Ny användare av pellets

Skriv svar
Spång
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 30 maj, 2006 18:23
Ort: Sala

Ny användare av pellets

Inlägg av Spång »

Tjena

Är det någon som har en bra beskrivning på ett pelletsföråd
jag ska bygga det i källaren vill att det ska rymma ca 8kub.

Jag ska ha en viking bio brännare kan man ha skuven till den direkt i stora förådet eller måste det vara ett mellen föråd före brännaren någon som vet??

:idea:
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Re: Ny användare av pellets

Inlägg av Grimreaper »

Spång skrev:Tjena

Är det någon som har en bra beskrivning på ett pelletsföråd
jag ska bygga det i källaren vill att det ska rymma ca 8kub.

Jag ska ha en viking bio brännare kan man ha skuven till den direkt i stora förådet eller måste det vara ett mellen föråd före brännaren någon som vet??

:idea:
Jag ska själv bygga förråd och hade tänk köra den den medföljande skruven direkt ner i förrådet. Enligt lite folk jag snackat med, så går det bra, och är tom bra för skruven själv eftersom motorn inte blir belastad av 3m extra flex skruv eller annat som kopplas på för att förlänga den.

Dock så krävs det att man bygger förrådet så pelletsen inte sprids ut på en alltför stor yta längs botten, och det tar plats. Har själv suttit och räknat lite på min egen yta och ev tvingas jag lägga en bottenskruv iallafall för annars blir det knapert att få ihop mer än 6-7 kubik (ca 3-4 ton) tyvärr.
Jag har för mig att man måste ha ganska skarp lutning för att pelletsen ska glide ner och det tar mkt utrymme.

Frågan är ju en kostnadsfråga likaså. Vad kostar det att köpa 2 meter flexskruv tex för att lägga i botten?
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Själva flexskruven och röret kostar inte så mkt men sedan skall du ha en motor som driver och infästningar i ändan av skruven. Säg 4´ för motorn, 2´ för infästningar och utkast + 500:- för spiral och rör.

På grund av kostnaden för motorn bygger de flesta en lång skruv istället upp till 10 brukar fungera bra. En budgetvariant blir att skotta pellets när det behövs. Eller att hitta en billigare lågvarvig motor (som klarar belastningen) och bygga kopplingar själv. :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Stugsittaren skrev:Själva flexskruven och röret kostar inte så mkt men sedan skall du ha en motor som driver och infästningar i ändan av skruven. Säg 4´ för motorn, 2´ för infästningar och utkast + 500:- för spiral och rör.

På grund av kostnaden för motorn bygger de flesta en lång skruv istället upp till 10 brukar fungera bra. En budgetvariant blir att skotta pellets när det behövs. Eller att hitta en billigare lågvarvig motor (som klarar belastningen) och bygga kopplingar själv. :)
motor? Det är väl bara å koppla in flexskruven till den medföljande skruven på 2.3 meter som följde med brännaren? Den bör väl orka med en extra belastning på 2 meter skruv eller?
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Tveksamt om den lilla motorn klarar mer är 3-3,5 meter? De som har större erfarenhet får reda ut det ytterligare. Det beror lite på hur stort motstånd skruven får i botten av förrådet. Hade du tänkt ha flera öppingar? Att ersätta flexskruven med en som räcker hela sträckan (utan skarv) är ett billigt sätt att undvika framtida problem.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Grimreaper skrev:
Stugsittaren skrev:Själva flexskruven och röret kostar inte så mkt men sedan skall du ha en motor som driver och infästningar i ändan av skruven. Säg 4´ för motorn, 2´ för infästningar och utkast + 500:- för spiral och rör.

På grund av kostnaden för motorn bygger de flesta en lång skruv istället upp till 10 brukar fungera bra. En budgetvariant blir att skotta pellets när det behövs. Eller att hitta en billigare lågvarvig motor (som klarar belastningen) och bygga kopplingar själv. :)
motor? Det är väl bara å koppla in flexskruven till den medföljande skruven på 2.3 meter som följde med brännaren? Den bör väl orka med en extra belastning på 2 meter skruv eller?
Motorn till janfire skruven ser då likadan ut som thermias stora så den klara nog en flexskruv på 12 meter.. Stugsittaren tänker på ctc/thermias lilla motor o då är det max 3 meter som gäller..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Motorn till janfire skruven ser då likadan ut som thermias stora så den klara nog en flexskruv på 12 meter.. Stugsittaren tänker på ctc/thermias lilla motor o då är det max 3 meter som gäller..
Tack för att du klargjorde det. Jag hade ingen aning om att Janfire körde med en så stor motor som standard. Håller du med om min rekommendation att inte skarva flexskruven? :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Får kika vad flexskruven kostar och så först :). Annars får man köra enkla lösningen att köra ner skruven ner i boxen å behövs det får man väl skotta.

Lite beror på hur pass stor vinkel man behöver ha?
takhöjden är ca 2.2 meter i pannrummet å räknar man bort höjden på fönstret å lägsta punkten på inkommande bulkanslutning så lär jag få en pelletshöjd på ca 1.8-1.9 meter kanske.
Hade tänkt starta lutningen på ca .4 meter, men det är kanske för lite?
Kan man behandla ytan så den blir mer glatt så pelletsen finner så lite motstånd från väggen som möjligt?, typ en färg som ger hård, glansig yta kanske?
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
André skrev:Motorn till janfire skruven ser då likadan ut som thermias stora så den klara nog en flexskruv på 12 meter.. Stugsittaren tänker på ctc/thermias lilla motor o då är det max 3 meter som gäller..
Håller du med om min rekommendation att inte skarva flexskruven? :wink:
Ja den ska man nog inte skarva med janfire´s orginal skruv..

Grimreaper du behöver alltså ca 5 meter skruv totalt??

Flexskruv (rör o skruv) kostar ca 200:-/m
90° böj 400:-
Förrådsrör på 3 meter med kärnrör ca 650:-
Adaptersats för motorn ca 500:-

Så det skulle bli ca 2000:- för skruven
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar