I väntan på lagad kvarn

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mohjoj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 15:27

I väntan på lagad kvarn

Inlägg av mohjoj »

Hej!
Väntar just nu på att få tillbaka min kvarn efter att ha skickat in den för lagning till Mbio. Ett av kvarnhjulen hade lossat i svetsen och fungerade inte för malning. Övriga fel jag har haft på min Biona sedan hösten 2004 är att pinnen vid intaget i skruven lossnade och följde med upp i skruven och stopp i skruven ett par ggr. Brännaren tänder nästan aldrig på första försöket. Har förlängt startmatningen lite och det blev nog bättre men är ändå inte helt tillförlitligt. Ska prova nya parameterfiler i samband med att jag sätter in den lagade kvarnen. Har också haft missljud som jag tror kommer från rotorn. Observerade att den stod still en gång och jag fick peta igång den. Behöver kolla rotorn och ev rengöra och kolla växellådan. Har i stort sett varit nöjd med Bionan men tycker att det har blivit för mycket småfel det sista. Man blir orolig för livslängden om det börjar redan efter ett par år. Någon som har flera års erfarenheter?
Biosolpannan, Biona, Lesol 10 kvm
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Hjulet har släppt i svetsen hos mig med, konstruktionen på den
är B. Om du tar bort rotorn vid rengöring se till att den inte kommer
för långt ned, när det blir varmt så kan den ta i botten mot
rosterplattan varvid det uppstår oljud o den går trögt .
Växellådan går det att ta bort locket på, passa på att byta fettet
om du ändå tar bort locket.
Om du har bra dra i skorsten prova med att öka tiden på
VMax o VTill.

mvh christer
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

christer skrev: Om du har bra dra i skorsten prova med att öka tiden på
VMax o VTill.

mvh christer
Dom kör jag högre än "original". Stabilare uppstarter då. Har genomgående högre startdos också ,av samma anledning.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Det verkar va lite si o så med svetsarbetet...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
mohjoj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 15:27

Inlägg av mohjoj »

Kvarnen är på plats igen. Kollade just rotorn och ser att bitar har lossnat från rotorvingarna :evil: Man börjar som sagt att undra hur det är med kvalitén? Ska ladda ner nya parameterfiler och sedan köra igång igen så får vi se.
Biosolpannan, Biona, Lesol 10 kvm
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Kolla eftervärmen, det är nog det enda som kan döda
rotorn.

mvh christer
mohjoj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 15:27

Inlägg av mohjoj »

Hade ur rotorn men hittade inget konstigt. Gick bra när jag provstartade men mycket sol i helgen betyder att brännaren inte behöver vara igång :P . La in nya parameterar också så får jag se innan jag ändrar startdos, Vmax och Vtill. Startdos har jag haft höjd tidigare. Vet inte om det behövs nu.
Biosolpannan, Biona, Lesol 10 kvm
Lasse Kil
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 15:15

Rotor

Inlägg av Lasse Kil »

Jag såg att även min rotor har börjat se anfrätt ut efter mindre än ett års drift, är detta ett vanligt fel?
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det verkar va lite si o så med svetsarbetet...
Jo, det kan man lugnt påstå. Med de problem som verkar varit med svetsarna i kvarnen så.

Jag såg att även min rotor har börjat se anfrätt ut efter mindre än ett års drift, är detta ett vanligt fel?
Det verkar så, men det MÅSTE bero på hur brännaren körs.

Jag har fortfarande kvar originalrotorn, brännaren har varit i drift i 3 års tid snart nu. Däremot måste man NOGGRANT göra rent luftkanalerna i och runt rotorn vid den årliga rengöringen.

Har jag märkt :)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar