Förvarning av småsäck på pall

Skriv svar
di5majo
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 17 maj, 2006 07:32
Ort: Karlstad

Förvarning av småsäck på pall

Inlägg av di5majo »

Är det något man bör tänka på inför sin första leverans av pellets i småsäck på pall? Dvs kan de stå ute ett tag? Hur tål de väderförändringar så som regn, snö, solsken, osv? Om en säck är trasig (odefinierad storlek på hålet) förstörs pelletsen då vid nederbörd?
Kan man rent utav ha en pall ute med pellets stående året runt?
Ariterm Biomatic 20+ med MAFA veckoförråd.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Om där är hål i säcken och det inte finns ytterligare skydd så blir pelletsen förstörd i den säcken. Du ska kunna ha pelletsen utomhus om säckarna är hela och om det är skyddsplast runt pallen.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Svenconi
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 09 sep, 2006 22:05
Ort: Bara, Skåne

Inlägg av Svenconi »

Det får alldeles utmärkt. Jag har haft mina pallar stående utomhus under ett år, och trots ösregn har inga pellets blivit skadade.

Jag har dock en presenning över, annars hade det nog blivit skador
Värmebaronen XPP 20 med Janfire Flex-A
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Min leverantör har hela gårdsplanen full med pallar som står utomhus året runt.
En presenning kanske inte är dumt som ett extra kråkskydd.

Fast då får det bli en vit, de gröna är bara för fula. :wink:
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Inlägg av CTC Total -83 »

Se upp med fåglar. Har ett gäng skator som kommit på att de kan hacka sönder påsarna, vilket de gjort vid ett flertal tillfällen. Nu har jag en presenning samt en gammal plastmappar över säckarna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

CTC Total -83 skrev:samt en gammal plastmappar över säckarna.
En vaddå förnågot????? :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Inlägg av CTC Total -83 »

plastmatta skulle de va :D
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

CTC Total -83 skrev:plastmatta skulle de va :D
OK då förstår jag, fick inte riktigt ihop det där med plastmappar......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Om man har sett en pelletsfabrik någon gång behöver man inte undra. Här på Neova i Vaggeryd står flera tusen pallar utomhus året om.
Men som sagt, ett kråkskydd är nog inte fel! Surt om de hackar sönder de dyra säckarna. På tal om dyra förresten...

2004 Dec: 1700:- /pall
2006 mars: 1900:- /pall
2006 sept: 2188:- /pall

Man borde köpa på sig en hel långtradare med pallar innan de kostar 3000:- /pallen
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Snart får man börja smyga dit på natten å sno några säckar...hårdvaluta... :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
peoe
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 30 maj, 2006 23:16
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Jag köpte 8 pall, har plats för hälften hemma och resten placerade jag på ett företag på industriområdet brevid på bekvämt pall-lyftaravstånd (100m).

De som stått utomhus har stått knappt en vecka. Köpte presenning samma dag, men har inte kommit åt pallarna eftersom de står inlåsta. Inspekterade idag och konstaterade att fågelkräken varit på minst 8 säckar. Ytterligare ett tiotal verkar ha blivit fraktskadade (repor som inte synts förrän regnet kom...)

Så på med gaffa-tejp på alla hål jag kunde hitta, på med plattan som agerat rutchbana till säckarna och sist en presenning ovanpå hela härligheten. Surt att betala för 20 säckar i onödan. Hoppas fåglarna lämnar presenningen ifred, annars får jag skaffa luftgevär...
Hus från 1928, tillbyggt på 70talet, totalt 350m2
Panna: Effecta 220
Brännare: Ecotec 20
Sol: Sfinx 60 rör
Acktank: 750BBS 90mmPUR
Laddomat 21, 4vägssjunt
Förråd med pallkragar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag inspekterade de säckar som jag har hemma (prov- och bonussäckar).
De är inte lufttäta, finns en massa små hål och en och annan repa i plasten. Tror inte att de skulle klara att ligga utomhus utan något ytterligare skydd.

Så skall man lagra sina pellets säckar utomhus så krävs nog att man kompletterar med en pressening för att de inte skall bli fuktskadade.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Magnus23
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 26 nov, 2022 09:54

Re: Förvarning av småsäck på pall

Inlägg av Magnus23 »

Och vad tror ni om plasten under säckarna, den som ligger på själva pallen? Är den nödvändig för att slippa få upp fukt ur backen? Saken är den att jag inte vågade köra hem hela pallar (hemleverans var tydligen uteslutet i år, i varje fall där jag bor) utan plockade ner dem på släpet och travade på nya torra pallar hemma (utomhusförvaring med pressenning) men glömde lägga plast PÅ pallarna. Nu tänkte jag stapla om och lägga byggplast under, men det blir en ryggknäckare och jag vet inte om det är nödvändigt. Förr om åren när vi fått hemkört så har det legat plast på botten under säckarna. Nu är de som sagt var staplade på torra pallar med en pressenning över men ingenting under. Vad tror ni? Ska jag stapla om?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Förvarning av småsäck på pall

Inlägg av Roli »

Jag kör numera med säckar som ligger ute på pall med endast presenning över. Dock så står pallen under mitt carporttak så det är lite "fusk" där, men det har hittills inte varit några problem.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Magnus23
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 26 nov, 2022 09:54

Re: Förvarning av småsäck på pall

Inlägg av Magnus23 »

Tackar för svaret
Skriv svar