Sotar EcoFlexen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Kanske CTC tar till lite extra för att få en problemfri anläggning. Varför inte skruva tillbaka denna lite i taget (och noggrant hålla reda på hur många varv man skruvat upp och ner) för att upptäcka när problemet uppstår igen. Skruva då tillbaka lite så att man har lite säkerhetsmarginal. Sen borde det vara läge för rökgasanalys, eller vad tror ni?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Kanske CTC tar till lite extra för att få en problemfri anläggning. Varför inte skruva tillbaka denna lite i taget (och noggrant hålla reda på hur många varv man skruvat upp och ner) för att upptäcka när problemet uppstår igen. Skruva då tillbaka lite så att man har lite säkerhetsmarginal. Sen borde det vara läge för rökgasanalys, eller vad tror ni?
På min Biomatic får jag ca 115 grader på rökgasen i högläge. Dock så hinner den inte gå så himla länge, kanske i bästa fall en kvart. Så i vintersituation borde man väl hamna något högre. Vi får väl se om jag får vippa upp min plåt också framåt vintern för att inte få kondens.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

hmmm jo

Inlägg av Robert Pernetun »

Jo det är väl sant att lite värme sticker ut men samtidigt har du en varmare låga på mindre pellets inne i pannan. Detta eftersom att lågan brinner bättre vilket innebär att vattent värms upp snabbare och effektivare. :idea:
Mätaren hos mig sitter direkt vid anslutningsröret till skorstenen. Det är bara att dra ut den och rengöra 8)

Jag kommer att justera rökgaserna lite när jag sotat ur pannan, innan rökgasanalysen görs. :roll: När nu detta kommer att ske.
Pellets4ever
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Barsk skrev: På min Biomatic får jag ca 115 grader på rökgasen i högläge.
Vad har du brännaren på för effekt o är det 115° på pannans mätare??

Kollade tempen i kompisens biomatic igår med stektermometrer o den va 148° på låg o 152° hög.. Det är med brännaren på 20 kW o matning 70% låg 90% hög..
Pannans temp givare visade då 30° för lite (118/122°)

Han har inte sotat pannan än o har förbrukat 1700 kg pellets så de har väl lite inverkan på rökgastempen oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

OK Jag ångrar mig. Det verkar som rökgastempen skall ligga på de värden som CTC sa. Jag bara lekte med tanken men ni som eldar har bättre kolla på detta. Så gå på Andrés siffror.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

André skrev:
Barsk skrev: På min Biomatic får jag ca 115 grader på rökgasen i högläge.
Vad har du brännaren på för effekt o är det 115° på pannans mätare??
Den är ställd på 20 kW, 70% matning, 36% fläkt (=fabriksinställning än så länge). Det var den inbyggda jag mätte med.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Apropå sotande pannor så har min Biomatic gått på fabriksinställning nån vecka nu och det blir lite flygaska som ligger som en liten vall längs ner i synröret, men inget mer än det. Inget igensotat glas. Inga problem med optovakten.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Var det inte så att det var otillräckligt drag i pannan som orsakade sotet. CTC hade kanske stängt rökgasspjället för mycket i leveransinställningen.

En förklaring kan vara att installatörerna inte var tillräckligt utbildade. Att som Thermia endast sälja via ÅF ger en högre sannolikhet för att installatören har rätt kompetens. EcoFlexen har också klarat utsläppskraven så den bör inte ha dessa problem vid korrekt inställning. Tiden får utvisa vad som gäller.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar