Sotning!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Thx

Inlägg av Robert Pernetun »

Thx för det...
Det bekräftar ännu mer att jag har varit rätt på det i mina tankar. :D
Pellets4ever
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Jag för min del har bestämt mig för att skippa Ecoflexen efter långt och moget övervägande. Det blir en Biomatic 20+ istället.

Alla rapporter om diverse småproblem om bl.a sotning och hittills inga bra rapporter om lyckliga fall. Tiden rann ut för att hinna få bra feedback på CTC:n då jag fått ett hyffsat bra pris på Biomaticen inklusive shuntstyrning och innegivare.
Prisskillnaden blev bara 5.500:- till slut så jag valde ett beprövat kort.

Det betyder förstås inte att jag räknar Ecoflexen som en dålig panna, bara att jag inte hann vänta in den bra feedbacken - som jag tror på kommer. Men det är bättre att veta än att tro.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Ok

Inlägg av Robert Pernetun »

Vad fick du för pris om amn får fråga?
Pellets4ever
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Ok

Inlägg av Barsk »

Robert Pernetun skrev:Vad fick du för pris om man får fråga?
80.000 för Biomatic 20+ inklusive cirkpump och shuntstyrning med innegivare och Thermias veckoförråd (enda som får plats). Komplett installation, men med lite extra muskelkraft som jag står för i pannbytesmomentet. Detta var ett specialpris då leverantören köpt på sig lite för många pannor i lager före Thermias prishöjning. Före prutningen låg vi ca 5.000 högre.

74.500 för CTC Ecoflexen med identisk installation (annan leverantör) fast med oljetunna som förråd.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Sotning!!!

Inlägg av Stugsittaren »

Robert Pernetun
... De hade däremot checkat med CTC och enligt dem så fanns det de som hade lite problem med just opto vakten. Vad de bad mig göra innan de varit och ställt in värdena var att sänka känsligheten till typ 5. Jag har vägrat :twisted: och endast sänkt den till 25...
Jag har också kollat med CTC och fått förklaring på denna inställning. Deras program tolkar signalen från optovakten på ett annat sätt än Thermias. En inställning av 5 på Ecoflexen motsvarar 50 på Thermian. Nya pannor ställs in på 5 vid leverans och skall normalt stå på detta värde.[/quote]
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Info dax

Inlägg av Robert Pernetun »

Japp nu har jag mer info. Service nissarna var här idag nämligen.
Tyvärr kunde jag inte vara hemma men hoppades ändå på att de skulle fixa biff. :?
Tyvärr visa det sig att de har tummen mitt i näven. :evil:
De började ställa en massa frågor till min fru (som hon inte kunde svara på) fastän jag sagt att de skulle ringa mig. De frågade om jag rengjort koppen då det inte såg helt bra ut i den. Detta meddelade jag dem redan 1:a ggn jag ringde och påpekade att det inte stod rätt till med pannan och att den larmade.
Sen frågade de om jag gjort rent tuberna, vilket jag påpekade att jag gjort 2:a ggn jag ringde efter dem.

Tyvärr fick de inte rätt på brännaren utan skyllde på lite allt möjligt.
Det var 3 värden de skulle ställa in men fick de rätt på det ena värdet så stack de andra 2 iväg.
Sen bad de min fru att meddela mig att jag skulle rengöra hela pannan och se om det blev bättre om inte skulle de komma ut igen. Detta hade naturligtvis inte jag gadtagit om jag varit hemma.
Mao, de visste inte vad de sysslade med.

Jag är helt övertyga om att får jag bara rätt inställning så fungerar det.
Jag har fram tom idag kört utan driftstopp men har också fått sänka värdet på optovakten till 15 (skall ej behövas anser jag inte om allt är som det skall vara).

Jag är riktigt nöjd med pannan och de inställning möjligheter där finns men grymt missnöjd med serviceteknikerna som inte vet hur man handhar pannan och dess inställningar.

Mao, jag hade inte tvekat att köpa pannan igen men hade krävt redan från början att de ställer in pannan direkt samt att man får remsan med alla mätvärden. Och inte varit så blåögd som jag varit och trott på dem från första början.

Jag kommer att ringa dem under morgondagen och kräva att de kommer hem och fixar "skiten". Dessför innan skall jag försöka komma i kontakt med någon på CTC smo kan hjälpa mig med lite fakta kring inställningarna osv.

Önska mig nu lycka till.
Pellets4ever
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Info dax

Inlägg av Barsk »

Robert Pernetun skrev: Önska mig nu lycka till.
Lycka till Robert och hoppas du får ordning på pannan!

Själv har jag precis fått min Biomatic i drift nu (idag!) och det enda hittills som är lite knepigt är att det verkar läcka lite värme genom shunten till radiatorslingan. Den visar ca 50 grader fast börvärde är noll :shock: . Dock så går ju inte cirkpumpen, och om man låter den göra det så är det faktiskt inget varmvatten som går ut. Men varför felvisning vid stoppad shunt? Kan iofs flytta givaren längre ner på rören där det är kallare...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Ny lägesrapport

Inlägg av Robert Pernetun »

Hej,

Nu till lite glädjade info... :D
Igår var jag vansing och väldigt arg. :lol: på seviceteamet jag använder mig av. I och med detta så skickade jag ett mail till CTC där jag förklarade mitt problem. Dessutom så ringde jag dem i morse och bad dem om hjälp. :shock:
Jag ringde dem och förklarade läget och de bad att få återkomma på em.
Det tog 1 timme från det att jag ringt till dess att de ringde upp mig igen. Denna gången var de 2 stycken som ville höra min version + att de lovade att ta itu med service teamet & mitt problem.
Jag förklarde för dem igen samt att de hade mitt mail som beskrev mitt problem. Det tog dem 5 min att konstatera problemet. Draget i skorstenen är boven.
Det är som så att uppe på pannan sitter en skruv. Denna skruven är till för att justera luftflödet genom pannan och ut i skorstenen. Rökgastempen skall vara ca 150 grader och i min panna var den 60. De bad mig skruva in skruven ca 1 cm och kolla om tempen steg upp till 150. Om så var fallet så skulle nog problemet vara löst. Dessutom så bad de mig ställa optovakten på 5. Orsaken var att CTC's optovakt består av lite andra gaser än Thermias vilket gör den mycket känsligare (defaultvärdet är 50). De har nämligen en liten bugg i grundinställningarna, decimaltecknet är flyttat ett snäpp. :oops:

Tempen har stigit och nu skall jag återigen kalla på service teamet för en rökgasanalys. Löser det inte sig denna gången så har jag fått ett privat mobilnr till en på CTC som lova att hjälpa mig.
Mao Bra service från CTC men urkass kunskap hos VVS teamet.
Så var inte orolig för CTC pannan, jag rekommenderar den faktiskt.

Jag återkommer så fort jag fått analysen gjord för att förhoppningsvis få ett slut på min lilla berättelse.
:roll:
Pellets4ever
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Bra! Det verkar som de tagit ditt bekymmer (och problem med bristande kompetens ;0) på allvar. Den förklaring du fick verkar vettig. Hoppas att detta löser de problem med sot som förekommit.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Hej. Är newbie med det här - har inte ens pelletspanna ännu... Men vi håller på och undersöker marknaden, och just nu så är det en CTC som vi lurar över. Har även funderat på luft/vatten-värmepump, men man blir ju ändå så elberoende och är det något som alla "experter" är överens om så är det ju att elpriset kommer att stiga - så en dyr investering som kanske bara resulterar i en försumbar (efter ev. elprishöjningar) ekonomisk vinst verkar ju inte så klokt. Det som har skrivits här har jag följt med intresse, men det sista verkar ju lugnande... Tyvärr lär vi inte få plats med ett tillräckligt stort bulkförråd utan blir tvingade till pall- och säckhantering. Men det kanske man kan leva med?
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

ardbeg skrev:Tyvärr lär vi inte få plats med ett tillräckligt stort bulkförråd utan blir tvingade till pall- och säckhantering. Men det kanske man kan leva med?
Jodå det går bra. Försök få till så stort förråd du kan bara. Går det ett par veckor mellan fyllningarna så är det ju lite lugnare. Säckkärra rekommenderas också.
Själv fick jag bara plats med en tunna på 200l :(, men jag ska skarva på den med en halv tunna till så med lite 45 graders lutning i underdelen så blir det nog en effektiv rymd om runt 300l när jag är klar. Sen ska jag labba med vacuumtransport från ett externt bulkförråd så småningom.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

ardbeg: jag har det just så: veckoförråd (K-Silo) samt ett hanterande av säckar osv. Då jag har mitt kontor i källaren samt TV-rum är det inget problem men att pysa ner kanske var 4'de dag under eldningssäsongen o kolla läget är ju inget större problem.

Jag har i övrigt fått bort oljetankjäveln och planerar att bygga ett större förråd där, inte i bulkstorlek men nog till att ta en storsäck + lite till. Detta kommer då att kunna "vippas" in via ett källarfönster så det blir minimalt med släpande.

Matningen till brännaren blir nog en flexskruv men det är ett senare problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Sista rapporten

Inlägg av Robert Pernetun »

Hej,

Nu var det ett tag sedan jag skrev, orsaken är att jag inte har haft någor att skriva förrän nu.
Jag har som bekant haft lite strul med sotning, optovakten och nu senast med överhettnings skyddet.

Jag har haft installations företaget här en del vändor men inget har givit önskat resultat, endast mer bekymmer. Senaste var att de kom hit för att göra en rökgas analys samt fixa till inställningarna. Detta resulterade i att överhettnings skyddet utlöste inte 1 gång utan 2 gånger. Jag upptäckte då att det höjt grad antalet i pannan till 85 grader, inget bra då eftervärmen kan höja tempen till över 90 och då utlöser skyddet.
Jag kontaktade CTC direkt och 2 dagar senare fanns de på plats, nollställde alla värdena, gjorde en rökgas analys och ställde därefter in
Pellets4ever
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

... ofrivillig end-of-message där kanske... ?
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Sista rapporten

Inlägg av Stugsittaren »

Robert Pernetun skrev:Hej,
Jag kontaktade CTC direkt och 2 dagar senare fanns de på plats, nollställde alla värdena, gjorde en rökgas analys och ställde därefter in
Det låter som du bor i Småland eftersom du får den uppvaktningen. :) Hoppas du skriver hur det fungerar nu. (När du väl har något att skriva om.)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar