EcoFlex med värmepump?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
tobmannen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 03 feb, 2006 15:44
Ort: Karlskrona

EcoFlex med värmepump?

Inlägg av tobmannen »

Ni som har installerat eller tänker installera en EcoFlex, har ni eller har ni planerat installera passande luftvärmepump från CTC.

Vad jag förstår så är pannan förberedd för just detta och det vore intressant att höra om det är någon som analyserat fördelar/nackdelar mm.

Jag är ganska ny på det här med villavärme, men det låter ju fördelaktigt att ha fler alternativ inför framtiden.

För tillfället finns det andra projekt som ligger högre på proritetslistan, men det skulle kunna vara intressant så småningom, om priset på pellets höjs drastiskt eller om det blir pelletsbrist.

:?:

//Jesper
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Det är inget som jag tänkt installera i första taget men visst om ekonomin är rätt så visst. Det beror lite på vad man har för uppvärmningsbehov och framtida priser. Så en möjlighet till VP kan vara intressant eftersom det inte kostar mig något extra.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Vi har en underdimensionerad jordvärmeslinga som vi tänkt koppla in till Ecoflexen om det nånsin blir av (något är ruttet i branschen när man som kund får jaga säljarna) :x Pumpen installerades av de förra ägarna och det känns dumt att slänga ut en lösning som kanske kostat 80-90 kSEK. Också bra att slippa köra pelletspannan sotig på sommaren också då det är rätt bra tryck i jordvärmen så fort solen kommer fram :lol:

mvh
Henrik
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Skriv svar