6 eller 8 mm

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

6 eller 8 mm

Inlägg av pannlover »

Vad är best 6 el 8 mm pellets? nybörjare
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Bra fråga... Jag är rätt så ny på det här med pelletseldning men jag tycker att en viss mängd 6 mm borde brinna snabbare än samma mängd 8 mm pga att de minde pelletarna(?) har större sammanlagd yta än de större och därmed större kontakt med luften?

Jag kör iaf med 6 mm. Har provat både 8 och 10 mm (från en lokal tillverkare) och det brann med alla tre storlekarna. :mrgreen:

(borde kanske få den här tråden flyttad till "Pellets"-forumet?)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är samma KWh/Kg så det är likgiltigt i brännmässigt värde.

Vissa brännares matning fungerar sämre med 8mm men bättre med 6mm, personligen anser jag att de då är felkonstruerat.

Då långt de flesta pellets ändå expanderar i värmen kommer skillnaden att vara försumbar vad angår ytan under bränning så mitt råd: ta det billigaste av dessa alternativ.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Icecap skrev:Då långt de flesta pellets ändå expanderar i värmen kommer skillnaden att vara försumbar vad angår ytan under bränning så mitt råd: ta det billigaste av dessa alternativ.
Du menar att pelletsarna sönderfaller i värmen innan de har brunnit upp sas? Annars så borde väl mindre pellets brinna snabbare? Jämför med att ett kilo spån brinner snabbare än ett vedträ på ett kilo. Eller ett kilo 6 mm pellets vs en en-kilos brikett...

En fördel måste iaf vara att mindre pellets kan matas jämnare än större?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ja, jag menar att det ämne som håller ihop pelletsen (lignin) släpper när det blir varmt.

Matningen blir inte jämnare då det är samma mm³ som matas in per dosering.

Om man jämför t.ex. Solett-pellets med Vestmarka brännar Vestmarka "långsammare" men det har med att Vestmarka är hårdare pressad att göra, båda är 8mm pellets.

Jämn matning är såklart en stor fördel men på vilket sätt styrs matningsmotorn av om pelletsen är 6mm i stället för 8mm?

Och varför kan man inte mata in ung. samma mm³ i 8mm som 6mm?

Nej, argumenten håller inte tyvärr, jämn matning har med matningsmekaniken att göra, inte pelletsens diameter.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Icecap skrev:Ja, jag menar att det ämne som håller ihop pelletsen (lignin) släpper när det blir varmt.
När jag har kollat in i min brännare (genom röret där fotodioden sitter) så ser man faktiskt halvbrända pellets som håller ihop rätt bra...
Matningen blir inte jämnare då det är samma mm³ som matas in per dosering.

Om man jämför t.ex. Solett-pellets med Vestmarka brännar Vestmarka "långsammare" men det har med att Vestmarka är hårdare pressad att göra, båda är 8mm pellets.

Jämn matning är såklart en stor fördel men på vilket sätt styrs matningsmotorn av om pelletsen är 6mm i stället för 8mm?

Och varför kan man inte mata in ung. samma mm³ i 8mm som 6mm?

Nej, argumenten håller inte tyvärr, jämn matning har med matningsmekaniken att göra, inte pelletsens diameter.
Nä på den här nivån så gör det nog iofs ingen skillnad, om man skulle jämföra pellets som är 6 mm med pellets med 1 meter i diameter så blir det ju däremot skillnad... ;)

Men för att vara seriös så borde väl iaf små pellets värmas upp (och därmed antändas) liite snabbare än större?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Tror faktisk inte det. Trä har ganska dålig värmeledningskapacitet, pressad trä har lite bättre men att det skulle utgöra någon skillnad mellan 6 & 8 mm har jag svårt att tro.

När trät värms upp över ett visst punkt utvecklar det ju så pass med gaser att det bidrar till förbränningen (eller rättare ingår i förbränningen) och att det är någon större skillnad i eldkarektestiken kan jag inte se någon logisk anledning till, pellets brinner ju inte bort från matning till matning, samma pellet måste ju brinna minst 1 matning mer räknat från den egna inmatningen för att hinna värma upp andra så till den milda grad att de fattar eld, i annat fall ville elden ju slockna kontinuerligt.

Av samma anledning har Janfire NH ett efterblås vid termostatstopp för att elda slut på den kvarvarande pelletsmassa.

Sett i det synspunkt är 8mm bättre då samma pellets alltså innehåller mer och därmed längervarande bränsle och därmed ett bättre "eldningsöverlapp".

Jag har ingen kundskap om varför 6mm finns men jag vet att det finns 6, 8 & 12 och sannolikt andra storleker också, jag kan ytterligare tänka mig att vissa brännares matningssystem fungerar bäst med endera storlek, jag har även en idé om att det inte just fanns en standart då de första pelletspressor blev byggd och man tog kanske det borr "man hade för handen" typ.

Min egen brännare fungerar oberoende på storlek och är specad mellan 6 och 12 mm utan någon form av ändring av inställninger eller matning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

är det inte så att vissa pelletskaminer ska ha 6 mm pellets :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Icecap skrev:Jag har ingen kundskap om varför 6mm finns men jag vet att det finns 6, 8 & 12 och sannolikt andra storleker också, jag kan ytterligare tänka mig att vissa brännares matningssystem fungerar bäst med endera storlek, jag har även en idé om att det inte just fanns en standart då de första pelletspressor blev byggd och man tog kanske det borr "man hade för handen" typ.
Nä jag har också funderat på varför det finns olika storlekar? Och speciellt varför samma tillverkare har både 6 och 8 mm?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Som ingemar_o skriver kan det finnas enheter som kanske är så kompakt byggd och har så "trång" pelletsmatning att 6mm är det enda rätta, speciellt om pelletsen verkligen höll måttet med att längden inte får överstiga 5*diametern.

Men jag är övertygad om att tillverkaren kan svara på den fråga, att det tillverkar 2 storleker är sannolikt för att folk efterfrågar båda.

Men till en "vanlig" pelletsbrännare bör det vara likgiltigt, i annat fall ville jag anse dom för felkonstruerat.

Förbränningsteknisk vore det "perfekta" ju att det kom en ständig ström av mjöligt pulver som då fick brinna ung. som den oljeånga som en oljebrännare bildar men det skulle bli ganska besvärligt att få till att fungera bra och stabilt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bio-Mek
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 15:45
Ort: Edsbyn
Kontakt:

Inlägg av Bio-Mek »

Hej Alla!

Kan bli så att man måste ställa ner matningen om man övergår till 6mm. Då skruven skrapar med sig bra mycket mer per varv! med 6 mm. Annars så är det nog hugget som stucket att elda med 6 eller 8 mm. Det blir ju samma kwh i slutänden!
Vi på BioNordic har inget att tillägga, däremot ska man se upp så att inte pelletsarna är för långa!

Mvh / Stefan
SP ENERGI & BYGG
Återf. för BioNordic Pelletsbrännare!
Skriv svar