Lätt sätt att mäta pelletsförbrukning

Christer_Hagglund
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 26 nov, 2004 12:11
Ort: Bergeforsen

Lätt sätt att mäta pelletsförbrukning

Inlägg av Christer_Hagglund »

Vi är ju många som kör direktmatning från bulkförråd, och det gör att man har svårare att ha koll på sin förbrukning än för er som tex fyller ett mindre förråd för hand.

Jag körde min skruv på direktmatning från vägguttaget, och mätte hur mycket den matade fram på en viss tid, för att på så sätt räkna ut matningen per timme. Sedan monterade jag en drifttidsräknare från Clas Ohlson på samma uttag som skruven. Ger väl ingen exakt siffra på grammet, men det ger iaf en god uppskattning av förbrukningen. :)

Drifttidsräknare
_______________________________________
EuroFire -01 monterad i en TMV Alpha 2 Kombipanna -82
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

Pelletsmätning, cykeldator

Inlägg av peje »

Jag har löst detta med en cyckel-dator,
jag har monterat en cyckel-dator på skruven/motorn,

Sen räknade jag fram vilken diameter/omkrets jag skulle ställa in på datorn för att jag ska få fram det antal kilo som ramlat igenom insället för hur många mil den gått :)

tyvärr var min cykeldator ganska gammal så den hade begränsningar i omkretsinställningen, så jag får att 100 meter är 2 kg men det är ok.
Det fina är ju att man kan använda trippmätaren för veckoavläsning och odometern för årsförbrukning. sen brukar det finnas stopur, snitthastighet mm som man kanske kan ha till något.

cykeldator kostar ca 100 lapp så det är billigt.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Smart... det måste man ju prova..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Smarta tips :D :D Tackar för det :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
kirschler
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 23 feb, 2005 15:50

Mätning av pelletsförbrukning

Inlägg av kirschler »

Tänkte delge mitt sätt att mäta pelletsförbrukningen:

Rotationshastigheten på skruvmotorn är konstant (jag har vägt hur mycket pellets skruven ger per sekund).

Jag använder en 1-wire buss med Dallas-komponenter för att reagera när skruvens motor spänningssätts (220V transformerat ner till 5V).
Har utvecklat ett program som mäter hur länge dallas-proben har spänning vilket gör att jag kan räkna ut hur mycket pellets det motsvarar. Till sist loggar jag allt till en databas från vilken jag kan ta fram statistik.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Lätt sätt att mäta pelletsförbrukning

Inlägg av André »

Christer_Hagglund skrev:Vi är ju många som kör direktmatning från bulkförråd, och det gör att man har svårare att ha koll på sin förbrukning än för er som tex fyller ett mindre förråd för hand.

Jag körde min skruv på direktmatning från vägguttaget, och mätte hur mycket den matade fram på en viss tid, för att på så sätt räkna ut matningen per timme. Sedan monterade jag en drifttidsräknare från Clas Ohlson på samma uttag som skruven. Ger väl ingen exakt siffra på grammet, men det ger iaf en god uppskattning av förbrukningen. :)

Drifttidsräknare
De ä på detta sätt som thermian räknar ut förbrukningen...
Fast den räknar ju ut själv.. :wink: bara kolla på brännarens "färddator" 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

Mätning

Inlägg av peje »

Hej, tänkte bara kolla om någon testat med cykeldator?

Har märk att det skiljer en del på volymvikt när man köper pellets, köper lösvikt från samma ställe, och det är ganska mycket det skiljer.

Kontrollvägde för att justera cykeldatorn och det som skulle ge 2 kg gav nu 2,1 kg, dvs 5% mer.
Gjorde flera mätningar nu och innan så det måste vara något med pelletsen.
Kan oxå vara storleken.

Detta gör det svårt att mäta oavsett vilken mätare man har och räknar tid/varv på skruven.

Fler ideer på mätverktyg?

/p
Ecotec A3 20 kW, Parca Norrahammar -75, SAAB BioPower och etanol i gräsklipparen....
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Varför inte någon form av vipplucka (med fjäder eller motvikt) som släpper lämplig vikt pellets ner i fallröret (säg 1 gram) kopplat till en stegräknare eller liknande! Då borde man få ganska exakt mätning.
:idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :!:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vid ny pellets leverans får man mäta o väga pelletsen sen ställa in de nya värdet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev:Vid ny pellets leverans får man mäta o väga pelletsen sen ställa in de nya värdet..
Fungerar bra för de som har säck, men de har ju inte problemet som vi "bulkkörare".

När du får ny leverans så finns det ju hos de allra flest pellets kvar i förrådet. Detta gör det ju lite svårare att veta när kommer det ut pellets från den senaste leveransen eller är det fortfarande den "gamla" pelletsen som kommer. Min förrådsskruv har tre öppningar (tror jag, var ett tag sedan jag såg den) och jag vet inte från vilken öppning pelletsen hämtas. Det varierar, oftast tas det från den innersta trots att det finns mest med pellets vid den första....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fungerar bra för de som har säck, men de har ju inte problemet som vi "bulkkörare".

När du får ny leverans så finns det ju hos de allra flest pellets kvar i förrådet. Detta gör det ju lite svårare att veta när kommer det ut pellets från den senaste leveransen eller är det fortfarande den "gamla" pelletsen som kommer. Min förrådsskruv har tre öppningar (tror jag, var ett tag sedan jag såg den) och jag vet inte från vilken öppning pelletsen hämtas. Det varierar, oftast tas det från den innersta trots att det finns mest med pellets vid den första....[/quote]

Iof men när jag kollade ifjol(storsäck) o kollade nu i år med bulk så har vikten legat mellan 675-678 kg/m3..(solett)
Så för egen del så blir de hyfsat exakt iaf..
De blir typ 5 kg felmarginal på 1000 kg... Annars går de då snabbt att göra detta test då o då om man vill..
På Thermian ä de bara att he slangen ovanför en hink starta skruven manuelt då går den i 15 minuter... Sen ä de bara att väga o ta de ggr 4 så har man värdet man ska lägga in i brännaren..
Alltså kg/timme... :wink:
Nu är mitt värde 17,3kg/tim..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André:

Verkar smidigt med brännare där tillverkaren/konstruktören har tänkt till före tillverkning och stoppat in en "massa" roliga/nyttiga funktioner.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Hej!

kan rekomendera en driftidsräknare från ClasOhlson som jag kopplat in mellan
PLC skåpet och externa matarskruven. Byggde till och med in den i en liten
sygg platslåda, också den från ovan nämnda företag.
Total kostnad på omkring 250:- + lite arbete...
Sen gäller det ju att räkna/mäta upp hur många kilo skruven ger per timme.
Jag har mätt upp detta till 8,76Kg/timme. Sen är det enkelt att hålla lite
koll på förbrukningen.
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Re: Pelletsmätning, cykeldator

Inlägg av Newlund »

peje skrev:Jag har löst detta med en cyckel-dator,
jag har monterat en cyckel-dator på skruven/motorn,

Sen räknade jag fram vilken diameter/omkrets jag skulle ställa in på datorn för att jag ska få fram det antal kilo som ramlat igenom insället för hur många mil den gått :)
Hej
Detta var smart. :wink:
Nå´n som har en bild på själva infästningen av magneten och sensorn?

Tack på förhand // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

Re: Pelletsmätning, cykeldator

Inlägg av peje »

Etanolist skrev:
Hej
Detta var smart. :wink:
Nå´n som har en bild på själva infästningen av magneten och sensorn?

Tack på förhand // Micke
Hej, jag har bar satt en vanlig magnet med barnens häftmassa på motortappoen och satt sensorn på lagom avstånd, inte jätte snyggt.
Men jag ska fixa ett kort under veckan så får du se 'installationen'

/P
Ecotec A3 20 kW, Parca Norrahammar -75, SAAB BioPower och etanol i gräsklipparen....
Skriv svar