Kamin med separat förråd?

duccemattias
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 10 apr, 2006 21:38

Kamin med separat förråd?

Inlägg av duccemattias »

Jag har en god vän som ännu inte hittat in till detta forum och tänkte ställa en fråga åt honom...

Finns det fler kaminer än EcoTec tyr och Thermia Soft som har separat förråd, och hur funkar det?
Han skall sätta in en kamin i sin kåk med direktverkande el och vill inte damma med pellets i vardagsrummet...

Andra tips och råd?

Finns det andra kaminer som är såpass mycket bättre att det motiverar dammandet i vardagsrummet med pelletssäckar?

/Mattias
orca
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 22:14

Damm

Inlägg av orca »

Damm :?: :roll: Jag har behållaren i kaminen och tankat den ett antal ggr. Inte sjutton är det något problem för mig iaf. Kan väl bero på pelletsen i så fall , mina Luleå bio energi pellets dammar inte :!: Lite offtopic men men
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag tror inte det är något problem, jag märker då inte av något damm när jag tömmer mina säckar i förrådet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det ska inte damma om man tar det lite lungt då man tömmer säckarna men det är klart att med ett större "extern" förråd i annat rum så blir det inte lika ofta som man behöver fylla..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jockepocke
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 08 jun, 2006 19:16

Inlägg av Jockepocke »

Jag gör så att jag tömmer delar av säcken i en hink, utomhus.
Det blir bara lite damm på kaminen när jag häller ur hinken, som snabbt torkas med en trasa.

Man behöver ju inte tömma det sista dammet som hamnar i botten av hinken.
duccemattias
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 10 apr, 2006 21:38

Inlägg av duccemattias »

Nja, det må så vara att det inte dammar så mycket, men han vill i vilket fall som helst inte ha med pelletsen att göra inne i huset. Dessutom får man ju möjlighet till ett större förråd, vilket är själva kärnan i denna diskussionen.

Men viss fanken dammar det, kanske inte mycket, men när man tömmer säcken så finns det ju alltid lite löst spån och några pellets kvar i säcken som far iväg om man är oförsiktig. Jag kör med småsäck till pannan än så länge, och har provat lite olika med "samma" resultat.

Jag skulle heller inte vilja dalta med säckar inne i vardagsrummet flera gånger i veckan på vintern...
ErikE
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 07 sep, 2006 12:16

Bygg externt förråd

Inlägg av ErikE »

Skulle rekommendera din polare att bygga förråt ute. Dammet kan man säkert leva med, men springa och fylla på hela tiden känns ju ganska surt tycker jag. Har själv fixat förråd som rymmer c:a 25-30 säckar (utomhus) och det är underbart skönt att slippa bära in säckarna och ännu skönare att inte fylla på så ofta.
ErikE
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 07 sep, 2006 12:16

Inlägg av ErikE »

Såg att du frågade "hur funkar det?" och här kommer i alla fall ett försök till svar.

Vi har byggt en "låda" utomhus (plats för c:a 25-30 säckar) och tagit upp ett hål genom ytterväggen där matarskruven går ut till det externa förrådet. Den kamin vi har (EcoTec Tyr) kan fås med matarskruven placerad bakåt från fabrik så installationen är därför mycket enkel.

Kaminen sköter sig därefter mer eller mindre på egen hand. Lite trixigt är det dock att lista ut var optimal placering för termostaten är (men vi har dock kommit på det :)). Visst underhållsarbete krävs självklart, t ex tömning av asklåda, rengöra konvektionsdelar etc men det kan man ju leva med när man kan värma hela kåken med kaminen och slippa slå på de där förbaskade direkt-el elementen som tickar stålar hela tiden!
duccemattias
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 10 apr, 2006 21:38

Inlägg av duccemattias »

Tack för det första svaret som är i rätt riktning.

Hur lång skruv har du och låter den mycket när den går?
Har du några bilder på installationen?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bygg externt förråd

Inlägg av André »

ErikE skrev:Skulle rekommendera din polare att bygga förråt ute.
Kanske finns plats för en friggebod el att det finns förråd/garage som ligger bra till för att göra ett bulkförråd i.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Ser inte problemet med inbyggt förråd. Får i 3 säck åt gången i min kamin och skulle inte vilja bygga onödiga skruvlösningar och annat som bara smular sönder pellets ännu mer innan de hamnar i slutförbränning. Tycker att det känns som att krångla till saker i onödan.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
duccemattias
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 10 apr, 2006 21:38

Inlägg av duccemattias »

Sluta klaga på att ni inte tycker att det är ok med separat förråd. I detta fallet är just ett stort separat förråd ute önskvärt.

Det blir lätt att fylla på, man behöver inte göra det så ofta och man slipper ha pellets inne i vardagsrummet. Beslutet att ha just den lösningen är baserat på att minimera sitt arbete och slippa dalta med pellets inne.

Frågan gäller fortfarande hur det funkar och om det skäl att välja en annan kamin baserat på hur väl ex. en Ecotec Tyr funkar...

Enligt svaret ovan så funkar den utmärkt. Troligtvis kommer det nu bli en sån och är det någon mer som har erfarenheter så är ni välkomna att svara.
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Japp, "hemmabyggarfrasse" har sagt sitt med andra ord.
Industrilösning i vardagsrum är ju ofta snyggt, ljudlöst och exklusivt.......
Du har uppenbarligen ett pannrum baserat på pellets då återstår frågan varför man behöver EN TILL primär värmekälla, funkar det inte så bra eller?

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Tror inte det finns någon pellets i källaren med tanke på:

citat:
Han skall sätta in en kamin i sin kåk med direktverkande el och vill inte damma med pellets i vardagsrummet
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

duccemattias skrev: Jag kör med småsäck till pannan än så länge, och har provat lite olika med "samma" resultat.

Jag skulle heller inte vilja dalta med säckar inne i vardagsrummet flera gånger i veckan på vintern...
Av citat ovan kan man tro att det finns pellets i pannrum redan

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
Skriv svar