Köpa pellets var och vad

Skriv svar
kurreburre
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44

Köpa pellets var och vad

Inlägg av kurreburre »

Hejsan allihopa

Vi har precis installerat en pellets panna Janfire NH integral och skall göra vår första bulk beställning av pellets. Vad jag har förstått är det stor skillnad på olika pellets sorter och hur de brinner. Vi bor i vaxholm och jag undrar om någon kanrekommendera en leverantör som åker dit?? Sedan undrar jag om någon har beställt från talloil i Nynärhamn, de var billiga nämligen.

/Pär
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Manin här på forumet har kollat skillnader på Såbis hemsida så det lönar sig helt klart att kolla runt lite. Tror inte Stockhomsleverantörerna skiljer på "förort" vid leverans. Vaxholm ligger dock lite avsides men det kan du säkert förhandla dig till vid eventuell leverans.
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
kurreburre
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44

En får tacka för svaret

Inlägg av kurreburre »

Tack så mycket för svaret. Det blev dock Statoil tillslut de hade int billigast pris, men inte heller det dyraste och sen hade de räntefri avbetalning på 3 må¨nader vilket passade oss bra.

/Pär
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Har du aning om varifrån tillverkar pellets som du köper av Statoil?
Kan det va från Booforssjö?
Hoppas att det får du en riktig bra fyr. Önskar dig lycka till med nya Janfire NH. :wink:

Gärna ta bild/er på din Janfire NH intergal och bulkförråd och lägg in på http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=68
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
kurreburre
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44

Igen anning...

Inlägg av kurreburre »

... har läst på forument att många hr haft problem med dem, så jag får väl se vad det är för nåt jag får. Problemet är ju att jag aldrig eldat i brännaren förut, så jag har ju ingen referens över hur det skall fungera :?

/Pär
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det ska fungera bra! Det ska inte finnas stenar, skiftnycklar eller liknande i pelletsen, det ska inte kleta igen med en massa skit i brännkoppen och då det är enkelt att trimma en NH ska det finnas produktdeklaration med pelletsen, detta bör som minst innehålla densitet (x g/L) och energivärde (y Wh/g) men har dom inte de talen vet de alltså inte vad de säljer...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kurreburre
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44

Tackar...

Inlägg av kurreburre »

...Icecap. Skall ta och kolla upp det. Är det nån annan som har erfarenheter av annan pellets??
Icecap Såg att du håller på med styrningen av NH brännaren. Fungerar NH brännaren bra oavsett pellets iom styrningen eller finns det kvaliteter man skall undvika??
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har testat Laxå, Solett och kör nu Vestmarka. Med rätt inställning av energivärde och densitet har den kört som en klocka.

Jag vet dock att det har funnits/finns pellets med knasig sammansättning som ger sintring och annat skit men jag har inte varit drabbad av detta men det har ju inte med brännaren att göra, jag tror att alla brännare "mår illa" av skitpellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar