På väg att bli Ecoflexare (?)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
KamiKnazen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 27 apr, 2006 18:07

På väg att bli Ecoflexare (?)

Inlägg av KamiKnazen »

Tjena,

Har under lång tid följt pelletsforumet och nyligen blivit husägare. :)

Nu har jag vägt bergvärme mot pellets till vansinnets brant. Magkänslan säger pellets men när jag läser på forumet får jag känslan av att det är mycket att meka med och att man kanske behöver vara en McGyver-typ. ;)

Ecoflexen lockar mig eftersom det är en panna med tillhörande brännare och de borde därför vara optimerade för varann. Jag är medveten om att det kan finnas barnsjukdomar eftersom det är en rätt ny produkt och så börjar jag tvivla. Kanske skulle man köra bergvärme iaf. Sen läser jag på bergvärmeforumet och det är en del pul, mycket pengar och taxeringsvärden hit och dit.

Jag skulle helt enkelt vilja be om schyssta raka argument (behöver klart inte vara fördomsfria) för varför jag ska välja pellets.

Har en oljepanna: CTC 171b från 1964 idag, gott om plats i pannrummet för bulk. Vill inte sätta i en brännare i gammelpannan.

Hoppas på svar! :)

En velande nybörjare. :roll:
Brinn för bövelen!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Är din panna helt slut??
Annars kan du ju börja med att skaffa en bequem/ctc brännare till din befintliga panna.. :wink:
Här finns test med bequem o din panna http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf
Har du en förbrukning på 20000 kWh/år så går det runt 200-250 kg mer pellets/år i den än i t.ex en combifire/janfire med en bequem brännare..

När pannan rasar så kan du köpa en panna utan brännare t.ex biomatic med spaksotning (då de kommer) el effekta.. :roll:

Sen att det är så mycket problem vet ja inte utan ofta tror ja vi på forumet är "lite" extrema då det gäller att få det optimalt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
KamiKnazen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 27 apr, 2006 18:07

Inlägg av KamiKnazen »

André skrev: Sen att det är så mycket problem vet ja inte utan ofta tror ja vi på forumet är "lite" extrema då det gäller att få det optimalt..
Det är väl det jag har misstänkt. ;)

Det hade varit skönt att köpa hela paketet med panna och brännare för att slippa byta senare. Vad jag ser är min nuvarande panna OK men vem vet hur länge ?

Tackar ändå för tipset! :)
Brinn för bövelen!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du sett att dom här säljer ctc´n för 41000:- inkl moms o frakt.. Då tillkommer skruv..http://www.lundbergsvarme.se/v%E4rmepannor.htm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
KamiKnazen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 27 apr, 2006 18:07

Inlägg av KamiKnazen »

Det ser kanon ut. Tack för tipset! :)

*googlar vidare*
Brinn för bövelen!
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

besvär eller inte

Inlägg av Robert Pernetun »

Hej,

Visste é vi några som har/haft besvär men överlag tror jag vi alla är rätt nöjda.
Jag har en hel del strul just nu men det är för att installatörerna inte gjort sitt jobb. Fastän allt strul så är jag jä..gt nöjd med att fått pannan utbytt.
Jag ångrar ingenting, jo att jag valde den firman med de klantarselena till installatörer. Men oljan var slut och jag behövde (frun behövde) värme i kranarna. Vi hade klarat oss ett tag till bara genom att elda i kaminen men att tvätta sig var lite kallt :lol:

SÅ jag anser att du skall köra vidare på något annat alternativ istället för olja, vilket det än må vara. Bli inte avskräckt bara för att det finns lite problem, det finns det alltid.
Pellets4ever
KamiKnazen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 27 apr, 2006 18:07

Inlägg av KamiKnazen »

Jag är inställd på pellets av flera orsaker och har bestämt mig för att inte grubbla ihjäl mig. :)

Sitter och plitar på en offertförfrågan nu. Om intresse finns kan jag posta offerter jag får sen. :?:
Brinn för bövelen!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Vi vill gärna höra vilka svar du får? Skriv så tangentbordet glöder :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
KamiKnazen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 27 apr, 2006 18:07

Inlägg av KamiKnazen »

Efter mycket jagande har jag nu fått en första offert (det verkar inte som att varken säljare eller installatörer är svältfödda på jobb ;) ).

CTC Ecoflex, matarskruv, pelletsförråd MIDI, slutet exp. kärl, byta av 17 termostatcentiler till elementen, elektrisk installation och bortforsling av befintlig panna och oljetank.

Pris? >> 93 750 pix (!!!)

Så nu får jag pruta och jaga fler offerter medan oljenivån i tanken fortsätter att sjunka. :roll:

Går det inte att komma ner en 15 loppor är det väl värt att kolla bergvärme.

Det verkar för övrigt gå trögt med P-märkningen. Någon som hört nåt nytt om det?

/ Bara lite frustrerad :)
Senast redigerad av KamiKnazen den tis 30 maj, 2006 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
Brinn för bövelen!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Janfire NH är P-märkt efter vad jag vet....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
KamiKnazen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 27 apr, 2006 18:07

Inlägg av KamiKnazen »

Icecap skrev:Janfire NH är P-märkt efter vad jag vet....

Ok, jag tänkte mer på hur det går med märkningen av CTC Ecoflex. :)
Brinn för bövelen!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

KamiKnazen skrev: Pris? >> 93 750 pix (!!!)

Det verkar för övrigt gå trögt med P-märkningen. Någon som hört nåt nytt om det?
Du kan ju alltid köpa pannan själv för 41´ och 5´ rördelar och skruva dit den själv. Lägg till 5´ för en skruv och 2´ för ett förråd så är den delen klar (=53´). Skaplig timpeng för en dags jobb. Priset för de andra delarna får du lägga till själv. Om du vill ha hjälp med jobbet finns det nog andra rörmokare som kan hjälpa till.

SP skulle till CTCs fabrik för att studera produktionen i andra halvan av maj. Sen tar det väl några dagar innan papperexecisen är klar. Det har i alla fall inte dykt upp något på SPs hemsida än. Utsläppen skall enligt CTC klara kraven för konverteringsbidraget.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

KamiKnazen skrev:
CTC Ecoflex, matarskruv, pelletsförråd MIDI, slutet exp. kärl, byta av 17 termostatcentiler till elementen, elektrisk installation och bortforsling av befintlig panna och oljetank.

Pris? >> 93 750 pix (!!!)
Varför byte av termostater då pannan har shuntstyrning som standard??

Du behöver bara termostater i de rum med mycket solinstrålning el där det kan va mycket folk el annan gratisvärme t.ex kök..
Först körs systemet utan termostater o radiatorerna stryps in så rummen får rätt temp sen kan man ställa in termostaterna i rum som har gratisvärme så domm stryper vid nån grads över temp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Grattis om du får svar på dina offerter. Många installatörer gräver guld för tillfället och svarar inte ens på dina önskemål om att få köpa från dem :evil:
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

xabre skrev:Grattis om du får svar på dina offerter. Många installatörer gräver guld för tillfället och svarar inte ens på dina önskemål om att få köpa från dem :evil:
Det där känner jag igen. Har inte fått svar från en enda av Thermias installatörer i Göteborgsområdet. En av CTC:s har hört av sig och även lämnat offert (+ en offert på en luft/vatten-pump). Det är förresten värmesupport som har hört av sig. http://www.varmesupport.se

Ca 85’ för EcoFlex, MIDI-förråd och bortforsling av gamla pannan och tanken, installation och inkörning etc. Och så vill de installera en ny trycktank av någon anledning som jag inte riktigt begriper (har en tämligen ny - skall ringa och fråga varför).
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
Skriv svar