Startfördröjning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Det är lika för mig. Janfires gamla modeller hadde tydligen underhållslåga på alla lägen. Varför tog man bort det :roll:
Sen en fråga till Agerod. Har du sett en installation av pellux o janfirebrännarn :?: Ska jag behöva stosa ut brännarn? Tycker att lågan går direkt upp i turbolatorerna. Jag andvänder lågriktaren men har även provat elda utan och märker ingen skillnad. Skulle va kul att höra hur andra med samma grejer gjort...
Hälsn. Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

När Janfire fick eltändning, införde man det man kallar sommar- resp vinterläge. Vid låga effektuttag stannar brännaren helt, vid högre effektuttag, går brännaren på sparlåga. Det kanske skulle behövas 'vinterläge' även vid lägsta effektuttaget, kanske nåt att föreslå Janfire?

Jag har förstått att det är många som vill ha sparlåga även på lägre effektuttag. Det man kan göra är att justera ner pelletsmatningen så långt det går, då sänker man effekten på alla effektlägena. En sådan justering kanske kan vara bra i trånga pannor och ifall man inte behöver stora effektuttag. Man får lite längre gångtider och det blir lägre rökgastemperaturer. Det behövs dock en intrimning av brännaren efter det för att få en bra förbränning.

Gustav, nej jag har inte sett nån installation i Pellux. Enligt panntillverkaren skall det inte behövas distansstos om inte brännaren är framåtbrinnande, Janfire borde alltså fungera bra utan vare sig distansstos eller lågriktare.

Vad menar du med att du inte märker nån skillnad med eller utan lågriktaren? Är det rökgastempen eller verkningsgraden eller pelletsförbrukningen eller...

Märker du ingen skillnad, kan du väl köra utan lågriktare? Lågriktaren gör ju brännaren framåtbrinnande och enligt Nibe skall man då använda en distansstos.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

HEJ. Jag menar rökgaserna och sotbildning på pannväggarna. Jag köpte ju panna och brännare som paket och då var lågriktaren med,tog då för givet att den då skulle andvändas :roll: Trodde att gaserna skulle nå djupare och på så vis stanna kvar lite längre i förbränningsutrymmet. Från början körde jag utan stos men tyckte att brännarn blev varmare än den nu blir med stosen :?: (termokontakten löste vid nåt tillfälle)Har alltså inte direkt fått rådet att andvända stos,utan prövat mig fram själv.
Skulle vilja ta ut nån duktig installatör och göra om inställningarna på brännarn nu när man själv har lite mer kött på benen...
Hälsn. Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Charlie skrev:Men det är väl i princip vad du har på läge 3 & 4. Jag saknar dock ett vinter läge på lägsta effekten. När jag kör på 2an (eller 3an) blir effekten i högsta laget för min panna och verkningsgraden sjunker.
Nu kan jag svara på min egen fråga :wink:

Jag har faktiskt fått svar på ett mail jag skickade till Janfire. Det roliga är att jag fått två svar från olika personer på Janfire!! Svaret var följande:
Effekten går att med enkla medel. Det finns en effekt potentiometer som installatören enkelt kan sänka effekten 20 %. Brännaren skall efter detta trimmas om. Skulle detta inte vara tillräckligt finns en annan proom ( Program ) att byta till, och samma procedur med installatören.

Ska fundera på att göra detta, för i såfall skulle jag kunna köra på läge 3 när jag vill undvika startfördröjningen (t.ex. om man ska tappa upp ett bad).
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Agerod skrev:Det man kan göra är att justera ner pelletsmatningen så långt det går, då sänker man effekten på alla effektlägena. En sådan justering kanske kan vara bra i trånga pannor och ifall man inte behöver stora effektuttag. Man får lite längre gångtider och det blir lägre rökgastemperaturer. Det behövs dock en intrimning av brännaren efter det för att få en bra förbränning.
Det var så jag menade med ovanstående....
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Agerod skrev:
Agerod skrev:Det man kan göra är att justera ner pelletsmatningen så långt det går, då sänker man effekten på alla effektlägena. En sådan justering kanske kan vara bra i trånga pannor och ifall man inte behöver stora effektuttag. Man får lite längre gångtider och det blir lägre rökgastemperaturer. Det behövs dock en intrimning av brännaren efter det för att få en bra förbränning.
Det var så jag menade med ovanstående....
Sorry, läste nog lite slarvigt....
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Skriv svar