Lyckade installationer?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kungen_72
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 20:07
Ort: Gamleby (norra småland)

Lyckade installationer?

Inlägg av Kungen_72 »

Efter mycket disskutioner om sot problem har det blivit väldigt tyst nu på forumet, kanske det fungerar bättre nu!
Vore kul att få lite mer feedback från er som installerat ecoflex och där det fungerar bra.
Har en ecoflex som står i garaget och väntar på montage.
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Inlägg av schrunken »

Jag har installerat själv för ca. 1,5 månad sedan, första veckorna körde jag den som ren elpanna men sista månaden har jag bränt pellets i den.
Har inte haft några bekymmer hittills, förutom ett par driftstopp pga av att slangen från skruven hade lite knasig böj, detta har dock inget med pannan att göra.
Idag sotade jag pannan för första gången, fanns en tendens till skorpa (sintring antar jag) i brännar kroppen, jag förmodar att det i första hand beror på pellets kvaliteten (Laxå pellets) om det kvartsår ska jag prova något annat fabrikat.

Två saker har jag noterat som skulle kunna vara lite negativt:
Varmvatten kapaciteten, tex fylla ett badkar, (har visserligen spärrat elpatronen till 0kW) men jag upplever att pannan tappar mycket temperatur innan den hinner elda ikapp.
Det skulle säkert avhjälpas om elpatronen kopplades in när temperaturen sjunker för mycket men då hade jag köpt en elpanna istället.

När utetemperaturen är tillräckligt hög slås värmen av och cirkpumpen stannar men jag upplever ändå att shunten (ESBE) släpper igenom lite värme trots att den är helt stängd enligt skalan. Eftersom det är ett hus från 1958 är självcirkulationen i rören ganska bra och det gör att onödig värme lämnar pannan.

I övrigt är jag nöjd med Ecoflexen, reglerautomatiken med inne och utegivare fungerar otroligt bra.
Enkel att installera, mycket bra menyer.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

Har också en EkoFlex i garaget som ska installeras så fort jag får tid.
När utetemperaturen är tillräckligt hög slås värmen av och cirkpumpen stannar men jag upplever ändå att shunten (ESBE) släpper igenom lite värme trots att den är helt stängd enligt skalan. Eftersom det är ett hus från 1958 är självcirkulationen i rören ganska bra och det gör att onödig värme lämnar pannan.

Ett sätt att förhindra självcirkulation är att montera en backventil, självcirkulationen orkar inte öppna backventilen.

En annan fråga, sitter inte shunten urbota dumt placerat, mitt för sotluckan, tilloppet går tom över askluckan så man kan inte lyfta den rakt uppåt.
CTC EcoFlex.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

schrunken skrev:
Två saker har jag noterat som skulle kunna vara lite negativt:
Varmvatten kapaciteten, tex fylla ett badkar, (har visserligen spärrat elpatronen till 0kW) men jag upplever att pannan tappar mycket temperatur innan den hinner elda ikapp.
Vilken effekt kör du brännaren på??

Om alla effekt lägen aktiveras med min runt 10 kW, låg på 15 kW o hög på 20 kW så ska det inte va nå problem med vv när väl brännaren kommit igång helt o de gör den på ett par minuter.. Annars går det gå förbi pannan o höja börvärdet innan bad så den startar innan man börjar tappa..

Med alla lägen aktiverade går hög i först när pannan sjunkit 10/11°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Det spelar ganska stor roll frö vv-kapaciteten vilken börtemp du valt i pannan. Om diffen mot önskad vv-temp är för liten får du dålig med buffert.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Inlägg av schrunken »

Jag kör brännarn på fabriksinställningen, dvs 15 kW högeffekt och 9 kW på lågläget.
Panntemperaturen är satt till 80 grader, när pannan går ner till 75 grader startar brännaren med lågeffekt.
Om temperaturen sjunker ytterliggare ett antal grader under börvärdet går brännaren över till högeffekt om jag har förstått manualen rätt.

Jag har inte hunnit undersöka hur mycket temperatur pannan tappar när man fyller badkaret (eftersom jag är i badrummet då).
Men naturligtvis spelar det roll hur snabbt man tappar.
Vid duschning, diskning etc. har jag inte haft några som helst problem.

Vore intresant att veta vad ni andra har för inställningar på era pannor, har ni tex. elpatronen aktiverad?
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

schrunken skrev:Jag kör brännarn på fabriksinställningen, dvs 15 kW högeffekt och 9 kW på lågläget.
Då skulle jag ställa hög 20 låg 15 o min 9 kW
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

schrunken skrev: Vore intresant att veta vad ni andra har för inställningar på era pannor, har ni tex. elpatronen aktiverad?
Kör också på fabriksinställning än så länge, så snart installatören blivit frisk (sjuk) så kommer han och trimmar in min Biomatic.

Men jag testade VV-kapaciteten häromdagen med bara pellets, dvs ingen elpatron inkopplad. Tappade upp ett badkar med i princip fullt flöde, blandventilen vid panna ställd på knappt 60 grader. När det återstod ca 10% så började man märka att temperaturen började droppa lite så jag stängde då kallvattnet och fyllde med bara varmvatten sista biten. Fungerade finfint, och jag hade drygt 38 gradigt badvatten = perfekt som jag ville ha det. Samtidigt så släppte shunten ut knappt 30-gradigt vatten till elementen, dvs en lätt belastning från elementen. Med full vinter så kanske jag hade fått lite problem, men i det läget hade jag nog haft elpatronen som extra boost. Blir det kapacitetsproblem får man väl tappa lite långsammare.

Pannan var nere på ca 45 grader när jag slutade tappa, men steg snabbt sen.

I övrigt med långa duschar och liknande så fungerar det helt perfekt. Jag är helnöjd med biomaticens VV-kapacitet. Ecoflexen borde ligga i samma härad tycker jag.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Barsk skrev:
schrunken skrev: Vore intresant att veta vad ni andra har för inställningar på era pannor, har ni tex. elpatronen aktiverad?
Kör också på fabriksinställning än så länge, så snart installatören blivit frisk (sjuk) så kommer han och trimmar in min Biomatic.
Fabriksinställningen ger ca 15-16 kW o både min o hög läget har samma inställningar..

Om jag hade en ecoflex/biomatic skulle jag aktivera min läget oxå med matning i resp läge
Min 45%
Låg 67%
Hög 90%

Då ger brännaren ca 10/15/20 kW o den går bara med den effekt som behövs.. Fläkten måste justeras efter varje anläggning så det blir rätt värden...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

schrunken skrev:Vore intresant att veta vad ni andra har för inställningar på era pannor, har ni tex. elpatronen aktiverad
Min panna är inte finjusterad ännu så den går på originalinställningarna. Kör upp den till 85 grader med pellets och har elpatronen ställd på 60 grader för varmvattenbackup samt om pelletsbrännaren stannar då man är borta. Dessvärre har jag inget badkar att fylla så varmvattenbackupen änvänds ytterst sparsamt för min del, men jag prioritrar ändå full vv kapacitet.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

EcoFlex förbättringar

Inlägg av f94-mbe »

Har äntligen fått installatören att dra igång förbränningen (jag har ju inte köpt en elpanna..). Har börjat fundera på möjliga uppgraderingar av styrsystemet, och jag vet att CTC gärna tar emot förslag. För att få bättre varmvattenkapacitet kan man ju tänka sig att pannan går igång med högsta möjliga effekt (20 kW) så fort man tappar varmvatten längre än X min, samt att pannan då stänger shunten/stänger cirkpumpen. Dvs all tillgänglig pelletseffekt går till varmvatten.
Fabriksinställningen min-läge 0 kW motsvarar glödning, dvs ställer man min till 9 kW kommer pannan att eltända istället (enligt CTC), och det kanske man inte vill. Eltändning borde man kunna ställa separat för att kunna få ännu bättre modularisering av effekten (9, 15, 20 kW).
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: EcoFlex förbättringar

Inlägg av André »

f94-mbe skrev: Fabriksinställningen min-läge 0 kW motsvarar glödning, dvs ställer man min till 9 kW kommer pannan att eltända istället (enligt CTC), och det kanske man inte vill. Eltändning borde man kunna ställa separat för att kunna få ännu bättre modularisering av effekten (9, 15, 20 kW).
Hmmm så är det då inte på thermian..
Med aktiverat min läge så måste tempen gå ner 11° innan hög läget går in o 7° under börvärdet går låg in(el va det 4°)..´Ingen som testat på ctc`n bara för att kolla??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av f94-mbe »

min 9 kW, låg 15 kW och hög 20 kW funkar utmärkt. Min-läget går in när pannan ligger 5 grader under börvärde, låg om temperaturen sjunker ytterligare några grader. Hög går in ytterligare ett par grader senare. Gradantalen skulle ju självklart vara ställbara för bättre flexibilitet.
Skriv svar