Äntligen är det dax....
Äntligen är det dax....
Nu blir det att bygga ett bulk-förråd.
Storleken blir 1.7*2.25 och höjd 2.1Meter. Och det blir med plan botten.
Men har lite funderingar.....
Tanken är att få in drygt 4 Ton!
Tror ni att det bli svårt att fylla , då det "nästan är 4-kantigt ???
Storleken blir 1.7*2.25 och höjd 2.1Meter. Och det blir med plan botten.
Men har lite funderingar.....
Tanken är att få in drygt 4 Ton!
Tror ni att det bli svårt att fylla , då det "nästan är 4-kantigt ???
Biosol-panna,4-vägs shunt med shuntautomatik,Pellx PX21, mafa mini förråd och 4st Solfångare från Solentek. Keddy Superkassett
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det bör gå bra att få in 4 ton i de förrådet..
Men du bör sätta inblåsningsröret nära taket o ev ha en hängränna el 2 st inblåsningsrör då bör du få in närmare 5 ton..
Är förrådet 2,25 m långt o bredden 1,7 m??

Men du bör sätta inblåsningsröret nära taket o ev ha en hängränna el 2 st inblåsningsrör då bör du få in närmare 5 ton..

Är förrådet 2,25 m långt o bredden 1,7 m??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Gallringsobjekt
- Kontakt:
Jag är helt nybörjare på pellets. Ska försöka få igång min brännare i min gamla panna innom de närmaste 2 veckorna.
Har ni inte läst matte i skolan?
Volymen = Basen * Höjden * Djupet
Om vi tar exemplet ovan.
Volymen = 2,5*3,9*2,1 = 20,475 m3
1 m3 pellets väger ca 0,6-0,7 ton enligt data jag surfat mig till.
Vikten = Volymen * Densiteten
Vikten = 20,475 * 0,7 = 14.33 ton
Observera att detta är den teoretiska mängden. Räkna sedan bort för utrustning i förrådet plus att det aldrig går att fylla helt upp.
Har ni inte läst matte i skolan?
Volymen = Basen * Höjden * Djupet
Om vi tar exemplet ovan.
Volymen = 2,5*3,9*2,1 = 20,475 m3
1 m3 pellets väger ca 0,6-0,7 ton enligt data jag surfat mig till.
Vikten = Volymen * Densiteten
Vikten = 20,475 * 0,7 = 14.33 ton
Observera att detta är den teoretiska mängden. Räkna sedan bort för utrustning i förrådet plus att det aldrig går att fylla helt upp.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om du fixar med dubbla rännor/inblåsningar o avluftningen mellan inblåsningarna så kommer du att kunna fylla ditt förråd nästan helt fullt..d.persson skrev:då blir det inte ens en fylning vartannat år vad tror ni kan det finnas några nakdelar med att ha pellets så länge
Så 13 ton ska du då kunna få in iaf..

Hållbarheten på pellets är minst 8 år så de är inga problem utan snarare en fördel då det förmodligen kommer att införas mängd rabbat el säsongsrabbat... Med foder är de redan så + att man även har släp rabbat..
Mitt förråd är (LXBXH) 3,55X1,8X2,1 (13,4 m3) o de är då gott om plats kvar nu då jag fyllde 7 ton (chaffisen trodde närmare 8,5 ton skulle rymmts)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd