ctc total + Viking 9990

Kaleb
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 19 jan, 2005 23:19

ctc total + Viking 9990

Inlägg av Kaleb »

Hej ! jag har en panna som heter ctc total och har nyligen börjat att elda med pellets, till den pannan finns det en oljeeldningsbaffelplåt som ska sitta i när man eldar med olja.Nu undrar jag om det finns nogon som vet om denna plåt skall/behövs användas när man eldar med en pelletsbrännare ?
Sen undra jag om det finns nogon som har erfarenhet av Viking 9990
är det en bra, fungerande och ekonomisk brännare ?
Finns det nogon som har bra erfarenhet om inställningarna för bästa verkningsgrad då det gäller, gångtiderna, drift,uh,arbetstemp, fläktinst. m,m
Tacksam för svar.
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

CTC total

Inlägg av Roger »

Hej

Jag har en gammal ctc 265b som är snarlik din panna. Jag har satt dit baffelplåten mellan vedoch oljedelen. Rökgaserna får då en något längre väg att gå och således avlämnar de mer energi när den sitter där. Åtminstone är det så enlig mina teorier.

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Låter rimligt det där...

Pelle. ska vi inte sätta upp en FAQ sida/inlägg om just denna typen av frågor?

Säkert en massa annat om dragbegränsare osv...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Ja tobben - det vore nog bra!
Du kanske kan börja snickra på ett sånt inlägg så kan andra fylla på sedan?

'FAQ - Vanliga frågor om pelletseldning' eller nåt
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

O shit nu fick jag det jobbet :lol:

Får bli till nästa vecka då...

Flyga till tokhult idag... bränna ner oljetanken i helgen.... *pust*
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Lothis
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 13:27
Ort: Partille/Göteborg

Inlägg av Lothis »

Har själv en CTC Total panna och kan bekräfta att om du tar ur oljebaffeln sticker rökgastemperaturen upp något i hästvägar... :shock:

Dock måste du ha tillräckligt drag genom pannan annars finns nog risk för överehettning.

Rådet blir alltså:
Testa med oljebaffeln i, Fungerar det - toppen! :D Om inte... tja ny panna eller onödigt mycket pelletsförbrukning... :cry:
Janfire Flex-A i en CTC Total
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag har oxå CTC total och jag har både den övre och nedre plåten i ..
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Lothis
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 13:27
Ort: Partille/Göteborg

Inlägg av Lothis »

Notti,
vad har du för rökgastemp ut ur pannan :?:
Nyfiken då jag har lite svårt att få min brännare att fungera riktigt som jag vill... :(
Janfire Flex-A i en CTC Total
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Lothis skrev:Notti,
vad har du för rökgastemp ut ur pannan :?:
Nyfiken då jag har lite svårt att få min brännare att fungera riktigt som jag vill... :(
Rökgasen mätte jag igår efter sotning och rengörning och den kom upp i ca 210 grader ..och det är så jag vill ha det oxå i och med om jag sänker rökgasen så blir det för kallt uppe i skorsstenen ..jag vill ha ca 90 grader 1 meter ner i pipan
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Kaleb
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 19 jan, 2005 23:19

ctc total

Inlägg av Kaleb »

Hej igen!
Jag kör med båda plåtarna insatta i panna nu tror att det är nog bäst så, angående rökgastempraturen så har jag inte hunnit kollat den, har inte införskaffat en termometer ännu men jag ska, så jag återkommer senare angående det.
___________________________________
ctc total och viking B16 (9990)
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

Hej Kaleb jag kan väl säga som så att jag kör en ecotek A-4 i min CTC total och med baffelplåten i annars drar rökgastemen iväg jag ligger med baffeln i på ca 250gr med helstängt spjäll det är lite för hög temp men man kan och jag skall väcka en plåt (dragspelsmodell)som man trycker in i rökgasutgången och torde då få ner tempen pga det yttligare motstånd som då blir ,värt att testa iallafall, man bör nog inte hålla så mycket under 200 gr om man vill ha en frisk skorsten,om du har en panna som jag (-85:a)vilket du verkar kunna ha så vet du att rökgasspjället inte sänger fullt vid helstängt läge,sådan konstruktion.
annars kan man prova att ha 2 st bafflar som är ihopsvettsade med mellan plåtar där röken får gå in och möta motstånd.
skall prova lite olika metoder framöver.
( jag har en skorsten på ca8 meter hög och arean ca;270x150 tror jag det va. en vedpipa och bra drag)
KOMMENTARER/IDEÈR???!! bra forum!! mvh: UB.
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

vad det gäller överhättning borde det ej vara något problem om man har styrning och givare till brännaren samt att den är någotsånär injusterad..
ang pelletsförbrukning, för min del gjör jag av med ca: 16-20kg /dygnet
räknat på 14 dygn med skiftande utetemp från +5 till-8 gr.(mest minusgr)
uppvärmd yta 167kvm.1 plan med radiatorer + källare med enbart v-buren golvvärme innetemp 22-24gr, intresant eller inte ???
Mvh : UB 8)
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Det här som UB tar upp att man kan prova lite med att svetsa ihop 2 st bafflar har jag oxå funderat på ..men jag har lite anorlunda idé ..jag ska prova att göra en baffel så att man tvingar röken att gå en vända till mellan plåtarna
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

JA! Notti det är en ide som är värd att prova lite av samma princip,det handlar ju om att få gaserna att gå en lång väg så att mer av värmen stannar i pannan.
vilket årtal är din panna ifrån? jag tänkte om den är av senare modell för du nämner 2 st bafflar det kanke skiljer något mellan årsmodellerna jag vet ej? vad jag vet finns det bara 1 st till min sitter upptill
sen har jag rostern i botten men den har jag kastat ut.
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Kollar upp årsmodellen ikväll ..sitter på jobbet just nu
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar