Automatisk Sotning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tiv
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 01 mar, 2006 21:30

Automatisk Sotning

Inlägg av Tiv »

Horde idag från en VVS killa som var här hos oss för att uppskatta installationsjobbet att det ryktas om att KMP ska modifiera sin automatisk sotning i UNO pannan. Istället för at använda tryckluft för att sota, skulle man använder någonting mekaniskt, i samma stil som en Effecta panna. Luften skulle bara användas för att sota brännaren.
Någon annan som har hort nått, eller haft problem med sotningen i en Uno ?
/Tiv
KMP Uno solversion + PX21 brännaren, akumulatertank 700l med elpatron, veckoförråd, solpanelor.
karlskrona
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 11:38

Inlägg av karlskrona »

har du kollat med KMP?
Ny pelletsanvändare
Tiv
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 01 mar, 2006 21:30

Inlägg av Tiv »

Nope.
/Tiv
KMP Uno solversion + PX21 brännaren, akumulatertank 700l med elpatron, veckoförråd, solpanelor.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Ringde precis och snackade med den teknikansvarige på KMP och han förstod inte vad det ryktet kom ifrån. Han menade tvärtom att deras sotningsteknik med tryckluft fungerade väldigt bra (så klart). Ett missförstånd är nog att många verkar tro att det är tryckluften som utför själva sotningen av tuberna, men tryckluften används bara till att driva den mekaniska "viskan". Kort sagt, principen för sotningen är i princip som en spaksotning men istället för att dra i en pinne manuellt så sköter tryckluften det.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
duccemattias
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 10 apr, 2006 21:38

Inlägg av duccemattias »

Sotningen funkar faktiskt väldigt bra. Vid vår senaste sotning sa sotarn att det såg överrraskande bra och enkelt ut. Jag har lagt ett inlägg om detta i en annan tråd tidigare...

Enda lustiga är att det låter lite och den sotar ju ur när det själv vill, dvs den kan börja mitt i natten och första natten hoppade jag nästan ur sängen när ljudet fortplantade sig i vår gamla murstock upp till sovrummet.

Numera hör man den inte...

/Mattias
Tiv
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 01 mar, 2006 21:30

Inlägg av Tiv »

Bra,
Har faktiskt beställt en UNO, som ska installeras i September, så jag hoppas att allt funkar som det ska.
//Tiv
KMP Uno solversion + PX21 brännaren, akumulatertank 700l med elpatron, veckoförråd, solpanelor.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Har också beställt nu (tack för info Mattias). Det blev hela paketet inklusive installation:

- UNO panna + brännare
- Economen soltank 500 l
- Laddomat (UNO tank + Econom-tank)
- Shuntautomatik (Termomatic)
- MAFA Villa (ej riktigt 3 ton så jag skall bygga till ett extra förråd jämte för att komma upp i volym)
- Skorstensförstärkning
- Flytt och integration av befintlig jordvärmepump (drift på sommaren via T-ventil)
- 2 extra radiatorer + rördragning

En nätt summa på ca 125 kSEK...

Nu hoppas vi bara att det hela snurrar och att det inte skrapar för mycket när den automagiska sotningen kör igång! ... Med tanke på att firman vi valde säger att de installerat 200 UNO-pannor verkar det som att det fungerar ganska bra då knappt en enda gjort sig till känna på det här forumet...

H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Sebbe stålkula
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 15:49
Ort: Kristianstad/ Östra sönnarslöv

Uno

Inlägg av Sebbe stålkula »

Har ni köpt från hörby ???
Bara lite nyfiken


MVH Sebbe
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Nej, har tyvärr inte varit i kontakt med dem. Det blev BioSyd i Malmö. Min erfarenhet efter utvärderingen av olika pannor/brännare är att hela branschen gräver guld och att installatörerna inte bryr sig om potentiella kunder som ligger 45 min bort... :evil:

Mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

tråden "Råd till förvirrad tjej" så kan ni läsa om mina nuvarande problem med KPM UNO... angående detta :roll:
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
Skriv svar