Sämre förbränning senaste veckorna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Sämre förbränning senaste veckorna

Inlägg av Pocca »

Hej!

Hittade ingen lämplig tråd att kapa så därför denna nya...

Installerade min Eurofire i oktober och efter finjusteringar de första två¨månaderna hittade jag "den optimala" inställningen för mitt hus (min panna). Den har puttrat klockrent resten av vintern.

Men.....de senaste veckorna då det blivit varmare ute och jag bara kör varmvattnet med pannan har jag märkt "kolbitar" i den annars så fina askan. Dvs inte helt förbrända pelletsbitar. De är dock kol så de har brunnit så att säga men de är inte finfördelade och synns således.

Vad kan detta bero på? Är det den varmare luften som gör att draget i skorstenen minskar? Om det är det eller ej, har ni några tips på hur jag åtgärdar detta så att förbränningen återigen blir "optimal"?

Mvh P-O
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
richthofen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 02:35
Ort: Västra Götaland

Inlägg av richthofen »

Du är inte ensam... Precis samma symptom här, kör bara för varmvatten och har små kolbitar inblandat med den ljusgrå askan. Det är nog så att det blir sämre drag pga minskad tempskillnad inne och ute. Mistänker även att den högre luftfuktigheten ute spelar allan (högre fuktkvot i pelletsen då den "suger" åt sig vilket iof är helt naturligt). Har inte provat att höja fläkten men det måste finnas pers med erfarenhet av sommarkörning ???
Eurofire-06, Diom DT Keramik-91, 200l beredare pådockad. 175m2+84m2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vad jag har märkt är att draget ju såklart är lägre men då jag har dragluckan justerat till minsta draget jag jag inte samma problem.

Men det borde helt klart vara ett "för-lite-luft"-problem som jag ser det, alltså bör man skruva ner för matningen lite eller upp för luften lite.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar