1100 vs EcoFlex inte solklart för mig !

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

1100 vs EcoFlex inte solklart för mig !

Inlägg av Babbsen »

Har en gammal panna och har köpt en CTC1100 40kW från -97 för rätt pengar som det ju går att peta in en brännare i. Har även offerter på EcoFlex:en, vilken jag tycker verkar vara en riktigt trevlig panna.
Gör idag dock bara av med 1.8 m³ olja så det känns lite överkurs att investera 75000:- i en EcoFlex mot 30000:- för att få igång 1100:an.
Är det värt 45000:- att slippa sota verje vecka ?!!!!!!!!!!!
1100:an får ju bättre verkningsgrad med en Baxi-brännare än någon ny ren pelletspanna, synd att den inte har någon plats för askan bara.

Kikat på 1100:an och det går ju att kapa upp botten på den och göra den mycket större under, dock lite pyssel.

Kan inte bestämma mig, 200L olja kvar...........

Ge mig råd !
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

En förbrukning på 1,8 är inte mycket.
Omsätter man det till pellets så betyder det att sotning / asktömning blir knappt en gång i veckan och snarare varannan när det är som kallast. Övriga året klarar du dig på betydligt mindre.
Jag har inte kört CTC 1100 men däremot Nibe City som jag installlerat hos polare, pannorna är beg. från blocket. Dessa är dock hyffsat jämförbara.
Hade jag varit i din sits hade jag köpt en beg brännare till en beg Nibe City, CTC 1100 eller rentav en Albin Futura.

Fördelen är att om du inte gillar skötselintervallet så kan du alltid investera i nytt med vilka grejer du vill och inte behöva välja efter det du redan har. Pengarna får du igen med möjligen nån enstaka tusing i förlust. (men det sparade du in på att du eldat 4 vintermånader med pellets)
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

elvis

Inlägg av Babbsen »

köper i så fall en Baxi Eurofire då jag tror mest på den av de framåtbrinnande (Blueflame bättre men för dyr)
Har tyvärr ingen rörkrökare i närheten som är intresserad av att justera in en begad brännare !
Ett rökgasanalysinstrument skulle betala sig snabbt för den som hade tid att åka runt och justera in brännare i min omnejd !
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Ingen rörkrökare som är intresserad av att justera in en beg brännare ?

Känner de inte för att tjäna 1000 spänn på 30-60 minuter ?

Deras problem, ring din sotare. De har injusteringsinstrument för det mesta.
Vilken pelletsinstallatör som helst borde ta jobbet om du säger att du har en brännare som borde justeras in. Om han dessutom är pelletsåterförsäljare och du tar tre-fyra pall samtidigt så är det knappast några problem.


Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar