Pelletsförrådsbygge

Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Pelletsförrådsbygge

Inlägg av Grimreaper »

Så, då var jag tillbaka med lite frågor då.. 8)

Har kalkylerat lite på förrådsutrymmet, och jag tror jag ska kunna få ni ett förråd som, om man räknar på innermått, och golvlutning i botten får in 10kubik.
Men då ska ju golvlutningen till. Frågan är då hur pass stor den måste vara. Jag funderar på att skippa bottenskruv(flex) och helt enkelt köra ner medföljande skruv ner i förrådet (kommer att stå så pass till att man enkelt kan göra detta och den kommer att slå i botten på förrådet). Detta för att minska kostnaden samt även eventuella problemkällor.

Problemet med detta är ju att man måste se till så lutningen får in emot platsen där skruven "landar" på botten. Och jag är lite rädd att detta kommer ta så pass mkt plats att jag inte kommer över de 7 kubik jag minimi vill ha ut ur förrådet i pelletsmängd, pga den lutning som jag tror krävs.

Kan man inte klä in botten(de lutande planen) med någon typ av tunn, högpolerad plåt för att minska friktionen mot väggarna på golvet? Och därigenom kanske ha en något mindre lutning. Eller gör friktionen pelletsen emellan att den ändå blir "trögflytande" ?
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Som tidigare sagts: Strunta i bottenlutningen, krånglar bara till konstruktionen samt minskar pelletsmängden som går att ta emot. Enda nackdelen som jag själv har upplevt (har kört med planbotten i över åtta år) är att man får gå in och "skotta" lite mot slutet, men det är allt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Fast ska man göra en sån lösning för man bygga in en dörr så man lätt kommer åt att skotta. lite jobbigt att hålla på med skottning oxå :P
Liten lutning lär det bli...ska kalkylera på hur mkt jag kan fixa dit. Bara en liten lutning ger ju lite fördelar även vid manuell skyffling av träbitarna.. :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
elbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 13 mar, 2006 09:36
Ort: Varberg

Inlägg av elbe »

Pelliflex är ett pelletsförråd med lösning på detta:

http://www.pelliflex.com/

Kanske inte så lätt att bygga själv...
Diom el/olja 1987, Infraheat 2000 installerad 2006, Mafa miniförråd. KW dragbegränsare. Shuntautomatik Thermomatic CBJ.
Bor i Halland.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Bygga är enkelt, bara man har en någorlunda skiss i skallen klar för sig. Köpa är inte värt det pengamässigt. Ett förråd kostar mellan 10-20.000 och dom pengarna tar oerhört lång tid att "tjäna tillbaka" sett till billigare inköp av pellets. Bygga själv (om man slipper köpa flexskruv å annat krafs) så kommer man undan med någon tusing...ännu billigare om man har kontakter för billigare inköp av träprodukter :)

Vilket för in mig på en annan fråga. Vilken dimension rekommenderas för skelettet till förrådet? räcker det med 45*90 eller 45*120 för reglarna?
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag skulle nog köra på 120, det är inte så stor belastning men en del har råkat ut för tråkigheter när vissa galningar fyller på pellets (finns några exempel i arkivet). så det är lika bra att göra det stadigt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Grimreaper skrev:Ett förråd kostar mellan 10-20.000 och dom pengarna tar oerhört lång tid att "tjäna tillbaka"
Visst är det så, men det finns ju andra aspekter som t.ex. att man slipper kånka säckar och fylla på varje vecka och att man slipper damm överallt i pannrummet.
Speciellt om man har en modern panna som inte behöver sotas/askas ut så ofta är det smidigast med bulk.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Mjo, den aspekten ska man oxå räkna in. Men att bygga det själv är en liten tjusning i sig också.

Man är väl en man för tusan.... :wink: :lol:
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Jag skulle gärna köpa ett färdigt koncept istället för att bygga själv, men jag har inte funnit något bulkförråd som går in på 1.83 m i höjd... :cry: MAFA, Pellistore etc verkar alla ligga på minst 1.90 i takhöjd. Tips någon? Har i övrigt 3.5 x 2.4 m att leka med.

H
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

xabre skrev:Jag skulle gärna köpa ett färdigt koncept istället för att bygga själv, men jag har inte funnit något bulkförråd som går in på 1.83 m i höjd... :cry: MAFA, Pellistore etc verkar alla ligga på minst 1.90 i takhöjd. Tips någon? Har i övrigt 3.5 x 2.4 m att leka med.

H

Pellistores förråd....
Höjd 2,0 m, kan tas ned till 1,8 m, men man förlorar då cirka 600 L i volym.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Tack Micke, men det står 1.90 m som lägsta höjd på Janfires hemsida (varierbar 1.90-2.00m)? I brochyren "Pelletsförråd 2005" (Bioenergi Nr 3, 2005) anger de 1.85 m som lägsta höjd på Pelistore... Om jag tänjer på gränserna och tar bort den tidigare ägarens spånskivor i taket (träbjälklag under) kommer jag kanske upp till 1.83... :cry:

Mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Ny fråga ang inblåset. förrådet blir ca 2m in sett från inblåset (och ca 2.6-2.8 meter på bredden), och frågan är hur man ska låsa frågan ang dämpning. Har tänkt köra med ett inblåsrör som är konat invändigt, dvs röret blir större så pelletsen tappar fart när det kommer in. Jag skulle tro att lastbilen kommer att max kräva slang som blir en 3-4 meter kanske så trycket är itne alltför högt.
Ska man ha en ränna och/eller dämpmatta eller är trycker så pass lågt (beror kanske på chauffören iofs) att man kanske bara behöver en matta eller dylikt i motstående vägg från inblåset?
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har en åkdyna som ungarna åker med på vintern 50 cm från väggen o de funkar mycket bra.. Rännan är bra för att få bättre spridning åt sidorna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Någon form av dämpmatta skall du alltid ha längst in i förrådet.
Om du sedan behöver ränna eller ej ser man efter att man har provfyllt förrådet. Med en ränna så blir förrådet alltid fyllt längst in, utan ränna kanske man får en "pelletspuckel" någonstans ungefär halvvägs i förrådet. Exakt hur det kommer att bli i ditt förråd beror på hur förrådet ser ut, längd, bredd, höjd och placering av inblås och avluftning. Allt detta styr hur väl pelletsen kommer att fylla just ditt förråd.

Själv körde jag ett antal fyllningar i mitt förråd innan jag monterade en ränna. Jag tycker att du skall prova utan, det går alltid att komplettera med ränna efteråt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
HattSmugglarn
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 21 maj, 2006 08:57
Ort: Piteå

Inlägg av HattSmugglarn »

Jag vet att när dom tog fram pelliflex hade dom problem med fyllningen ända till dom satte in inblåsningsdämparen istället.
Skriv svar