ut för en misslyckad tändning.

Eftersom den är fläktlös är den hyfsat tyst, iallafall om man kör på låg inställning. Skruvljudet som nrjjlf skriver om hörs litegrann, men det är inte så störande. Tyvärr har vi ett annat problem som är oerhört störande... Efter att vi kört kaminen några timmar uppstår ett tjutande ljud. Och det är inte ett lågt tjutande utan ganska högt. Det verkar som att den "kaka" som bildas i brännkoppen är roten till det onda... bara man rensar brännkoppen så försvinner ljudet. Men det är lite trist att behöva göra det minst en gång per dag. Jag skulle vara tacksam om någon Viso-ägare kan kommentera detta (har du haft samma problem, nrjjlf?)...

En annan störande grej är att den inte tömmer förrådet ordentligt. Pelletsen liksom fastnar längs väggarna (vet inte hur jag ska förklara riktigt). Den skulle säkert kunna köra några timmar längre på den pellets som inte faller ned till botten.

Glaset sotar igen ganska fort när man kör på låg inställning.

Förbrukning
Under december förbrukade vi 22 st 16-kilos säckar. Nu har december här uppe i norr (Luleå) varit allt annat än normal. Det känns som att temperaturen legat kring 0 hela tiden. Detta har gjort att vi kört kaminen på ganska låg inställning samt att vi inte har kunnat köra den mer än några timmar åt gången (det blir för varmt...).

Vi bor i ett 1,5-plans hus med ganska öppen planlösning. Kaminen når inte alla utrymmen, t ex ekonomidel med tvättstuga och groventré. Så ett fåtal element har varit igång. Värmen sprids ganska långsamt, kanske på grund av avsaknaden av fläkt... Det blir väldigt varmt i rummet där den står

Summering
Det tjutande ljudet som uppstår i kaminen är oerhört jobbigt att lyssna på. Detta gör att jag inte kan rekommendera denna kamin till någon. Skulle jag köpa kamin idag skulle jag nog välja en med reglerbar/avstängningsbar fläkt för bättre spridning av värmen. Då kan man köra den med fläkt när man inte är hemma för att sedan sänka/slå av den när man kommer hem. Jag skulle ha lyssnat på er...
Skriv svar